دیدار و درخواست “جمعیت دفاع از مبارزات مردم ایران” از وزارت امور خارجه سوئد برای آزادی دستگیرشدگان اعتراضات اخیر

در پی تظاهرات ۶ ژانویه در استکهلم و شهرهای دیگر و  نامه صد تن از اهل قلم و فرهنگ ایرانی تبار مقیم سوئد ، روز سه شنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸  بین مهرداد درویش پور و مریم ابراهیمی از سوی “جمعیت دفاع از مبارزات مردم ایران” با مسئول مسائل مربوط به ایران در وزارت امورخارجه سوئد ملاقاتی صورت گرفت.

در این دیدار ۴۰ دقیقه‌ای به مسئله ضرورت واکنش شدیدتر سوئد و اتحادیه اروپا به سرکوب تظاهرات توسط حکومت ایران اشاره شد. نمایندگان جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران نگرانی خود را از دستگیری های گسترده اخیر و شکنجه آنان و دیگر زندانیان سیاسی بیان کردند. آنان با اشاره به موارد مشکوک مرگ برخی از این زندانیان از امکان سر به نیست کردن دستگیر شدگان باقی مانده در زندان و وضعیت نابسامان سایر زندانیان سیاسی ابراز نگرانی کردند  آنان ضمن مخالف با هرگونه زمینه سازی برای حمله نظامی به ایران تاکید کردند این به معنای بی‌تفاوتی نسبت به سرکوب مردم توسط حکومت نباید باشد. سوئد می تواند با احضار سفیر ایران به وزارت امورخارجه به گونه‌ای جدی تر مخالفت خود با سرکوب تظاهرات و اعتراضات مردم را بیان کند. علاوه بر آن هیئت نمایندگی خواستار پیگری سرنوشت بازداشت شدگان این حوادث و آزادی فوری همه آنان و دیگر زندانیان سیاسی شدند. همچنین آنان به اهمیت تشویق اتحادیه اروپا و شورای حقوق بشر سازمان ملل به اتخاذ موضعی قاطع تر در محکوم کردن سرکوب مردم توسط حکومت تاکید کردند. علاوه برآن هیئت دیدارکننده بر ضرورت واکنش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و نقش مبتکرانه ای که سوئد می تواند در این زمینه ایفا کند تاکید کردند.

در ادامه این دیدار و گفتگو، آگنس یولین  مسئول بخش ایران در وزارت امورخارجه سوئد، ضمن اشاره به مخالفت علنی وزیر امور خارجه سوئد خانم مارگوت والستروم  در سرکوب تظاهرات اخیر توسط حکومت ایران، بر نقش فعال سوئد در بیانیه های منتشر شده توسط اتحادیه اروپا و برخی از برنامه های آتی سوئد در پیگیری این مسئله در سازمان ملل اشاره کرد. در پایان هیئت نمایندگی جمعیت پشتیانی از مبارزات مردم ایران با اشاره به احضار سفیر جمهوری اسلامی درآلمان و هشدار دولت آن کشور به حکومت ایران مبنی بر این که فعالیت‌های جاسوسی خود را در خاک این کشور، متوقف کنند، دل نگرانی ایرانیان مقیم خارج و از جمله سوئد را از افزایش فعالیت های جاسوسی جمهوری اسلامی ایران نیز بیان کردند.

مسئول مسائل ایران در وزارت امور خارجه سوئد ضمن حمایت از حق تظاهرکنندگان و تاکید بر تلاش های دولت سوئد در اعتراض به سرکوب های اخیر، تاکید کردند بر فعالیت های خود در این زمینه ادامه خواهند داد و در باره پیشنهادهای هیئت نمایندگی نیز بعد از بررسی اقدامات لازم را درپیش خواهند گرفت.

جمعیت پشتیبانی از مبارزات مردم ایران ۲۳ ژانویه ۲۰۱۸٫      

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل