یاداشت رسیده: در رابطه با نصب مجسمه بابک خرمدین در باکو!

پنجشنبه, 9ام خرداد, 1392
اندازه قلم متن

babak khorramdin

تقدیم به حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسی که با نام بابک خرمدین معروف بوده است

حتما درباره ی بابک خرمدین تا کنون شنیده اید!

سردار بزرگ ایرانی که از آذربایجان کنونی بر علیه حکومت اعراب که پس از حمله شان به ایران به پاکرده بودن به پا خاست. ولی ماجرا به همینجا ختم نمی شود!

بابک خرمدین نماد وفاداری به ایران است! او به همراه مازیار بر علیه حکومت اعراب قیام کرد و سر انجام به دست  حاکم بنی عباس پس از تحمل زجر بسیار کشته شد.

کشته شدن بابک همواره یکی از رویداد هاییست که در آن اوج وفاداری و پایبندی به میهن پاکمان ایران دیده می شود.

بابک بدون شک یکی از اسطوره های تاریخ ایران زمین است. و اعدامش بدون شک یکی از تلخ ترین رویدادهاست روز قبل از اعدام،خلیفه با بزرگان دربارش مشورت کرد که چگونه بابک را درشهر بگرداند و به مردم نشان بدهد تا همه بتوانند وی را ببینند. بنا بر نظر یکی از درباریان قرار برآن شد که وی را سوار بر پیلی کرده در شهر بگردانند.

پس ازآن مراسم اعدام بابک با سروصدای بسیار زیاد با حضور شخص خلیفه برفراز سکوی مخصوصی که برای این کار دربیرون شهر تهیه شده بود، برگزار شد. برای آنکه همه ی مردم بشنوند که اکنون دژخیم به بابک نزدیک میشود و دقایقی دیگر بابک اعدام خواهد شد، چندین جارچی در اطراف و اکناف با صدای بلند بانگ میزدند نَوَد نَوَد این اسمِ دژخیم بود و همه او را میشناختند.

ابن الجوزی می نویسد که وقتی بابک را برای اعدام بردند خلیفه درکنارش نشست و به او گفت: تو که این همه استواری نشان میدادی اکنون خواهیم دید که طاقتت دربرابر مرگ چند است.

بابک گفت: خواهید دید.

چون یک دست بابک را به شمشیر زدند، بابک با خونی که از بازویش فوران میکرد صورتش را رنگین کرد. خلیفه از او پرسید: چرا چنین کردی؟ بابک گفت: وقتی دست هایم را قطع کنند خون های بدنم خارج می شود و چهرهام زرد می شود، و تو خواهی پنداشت که رنگ رویم از ترسِ مرگ زرد شده است چهرهام را خونین کردم تا زردیش دیده نشود.

به این ترتیب دستها و پاهای بابک را بریدند . چون بابک بر زمین درغلتید، خلیفه دستور داد شکمش را پاره کنند.

پس از ساعاتی که این حالت بر بابک گذشت، دستور داد سرش را از تن جدا کند.

آخرین گفتار بابک چنین بوده است: تو ای معتصم خیال مکن که با کشتن من فریاد استقلال طلبی ایرانیان را خاموش خواهی کرد من لرزه ای بر ارکان حکومت عرب انداخته ام که دیر یا زود آن را سرنگون خواهد نمود.

تو اکنون که مرا تکه تکه می کنی هزاران بابک در شمال و شرق و غرب ایران ظهور خواهد کرد و قدرت پوشالی شما پاسداران جهل و ستم را از میان برخواهد داشت.

این را بدان که ایرانی هرگز زیر بار زور و ستم نخواهد رفت و سلطه بیگانگان را تحمل نخواهد کرد من درسی به جوانان ایران داده ام که هرگز آنرا فراموش نخواهند کرد.

من مردانگی و درس مبارزه را به جوانان ایران آموختم و هم اکنون که جلاد تو شمشیرش را برای بریدن دست و پاهای من تیز میکند صدها ایرانی با خون بجوش آمده آماده طغیان هستند.

مازیار هنوز مبارزه میکند و صدها بابک و مازیار دیگر آماده اند تا مردانه برخیزند و میهن خویش را از دست متجاوزان و یوغ اعراب بدوی و مردم فریب برهانند.

آخرین سخنی که بابک با فریادی بلند بر زبان آورد این بود: پاینده ایران…

روز اعدام بابک خرمدین و تکه تکه کردن بدنش در تاریخ ۲ صفر سال ۲۲۳ هجری قمری انجام گرفت که مسعودی در کتاب مشهور مروج الذهب این تاریخ را برای ایرانیان بسیار مهم دانسته است. اعدام بابک چنان واقعه ی مهمی تلقی شد که محل اعدامش تا چند قرن دیگر بنام خشبه ی بابک یعنی چوبه ی دار بابک در شهرِ سامرا که در زمان اعدام بابک پایتخت دولت عباسی بود شهرت همگانی داشت و یکی از نقاط مهم و دیدنی شهر تلقی می شد.

برادر بابک یعنی آذین را نیز خلیفه به بغداد فرستاد و به نایبش در بغداد دستور نوشت که اورا مثل بابک اعدام کند.

طبری می نویسد که وقتی دژخیم دستها و پاهای برادر بابک را میبُرید، او نه واکنشی از خودش بروز میداد و نه فریادی برمیآورد. جسد این مرد را نیز در بغداد بردار کردند.(تولدی دیگر-شجاع الدین شفا)

باز هم خواهشمندم برای آگاه شدن هموطنان از سرگذشت این سردار راستین ایران این مطلب را انتشار دهید.

امضا محفوظ


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۵ نظر

  1. تا به حال هرچی برای ایران تلاش کردیم، بسه. از این بعد فقط برای آذربایجانمان تلاش می کنیم.

  2. بابک خرم دین سردار شجاع آذربایجان بود و یاد و خاطره اش در دل مردم آذربایجان زنده است و در آخرین لحظه شهادتش گفت ” یاشاسین آذربایجان”

  3. علی آذربایجانلی

    بابک قهرمان آذربایجان ضد استبداد از هر نوعش و مبارزه ۲۲ در مقابل استبداد و استعمار و ربطی هم به ایران ندارد، در زمان بابک اصلا کشور و سرزمینی بنام ایران وجود نداشت . تاریخ را بخوانید و اگر پیدا کردید سرزمینی که ایران نام داشته باشد مرا مسخره کنید !

  4. تو تاریخ نوشتند که گفته زنده باد آذربایجان نه ایران.در ضمن اگه زنده باد ایرانو میگفت شماها مثل کروش ایشونو تبلیغ میکردید نه اینکه چون دیدید باکو بابک و به اسم خودش داره ثبت میکنه ترسیدید و الان دارید تبلیغش میکنید.در ضمن الان واقعا شما فارسها اجازه میدید قلعه بابک مثل تخت جمشید و … رونق پیدا کنه ؟

  5. بابک خرمدین فارس زبان بود و در آن زمان مردم آذربایجان هنوز ترکی آذری صحبت نمی کردند. عجیب است که رشادت سردار آزاده ای نظیر بابک چه ربطی به دیکتاتور مستبدی چون علی اف دارد و عجیب تر آنکه در سایت ملیون به بهانه نصب مجسمه بابک در باکو مطلبی منتشر می شود که شرح زندگی بابک را بدون اشاره به فارس زبان بودن او نقل می کند.