رد صلاحیت «قطعی» و «گسترده» در انتخابات مجلس

entekhabat

در فاصله کمتر از بیست و چهار ساعت تا پایان کار هیات‌های نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان خبر دادند. سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات گفت که نتایج رد یا تائید صلاحیت نامزد‌ها، شنبه ۲۶ دی اعلام خواهد شد.

سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی از «رد صلاحیت قطعی» گروهی از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌دلیل «موانع قانونی» خبر داد و گفت که «طبق اعلام‌های صورت گرفته مراجع رسمی و نیز تحقیقات، آن‌ها طبیعتا رد صلاحیت خواهند شد».

سیامک ره‌پیک بدون ارائه اطلاعات بیشتر، از رد صلاحیت برخی از نامزد‌ها به دلیل «سوء سابقه» خبر داد و گفت: «گروهی از افراد که به‌دلیل موانع قانونی برای آن‌ها، قطعا شرایط تایید صلاحیت را ندارند چرا که طبق اعلام‌های صورت گرفته مراجع رسمی و نیز تحقیقات، آن‌ها طبیعتا رد صلاحیت خواهند شد.»

او همچنین رد صلاحیت برخی از افراد را مربوط به «محکومیت‌های قضایی» و یا «گزارش‌های دستگاه‌های امنیتی در باره اشخاص» دانست و گفت که در هیات‌های نظارت علاوه بر استعلام از مراجع قانونی، «در مواردی که نیاز بوده، در خصوص افراد و اشخاص تحقیقاتی صورت گرفته است.»

این مقام مسئول دلیل عدم تائید صلاحیت برخی از نامزد‌ها را نیز «نقص مدارک» و یا «عدم استعفاء در دوره زمانی اعلام شده» عنوان کرد و گفت که «رد صلاحیت شدگان در این مرحله فرصت دارند که اعتراض خود را به شورای نگهبان اعلام کنند.»

اگرچه سخنگوی هیات مرکزی نظارت، رد صلاحیت‌شدگان را متنوع اعلام کرد، اما وب‌سایت کلمه که به اصلاح‌طلبان و بخشی از هواداران میرحسین موسوی نزدیک است، این گروه را نامزدهای اصلاح‌طلب دانست و رد صلاحیت‌ اصلاح‌طلبان را «گسترده و کم‌سابقه» عنوان کرد.

پیش از این هیات‌های اجرایی که با دولت همسو هستند، صلاحیت بسیاری از نامزد‌ها را تائید کرده بودند. به گفته سخنگوی وزارت کشور، از ۱۲ هزار ۱۲۳ داوطلب نمایندگی انتخابات مجلس، تنها ۸۱۴ نفر در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت شده بودند.

انتقاد از روند تایید صلاحیت‌ نامزدها

روند بررسی صلاحیت نامزد‌ها در هیات‌های اجرایی با انتقاد شدید دبیر شورای نگهبان، برخی از فرماندهان نظامی، رسانه‌های نزدیک به اصول‌گرایان و شخصیت‌های مذهبی روبرو شده بود. ابراهیم نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران روز پنجشنبه ۲۴ دی، از ریزش تعداد نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیات‌های نظارت خبر داد و گفت که این هیات‌ها «وظایف‌شان را درست انجام ندادند و به استعلام‌های گرفته شده از پنج دستگاه و مرجع عمل نکردند.»

او گفت «حالا شورای نگهبان مجبور است که کسری کار هیات‌های اجرایی را جبران کند» و افزود: «قطعا افراد زیادی ریزش پیدا می‌کنند».

پیش از این، همزمان با اعلام پایان بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، خبرگزاری بسیج با انتشار گزارشی، تائید صلاحیت گسترده افرادی را که «دلایل رد صلاحیت آن‌ها محرز است»، زمینه‌سازی برای «فشار بر شورای نگهبان» دانسته بود.

خبرگزاری‌های فارس، مهر و تسنیم نیز ۲۱ دی، به صورت همزمان با انتشار گزارشی به نقل از «یک منبع آگاه در یکی از مراجع استعلام» از تائید صلاحیت برخی از افراد، به‌رغم جواب منفی این نهاد به استعلام صورت گرفته، خبر داده بودند. نام این منبع فاش نشده بود،

همچنین احمد جنتی دبیر شورای نگهبان روز ۱۴ دی، از عملکرد هیات‌های اجرایی انتقاد کرده و گفته بود: «خیلی زود بررسی صلاحیت نامزد‌ها را از سر خودشان باز می‌کنند و کسی که در اطلاعات، ناجا و قوه سابقه‌ای ندارد، اعلام می‌کنند سابقه ندارد و باید تایید شود.»

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هفتم اسفند و همزمان با انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود. رهبر جمهوری اسلامی ایران شهریور ۹۴، «آمریکا و دشمنان انقلاب اسلامی» را به تلاش برای «نفوذ در نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز» متهم کرد و از معاون اطلاعات سپاه پاسداران خواست که این مسئله را «رصد و با آن برخورد کند.»

پس از این سخنرانی که در جمع فرماندهان سپاه صورت گرفت، «نفوذ» به بخشی از ادبیات مسئولان جمهوری اسلامی تبدیل شد. دبیر شورای نگهبان نیز وظیفه این نهاد و هیات‌های نظارت را «جلوگیری از نفوذ در ارکان نظام» عنوان کرده و گفته بود که «این شورا چاره‌ای جز رد صلاحیت این افراد ندارد.»
از: زمانه

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل