شرکت بی‌پی: تولید گاز ایران شش درصد افزایش یافت

bp

شرکت بریتانیایی «بریتیش پترولیوم» در تازه‌ترین گزارش سالانه خود از وضعیت تولید انرژی در جهان گزارش داده است که ایران در سال گذشته تولید گاز خود را ۵.۷ درصد افزایش داده است.

بر اساس این گزارش که در سایت رسمی «بی‌پی» منتشر شد، ایران در سال ۲۰۱۵ تولید گاز خود را ده میلیارد متر مکعب افزایش داده و به رقم ۱۹۲.۵ میلیارد متر مکعب رسانده است.

با این حال مصرف گاز ایران نیز ۶.۲ درصد افزایش یافته و کشور تنها توانسته کمتر از یک میلیارد متر مکعب صادرات خالص گاز داشته باشد.

ایران از ترکمنستان ۷.۲ میلیارد متر مکعب گاز وارد کرده و ۷.۸ میلیارد متر مکعب گاز نیز به ترکیه صادر کرده است. در این میان، ایران مقداری گاز نیز به ارمنستان تحویل داده است.

این گزارش می‌افزاید که جمهوری اسلامی در سال گذشته نتوانسته ذخایر جدید نفت و گاز پیدا کند و ذخایر نفت و گاز کشور در ۱۵۷.۸ میلیارد بشکه و ۳۴ تریلیون متر مکعب ثابت باقی مانده است.

از طرفی ایران در سال گذشته تولید محصولات نفتی خود را ۳.۸ درصد کاهش داده است. در حالی که ظرفیت روزانه پالایشگاهی ایران نزدیک به دو میلیون بشکه است، ایران در سال گذشته روزانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت پالایش کرده است.

تولید نفت ایران (اعم از نفت خام، میعانات و مایعات گازی) ایران نیز در سال گذشته ۱۸۴ هزار بشکه افزایش پیدا کرده و به رقم ۳.۹۲ میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم در سال ۲۰۱۱ و قبل از تحریم‌ها حدود ۴.۵ میلیون بشکه بود.

البته ایران بعد از لغو تحریم‌ها در ژانویه سال جاری میلادی، تولید نفت خود را به شدت افزایش داده و مقامات ایران می گویند که اکنون تقریبا به میزان قبل از تحریمها تولید نفت دارند.

بر اساس این گزارش، کل مصرف انرژی ایران در سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش یافته و به بالای ۲۶۷ میلیون تن معادل نفت خام رسیده است.

در این میان، گاز طبیعی و نفت از کل مصرف انرژی کشور حدود ۹۸ درصد بوده است.

ایران در سال گذشته به تولید برق از نیروگاه‌های آبی به میزان ۰.۸ میلیون تن معادل نفت خام افزوده، اما تولید برق هسته‌ای اش به میزان ۰.۲ میلیون تن معادل نفت خام کم شده است.

نیروگاه‌های برقی و هسته ای کشور در سال گذشته معادل ۴.۱ میلیون تن و ۰.۸ میلیون تن نفت خام برق تولید کرده اند.

در این میان، ایران حدود یک میلیون بشکه معادل نفت خام نیز زغال سنگ مصرف کرده است.
از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل