وضعیت زندان بزرگ تهران نامناسب است

zendan bozorg tehran

علیرغم گزارش ها و وعده های مسئولین زندان های ایران، وضعیت زندان بزرگ تهران معروف به زندان فشافویه بسیار نامناسب گزارش می شود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تابستان سال گذشته رسانه های ایران از افتتاح فاز اول زندان بزرگ تهران پس از پانزده سال خبر دادند. عکس ها و توصیفات این رسانه ها آن را بسیار مدرن و مجهز می نمود. اما تا چه حد این اخبار به واقعیت نزدیک است؟

یک منبع مطلع در این خصوص در گفتگو با هرانا گفت: “بعد از اعتصابات و شورش های محکومین اعدام واحد دو زندان قزلحصار، حدود ۱۰۰ زندانی فقط از واحد دو به زندان بزرگ تهران یا همان فشافویه منتقل شدند. ۱۶ ماه است که آنها در شرایط بسیار بدی بسر می برند. در بدو ورود این زندانیان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند، به نحوی که استخوان دست های تعدادی از این زندانیان شکست. این زندانیان ماهی یکبار جابجا می شوند و اصلا وضعیت مناسبی ندارند.”

در گزارشات رسانه های ایران بهداری این زندان بسیار مجهز توصیف شده بود. به نحوی که در یکی از این گزارشات، خبرنگار گفته بود «همین که وارد راهرو و اتاق‌های بهداری می‌شویم، برای مدتی فراموش می‌کنیم در زندان هستیم.»

اما این منبع مطلع در این خصوص خاطرنشان کرد: “وضعیت اعزام به بهداری با زندان قزلحصار هیچ فرقی نمی کند. بعد از یک هفته تا ۱۰ روز که زندانی بیمار به حالت مرگ افتاد، آن موقع به بهداری اعزام می شود و در بهداری نیز تنها به دارو یا قرص ساده ای اکتفا می شود.”

وی همچنین افزود: “وضعیت تماس های تلفنی و هواخوری زندان بسیار محدود بوده و حتی از زندان قزلحصار نیز بدتر است.”

یک شاهد عینی دیگر در رابطه با این زندان به هرانا گفت: “تاکنون از دو قسمت از این زندان استفاده می شود و زندانی دارد که به این دو قسمت «تیپ ۱ و تیپ ۲» می گویند. اتاق ها ۷۰ نفری هستند که هر کدام حدود ۱۰ تخت دارد و بقیه کف خواب هستند و وضعیت مناسبی ندارند.”

وی در پایان در مورد وضعیت بهداشتی این زندان افزود: “این زندان نوساز است و طبیعتا وضعیت بهداشتی آن خوب است.”

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل