عصر ارتباطات و دلواپسی دلواپسان!

پنجشنبه, 2ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

دکتر سید محمد حسن حسینی

امروزه هیچ کس نمی تواند نقش بی بدیل وسایل ارتباط جمعی از قبیل اینترنت و ماهواره را در تکامل و سعادت بشر کتمان نماید. اما به راستی چرا در کشورهای معدودی همانند ایران استفاده از این وسایل با محدودیت شدید روبروست!؟ و چرا هنوز هم برخی مسیولان دلواپس عملا دارند بر این نکته اصرار می ورزند که مردم ایران درک و فرهنگ استفاده از این وسایل ارتباط جمعی را ندارند و بنا بر همین نگرش با روش های پادگانی و گاهی گاز انبری دسترسی مردم را به این وسایل محدود و یا حتی ممنوع می کنند؟

استدلال ظاهری دلواپسان این است که فضاهای مجازی و شبکه های ماهواره ای سبب اصلی آمار بالای فساد و فحشا و  طلاق و بیکاری و بزه کاری و اختلاس در ایران هستند! و بنابراین دسترسی مردم به آنها باید محدود – و اگر بتوانند ممنوع – شود! حال نکته اینجا است که اینترنت و ماهواره و شبکه های ماهواره ای در تمام کشورهای دنیا از جمله در آفریقا هم هستند و همگان به آنها دسترسی دارند. در دنیای متمدن امروز همه حکومت های برخاسته از آرای مردم حق و آزادی استفاده از این امکانات را به مردم خود می دهند چرا که آنها را – در عمل – ولی نعمتان خود می دانند و برای کرامات شخصی و انسانی آنها ارزش قایل هستند و به آنها احترام می گذارند.

نکته جالب توجه این که خود من در زمان دانشجوییم در دوره دکترا چهار سال در هندوستان بودم. – هندوستانی که مردمش بت پرست هستند و از قضا بررگترین دموکراسی دنیاست. بیش از یک میلیارد و دویست میلیون از شهروندان این کشور به بیش از ۱۰۰۰ شبکه ماهواره ای و پر سرعت ترین اینترنت دسترسی دارند! این در حالیست که طبق آمارهای بین المللی بر خلاف کشور هایی همانند ایران اسلامی هندوستان کمترین آمار جرم و جنایت و به ویژه طلاق و بزه کاری را به خود اختصاص داده است و مردمش جزو شادترین مردم دنیا می باشند!

تمام آنچه می خواهم بگویم این است که اشکال در نوع نگرش و مدیریت و حکومت کردن حاکمان ما می باشد و نه در شعور ما مردم. اگر هم درصدی از مردم هستند که از طریق رسانه هایی همانند شبکه های ماهواره ای جذب فرهنگ غرب می شوند و حتی عملا از اسلام خارج می شوند به دلیل بی کفایتی مسیولان و روش های ناکار آمد آنها در حکومت داری و معرفی شرع و اسلام است (مقاله من تحت عنوان “کدامین اسلام و کدامین حاکمان مسلمان!؟” را بخوانید).

واقعیت این است که همانطور که گفتم وسایل ارتباط جمعی از قبیل اینترنت و ماهواره ابزار رشد و تکامل و توسعه و تمدن هستند. این وسایل به مردم این امکان را می دهند که مرز ها و بند ها و حصارها را درنوردند و بدون هیچ گونه محدودیت و سانسوری  در جریان آخرین اخبار و رخداد های جهانی قرار بگیرند. با وجود این موهبت های الهی است که مردم با نگرش ها و فرهنگ ها و آیین ها و مرام های متفاوت آشنا می شوند و به کم و کاستی ها و ضعف ها و ایرادات خود و جامعه و فرهنگ و حاکمان خود پی می برند و در صدد رفع آنها بر می آیند. در استفاده از این وسایل است که مردم با واژه هایی لز قبیل حقوق اولیه بشر و آزادی و حق انتخاب آشنا می شوند. با وجود این وسایل ارتباطی است که هیچ گونه جرم و جنایت و خیانت و ظلم و ستم و تبعیض و فساد و غارت و ریا و اختلاس و استبدادی از دیدگاه ملت مخفی نمی ماند و آنها تصویری جامع از شرایطی که در آن زندگی می کنند به دست می آورند. خلاصه اینکه این وسایل هستند که ملت را به سوی حقیقت رهنمون می شوند. و آن طور که عیسی مسیح (ع) فرمودند حقایق ما را به سوی آزادی سوق می دهند.

 بنابراین به نظر می رسد که چیزی که افراطیون دلواپس از آن وحشت دارند آگاهی و بیداری مردم است و نه مسایل دیگر چرا که آنها و اربابانشان بقای خود و کاخ های رویایی خود را علاوه بر بحران آفرینی در جهل و نادانی و بی اطلاعی و فقر و ترس مردم یافته اند. در چنین شرایطی است که اینجانب بر این باور هستم که غالب سیاست گذاران فعلی جمهوری اسلامی ایران به مصلحت اسلام نیستند. این گفته معاون استاندار تهران که ۹۰% جوانان ایرانی از اسلام روی گردان شده اند و نیز این نظر معاون اردوغان که “جمهوری اسلامی از صهیونیسم هم بیشتر به اسلام ضربه زده است” هم می توانند موید این ادعای من باشند.

در خاتمه به مناسبت عید سعید غدیر به افراطیون دلواپس که در مسند قدرت هستند یاد آوری می کنم که ضمن این که شادی می کنند! کمی هم به فلسفه غدیر تامل کنند. آنان باید بدانند که غدیر یعنی نفی ظلم، ستم، خود کامگی و تمامیت خواهی و استبداد: حضرت علی (ع) علیرغم عظمتش و علیرغم این که حکومت حق او بود به طرف حکومت نرفت چون مردم او را (به هر دلیلی) نخواستند. حضرت علی (ع) با زور چماق و اسلحه و با راهبرد ارعاب مخالفان و  ایجاد جو اختناق و خفقان و سلب آزادی های مدنی مردم خودش را به آنها تحمیل نکرد.

این مقاله در دوم مهر ۱۳۹۴ در “سحام نیوز” منتشر شد اما متاسفانه این سایت از دسترس خارج شد:

http://sahamnews.org/2015/10/290925/

ترعیب، بازداشت و شکنجه دکتر سید محمد حسن حسینی توسط سپاه پاسداران

http://bit.ly/2hdn653

وبلاگ شخصی نویسنده (مقالات بیشتر)

http://beyondelt.blogfa.come


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.