سایت ملیون ایران

اقتصاد کشورمان در سالی که گذشت

zia-mesbah

ضیاء مصباح – دبیر کانون علوم اداری ایران

کشورمان در سال گذشته یکی از پر تناقض‌ترین سال‌ها را از لحاظ سیاسی، اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی در تاریخ معاصر از سرگذارند .

مهمترین عواملی که کماکان ایران را در راس اخبار جهان قرار داد  گذشته از ماجراهای مربوط به انتخابات اسفند ماه، رویدادهای امیدآفرین بر آمده از مذاکرات اصولی و منطقی بین المللی هسته ای بودکه چشم‌اندازهای تازه‌ای را برای صنعت و بازرگانی کشور ترسیم کرد، هر چند که  با تداوم  رکود شدید فعالیت‌های اقتصادی بر آمده از  پاره ای اختلاف نظرها ودید گاهها که اخیرا  به دلایل روشن رو به افزایش نهاده …تغییر محسوسی در زندگی و معیشت مردم  ایجاد نشده است  .

 مروری بر رخ دادهای اقتصادی، ضرورت  تغییرات و نگرش بنیادی در مقوله اقتصاد که تخفیف دهنده گرفتاری های مادی و به تبع آن اخلاقی و اجتماعی  جامعه خواهد بود ، مورد اشاره و هدف  مطلب در شرایطی که کوششهای مبذول شده راآگاهانه  تضعیف می کنند میباشد  :

 در همین رابطه، وزیر امور اقتصادی و دارایی فعلی که دارای اندیشه و سوابق نسبی مناسب میباشد، و به رسالت خود بخوبی واقف است ، در گفتگو با هفته‌نامه (تجارت فردا- هیجدهم اسفند ماه) می‌گوید که : شاید چنین تنگنای مالی و اعتباری در کل تاریخ کشور بی‌سابقه باشد.

نگاهی به نرخ تورم و نرخ رشد اقتصادی ، شناخت بهتری از کارنامه اقتصادی ایران در سال ۹۴ بدست می دهد  :

 این بی‌عملی یا ناتوانی متولیان که غیر منصفانه بدلیل عدم تمرکز قدرت و اصل پاسخگویی در مقابل میزان اختیار بار دولت شده و از همه مهمتر عدم امکان توجه به ضرورت انتخاب مدیران بر اساس شرایط احراز و بدون اعمال رابطه و…. می‌تواند بر دو دلیل عمده زیر تکیه نماید …. که با علوم مدیریت و اصول تعریف شده در این باب منطبق نبوده و در بسیاری موارد حتی این انتصابات در محدوده سازمان مدیریت و برنامه ریزی برخلاف شایستگی ها ادامه دارد ……

 اول :  وقت و انرژی دولت  می‌بایست عمدتاً بر حل و فصل پرونده هسته‌ای و خارج کردن اقتصاد کشور از مصیبت تحریم‌ها متمرکز می‌شد و بنابراین فرصتی برای پرداختن به اصلاحات  دیگر که اجتناب نا پذیرند  وسلسله  وار    به هم مرتبط    فراهم نشد .

دویم :  مجلس نهم کمر به مقابله با دولت بسته  و هر ابتکاری را، در راستای اصلاحات ساختاری، با فرو بردن آن در بحث‌های طولانی نظری و قانونی و آیین‌نامه‌ای، خنثی می‌کرد تا انجا که بسته‌های سیاستی دولت حسن روحانی به دست مجلس خنثی شدند و لایحه برنامه پنج‌ساله ششم عملا به آینده موکول شده هر چند که گویا کلیات آن دردست تصویب می باشد، جلسات این روزهای مجلس گویای  چگو نگی می باشد .

 سخن آخر اینکه :

با توجه به حل و فصل پرونده هسته‌ای و پیامدهای انتخابات دهم، که برایند آن مجلسی نسبتا  هماهنگ‌ با دولت با همه اما و اگرها ….بنظر می رسد و بالتبع کاهش موانع برای انجام اصلاحات بنیادی در اقتصاد ایران ……

صراحتا باید هشدار داد که  بدون برنامه ریزی  برای انجام اصلاحات در همه امور، که بخشی مورد اشاره مطلب بود وبوسیله خیر خواهان طی روزهای پایانی سال نیز مکرر بیان شده ….با ادامه شرایط محافظه کارانه فعلی و ملاحظات بر آمده از حفظ پایگاه و مراوده با  مراکز قدرت  غیر پاسخگو وغیر  مسول و …. به روال فعلی کسب رضایت نسبی جامعه درمسیر  انتخاب مجدد و عملا ابقاء دولت فعلی در دور دوم انتخاب روحانی در سال ۹۶ که بسیار نزدیک است، با همه ناتوانی ها در برخورد قاطع با دلواپسان و کارشکنی های موذیانه و حضور پر رنگ جبهه مقتدر غیر پاسخگو و معیارهای مادی بدور از آینده نگری توده گرفتار معاش و….، بسیار مشکل بنظر می رسد .

امید اینکه  دولت مردان سخت کوش و نسبتا محافظه کار با توجه کامل به ضرورتها و رسالت خود در این برهه حساس :  

با بیان همه  موانع و مشکلات از طریق تریبونهای موجود و در جریان قرار دادن توده احساسی و انبوه که مورد توجه  و تماس مستمر اصول گراها که از اصول دور افتاده اند می باشند _  با کمک اندیشمندان و جوانان فرهیخته دلسوز مام میهن که در همه نقاط کشور پرا کنده اند و   حاضرو ناظر در صحنه  ،انچنانکه در ۷ اسفند ماه گذشته شاهد بودیم و بودند……

 بر گسترش فضای باز مطبوعات و تریبونهای دانشگاهی در کلیه نقاط کشور ، امکان فعالیت احزاب و تشکل های منسجم ،میهن دوست و مردم خواه که با همه موانع برآمده از احساس مسیو لیت با همه هزینه ها به فعالیت و ارایه پیشنهاد های مفید و مو ثر اهتمام میورزند  _ کاهش فشارهای بی مورد امنیتی  _همزمان با کنترل نرخ ما یحتاج روزانه جامعه گرفتار معاش   _ توسعه بهداشت عمو می _ آموزش همگانی بدون هزینه و……در  ۱۵ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهور  ۹۶که ثبات مدیریت و به تبع آن اصلاح امور  و  اتمام برنامه ها را در پی دارد …..با شهامت بر آمده از قبول مسیو لیت ، همه با هم دست به کاری زنند و طرحی نو در اندازند …..تا غصه سر آید

که :رضایت خالق و خلق در آنست   و بیاد داشته باشیم که :   لیس لا انسان الی ما سعی و بزبان شیرین فارسی :بجز از کشته ندرویم  و بالاخره این عبارت پر محتوی : کل نفس بما کسبت رهینه

به قول حافظ  : وظیفه من گفتن است و بس

Exit mobile version