پومپئو: روحانی باعث انزوای بیشتر رژیم ایران از جهانیان و از مردم ایران می‌شود

روحانی کشورهای منطقه، اسرائیل و ایالات متحده را هدف حملات شدید لفظی قرار داده است

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، اظهارات حسن روحانی علیه اسرائیل را مورد انتقاد شدید قرار داده و آن را باعث انزوای حکومت جمهوری اسلامی قلمداد کرده است.

وبسایت وزارت خارجه ایالات متحده متن بیانیه آقای پومپئو را با عنوان “رئیس جمهوری ایران تلاش می‌کند رژیم ایران هم از جهانیان و هم از مردم ایران منزوی‌تر شود” منتشر کرده که در آن آمده است: “پرزیدنت روحانی، رئیس جمهوری ایران بار دیگر خواستار نابودی اسرائیل شده و از این کشور به عنوان غده سرطانی و رژیم جعلی نام برده است.” این بیانیه می‌افزاید که “چنین اظهارات ظاهرا جنگ‌طلبانه باعث شعله‌ور شدن تنش در منطقه می‌شود.”

وزیر خارجه آمریکا گفته است که آقای روحانی در سخنرانی در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی مسلمانان جهان را هم به اتحاد علیه ایالات متحده تشویق کرد و افزوده است: “این گامی خطرناک و غیرمسئولانه است که انزوای بیشتر ایران را در پی خواهد آورد.”

آقای پومپئو در بیانیه خود ظاهرا با اشاره به شعارهای رایج در جمهوری اسلامی، گفته است “رژیم ایران که مکررا خواستار مرگ میلیون‌ها نفر، از جمله مسلمانان می‌شود، دوست آمریکا یا اسرائیل نیست” و افزوده است: “اما مردم ایران آگاه‌تر از اینها هستند و با دولتشان، که طی ۳۹ سال گذشته آنان را به شکلی نامطلوب جلوه داده، موافق نیستند.”

در پایان این بیانیه آمده است که “مردم ایران برای مدتی بیش از اندازه از این استبداد رنج برده‌اند.”

وزارت‌خارجه آمریکا اظهارات حسن روحانی را باعث انزوای بیشتر حکومت دانسته است

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه (سوم آذر) این هفته در سی و دومین کنفرانس وحدت اسلامی که هر ساله در ایران برگزار می‌شود سخنرانی کرد. او در این سخنرانی، عربستان سعودی، برخی کشورهای منطقه، آمریکا و اسرائیل را هدف حملات شدید لفظی قرار داد. این کنفرانس با عنوان “قدس، محور وحدت امت” به مدت سه روز در تهران برگزار شد و چند صد نفر از ایران و کشورهای مختلف در آن شرکت داشتند.

آقای روحانی در اشاره به کشورهای منطقه گفت: “اتکا به بیگانه بزرگ‌ترین خطای تاریخی است؛ ۴۵۰ میلیارد هدیه دادید تا امنیت شما تضمین شود؟” ظاهرا اشاره او به خریدهای تسلیحاتی عربستان سعودی و دیگر کشورها از ایالات متحده است.

وی در مورد اسرائیل گفت: “یکی از آثار شوم بعد جنگ جهانی دوم تشکیل غده سرطانی رژیم صهیونیستی در منطقه بود.” جمهوری اسلامی موجودیت اسرائیل را حتی پس از توافق اسلو و شناسایی آن توسط فلسطینیان به رسمیت نشناخته و خواستار از میان رفتن آن بوده است. در مواردی، اظهارات و مواضع برخی مقامات جمهوری اسلامی در مورد “محو اسرائیل از نقشه جهان” با واکنش تند سایر کشورها و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است.

در خبری دیگر در مورد روابط آمریکا و ایران، وزارت خارجه ایالات متحده با ابراز همدردی با حادثه دیدگان زلزله اخیر سر پل ذهاب، گفته است که صدور اقلام اساسی و بشردوستانه مشمول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی نیست و افزوده است که “چندین سازمان غیردولتی آمریکایی هم دارای مجوز ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران هستند.”

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل