بروجردی: تلگرام تهدید امنیتی است

با وجود واکنش‌های گسترده به اظهارات قبلی علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره مسدود کردن پیام‌رسان تلگرام، وی روز یکشنبه ۱۲ فروردین ضمن دفاع از فیلترینگ تلگرام، این پیام‌رسان را «تهدیدی برای امنیت ملی» خواند.

آقای بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت» بدون اشاره به جزئیات گفته است: «بخشی از تهدیدهای امنیت کشور در تلگرام رقم می‌خورد».

این نماینده ارشد مجلس با ادعای اینکه اطلاعات تلگرام مورد استفاده بریتانیا، آلمان و اسرائیل قرار می‌گیرد، اعتراض‌های سراسری دی‌ماه در ایران را یکی از نمونه‌های استفاده «ضدامنیتی» از تلگرام عنوان کرده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با این حال گفته است درباره مسدود کردن این پیام‌رسان «نهایتا شورای عالی امنیت یا شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیری می‌کنند».

علاءالدین بروجردی یک روز پیش‌تر نیز گفته بود که تلگرام «تا پایان فروردین» در ایران مسدود خواهد شد و این تصمیم در «بالاترین سطح» نظام گرفته شده است.

چند هفته پیش برخی از کانال‌های تلگرامی خبر داده بودند که رهبر جمهوری اسلامی در جلسه‌ای با حضور اعضای شورای عالی فضای مجازی، از رفع فیلتر تلگرام انتقاد کرده و خواستار مسدود شدن دوباره این پیام‌رسان شده است. مقام‌های دولتی و دفتر رهبر جمهوری اسلامی واکنشی به این گزارش ابراز نکردند.

با این حال گفته‌های روز شنبه علاءالدین بروجردی با واکنش گسترده چهره‌های سیاسی، از جمله دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، و همچنین شمار زیادی از کاربران اینترنت روبه رو شد.

شماری از منتقدان، از جمله احمد مازنی، نماینده مجلس، اظهارات علاءالدین بروجردی را «مایه وهن مجلس» خواندند اما شماری نیز از جمله حمید رسایی، نماینده سابق مجلس و عضو جبهه پایداری، با دفاع از مسدود شدن تلگرام خواستار «تقویت شبکه ملی اطلاعات» شدند.

اینترنت ملی و استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی در سخنان روز یکشنبه علاءالدین بروجردی تکرار شده بود. اما موضوع استفاده از پیام‌رسان‌‌های داخلی در روزهای اخیر دستمایه طنز بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی شده و به مواردی از رصد این پیام‌رسان‌ها توسط نهادهای امنیتی اشاره شده است.

علاءالدین بروجردی در واکنش به پیام‌های انبوه کاربران ناچار شد بخش نظرات در صفحه اینستاگرام خود را مسدود کند.

با این حال شماری از رسانه‌ها در ایران، از جمله وبسایت انتخاب و روزنامه دنیای اقتصاد، سخنان جدید وزیر ارتباطات درباره شبکه‌های اجتماعی را منتشر کرده‌اند.

بنابر این گزارش‌ها محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز یکشنبه در مراسمی گفته است: «دولت پایبند به قول‌هایی که به مردم داده هست و وعده‌ها را قطعا پیگیری خواهد کرد». با این حال او تأکید کرده است: «در این میان دولت نیازمند همراهی سایر قوا و نهادها نیز هست».

دی‌ماه گذشته در روزهای آغازین اعتراض‌های سراسری در ایران، شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام در ایران مسدود شد و نیروهای امنیتی چند نفر از دست اندرکاران شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کردند. با این حال با پایان گرفتن ناآرامی‌ها این دو شبکه دوباره رفع فیلتر شدند.

پس از آن شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که مسدود شدن تلگرام به نابودی کسب و کارهای زیادی منجر می‌شود. از جمله محمدرضا بادامچی، نماینده مجلس، گفته بود فیلتر شدن تلگرام به ۲۰۰ هزار شغل آسیب می‌زند و زندگی نیم میلیون نفر را دچار اختلال مالی خواهد کرد.

تلگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.
از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل