مهدی نوربخش: «شکست ترامپیسم از دموکراسی»

در سیاست آمریکا، ارزیابى صد روز اول ریاست رییس جمهور تازه کشور بسیار مهم است. در این صد روز اول، یک رییس جمهور می‌تواند جهت سیاسى، تقدم در برنامه‌ها، چگونگى برخورد با کنگره و وسایل ارتباط جمعی و اصولا برداشت خود را از سیاست در سطح کلان کشور نشان دهد.

مهدی نوربخش
منبع:‌ کانال تلگرامی راهبرد

در سیاست آمریکا، ارزیابى صد روز اول ریاست رییس جمهور تازه کشور بسیار مهم است. در این صد روز اول، یک رییس جمهور می‌تواند جهت سیاسى، تقدم در برنامه‌ها، چگونگى برخورد با کنگره و وسایل ارتباط جمعی و اصولا برداشت خود را از سیاست در سطح کلان کشور نشان دهد.

ترامپ بیش از دوماه است که به کاخ سفید وارد شده؛ اما مرتبا در سیاست‌های خود با ناکامی روبرو می شود.

میزان مقبولیت ترامپ به سی و شش درصد رسیده است. این میزان مقبولیت پایین در تاریخ امریکا بی‌سابقه است. به غیر از آنکه ترامپ به لحاظ شخصی از مشروعیت کافی براى تصدی این مقام در سیاست امریکا در بین اکثریت مردم برخوردار نیست، اما پنج شاخص به شکست او در سیاست‌هایش در بیش از دو ماه گذشته کمک کرده است.

اول، ترامپ شخصیتى مستبد و پوپولیست است. این نوع کنش در سیاست امریکا در طول تاریخ این کشور از حمایت اقلیت مردم برخوردار بوده است. سه شخصیت نامدار پوپولیست در دهه‌هاى پنجاه و شصت، بری کلدواتر، جورج والاس و مک کارتی هر سه نهایتا در صحنه سیاست آمریکا شکست خوردند.

در دموکراسی آمریکا، استبداد و پوپولیسم به ندرت توانسته است براى خود راهی باز کند و صحنه سیاست کشور را براى زمانی طولانى به خود اختصاص دهد.

دوم، شائبه همکارى پوتین و ترامپ در انتخابات و قوی‌تر شدن این شائبه، همراه با تایید تحقیقات اولیه بر روی این همکارى، مشروعیت دولت ترامپ را به چالش کشیده است.

اما سه شاخص مهم دیگر یکى وسایل ارتباط جمعی آزاد، دیگرى استقلال قوه قضاییه از سیاست و حکومت این کشور و دیگرى قدرت بسیج مردمی در آمریکا و کشورهاى دموکراتیک هستند. در کشورهاى دموکراتیک، آزادى مطبوعات و وسایل ارتباط جمعی حافظ نظام و یکى از ارکان استوار براى سهیم کردن مردم در پروسه دموکراسی هستند.

مطبوعات مستقل و آزاد، شهروندان یک کشور دموکراتیک را مرتبا از سیاست‌هاى جاری کشور مطلع و رهبران سیاسى را برای اتخاذ تصمیمات نادرست به چالش می‌کشند. دو کانال معروف تلویزیونی CNN و MSNBC همراه با صدها کانال مربوط به آنها و غیره مرتبا دولت ترامپ را به چالش می‌کشند.

در بین روزنامه‌ها، نیویورک تایمز، واشنگتن پست، لس‌آنجلس تایمز، نیویورکر، آتلانتیک و غیره بطور وسیعى به برنامه و سیاست‌های ترامپ می‌پردازند.

چهارم، استقلال قوه قضاییه و غیرسیاسی بودن آن است. زمانی که ترامپ فرمان اولیه منع مهاجرت مسلمانان را به آمریکا صادر کرد، دوازده قاضى فدرال آمریکا، او و فرمان او را به چالش کشیدند.

بار دوم، دو قاضى فدرال امریکا در مرحله اول فرمان منع مهاجرت، او را به چالش کشیدند. اتکای رای این قضات بر قانون عدم تبعیض بر ضد دیانت یک اقلیت، مسلمانان، استوار بود.

پنجم، در کشورهاى دموکراتیک به‌خاطر دسترسى آزاد به اطلاعات، مردم به زودى بسیج می‌شوند. بسیج مردمی در به چالش کشیدن طرح سلامت ترامپ و محافظه‌کاران مجلس امریکا، اجازه نداد تا اکثر نمایندگان از طرح او حمایت کنند و به آن رای مثبت دهند.

دموکراسی راهکارهای خود را براى حفظ نهادهای سیاسی یک کشور دموکراتیک دارد.

دولت‌های استبدادی از دسترسی به منابع اطلاعات آزاد و داشتن یک قوه قضاییه آزاد جلوگیرى به عمل می‌آورند؛ به خاطر اینکه اولی مردم را برای مشارکت فعال در سیاست آماده می‌کند و دومی حافظ حقوق مردم در مقابل قدرت فائقه هر حکومتى است.

به همین خاطر، چنانچه مردم به منابع اطلاعاتی آزاد و مستقل دسترسى نداشته و قوه قضاییه مستقل و غیرسیاسی نداشته باشند، ایجاد حکومتى دموکراتیک و مشارکت همگانی در سیاست میسر نخواهد شد.

از: ایران امروز

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل