شکنجه در زندانهای جمهوری اسلامی؛ روایت چهارم : کشتار در زندانهای جمهوری اسلامی

مهتاب آباء / بخش فارسی ایران بریفینگ

اسماعیل بخشی پس از گذشت ۲۴ روز از آزادی سکوت خود را شکست و در نامه‌ای به محمود علوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از تحمل شکنجه‌های سنگین جسمی و روحی در زندان نوشته است «پس از دو ماه در دنده‌های شکسته‌ام، کلیه‌ها، گوش چپم و بیضه‌هایم احساس درد می‌کنم.»

شکنجه فعالان سیاسی و مطبوعاتی و یا کارگری اعضای جنبش دانشجویی و یا زنان و اظهارات برخی فعالان حقوق بشر که خود در زندان‌های جمهوری اسلامی زیر شکنجه قرار داشتند، شاهدی بر اعمال شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی است. هرچند شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران پدیده جدیدی نیست و داستان طولانی دارد که از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز ادامه دارد بااین‌وجود همواره این امید در میان فعالان حقوق بشر وجود داشته و دارد که با گسترش فشارهای جهانی بر جمهوری اسلامی و افزایش امکان نشر اخبارِ این اعمال غیرقانونی در شبکه‌های اجتماعی، از میران و شدت آن کاسته شده و یا به صفر برسد.

به غیر از هزاران زندانی سیاسی که در دوران حکومت جمهوری اسلامی در زندان اوین اعدام شدند، زندانیان بسیاری هم هستند که در زندان اوین و یا دیگر زندانهای امنیتی کشته شده اند و مرگ آنها مشکوک و خبرساز بوده است.

ایران بریفینگ در چند روایت سعی در بازخوانی شکنجه در دهه‌های مختلف جمهوری اسلامی دارد، این سلسله روایات را به #جمهوری_شکنجه در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید دنبال کنید.

در این روایت به چند قتل در زندان از تازه ترین مرگهای مشکوک در زندان اوین و دیگر زندانهای امنیتی جمهوری اسلامی اشاره می کنیم : 

وحید صیادی نصیری

وحید صیادی پس از یک اعتصاب غذای ۶۱ روزه و عدم رسیدگی پزشکی در زندان درگذشت.

وحید صیادی نصیری از مهرماه سال ۹۴ که توسط ماموران امنیتی بازداشت شد، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام٬ توهین به مقدسات و توهین به رهبر ایران جمعا به هشت سال زندان محکوم شد. اتهام‌هایی که به گفته خانواده‌اش مبنای آنها فعالیت‌های او در فضای مجازی بود. حکم او پس از یک سال و نیم مورد رسیدگی قرار گرفت و نهایتا با عفو نوروزی به ۳۰ ماه زندان کاهش یافت.

او بار دیگر پس از آنکه دو سال و نیم حبس کشیده و در سال ۹۶ آزاد شده بود، در ابتدای مرداد سال ۹۷ از سوی اداره اطلاعات قم بازداشت و توسط دادگاه انقلاب قم به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به چهارسال و نیم حبس محکوم شد.

صبح روز ۲۴ مهرماه به وحید صیادی اطلاع داده شد که به علت اتهام «توهین به مقدسات» پرونده جدیدی برایش گشوده شده است. 

وحیدصیادی سپس به زندان قم منتقل شد و بدون رعایت اصول تفکیک جرائم در میان مجرمان خطرناک و متهمان مواد مخدر زندانی شد. وحید از ۲۱ مهرماه سال جاری در اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان و همچنین محرومیت از دادرسی عادلانه و نیز بی‌توجهی مسئولان زندان برای انتقال او به زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زد.

خانواده وحید که در بیمارستان «شهید بهشتی» شهر قم از درگذشت فرزند خود با خبر شدند آن را تایید کرده‌اند. به گفته‌ی خانواده‌ی وحید صیادی، بدن وی بر اثر اعتصاب غذا به شدت ضعیف شده بود و دستگاه گوارش او نمی‌توانست حتی آب را جذب کند.

کاووس سیدامامی

کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست و دارای دکترای جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، استاد ارتباطات و مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» روز ۴ بهمن ۱۳۹۶ بازداشت و روز جمعه ۱۹ بهمن خبر خودکشی او در زندان به خانواده‌اش داده شد.

اتهام بازداشت شماری از فعالان محیط زیست «دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده به سرویس‌های اطلاعاتی» بوده است، مرگ سید امامی همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد ، دوربینهای نظارتی بر سلول وی که فیلم آن پس از یک جدال طولانی مجلس و نهادهای نظارتی نهایتا از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران (نهاد بازداشت کننده وی ) گرفته شد اما همگی در لحظه مرگ سید امامی تصاویرشان مخدوش شده بود .

سینا قنبری

در جریان ناآرامی‌های دی‌ماه ۱۳۹۷ ، جوانی ۲۳ ساله به نام سینا قنبری بازداشت شد. او پس از انتقال به زندان اوین، در روز ۱۶ دی‌ماه در قرنطینه بند چهار این زندان درگذشت. مسئولان دلیل مرگ او را خودکشی اعلام کردند. علیرضا رحیمی، نماینده مجلس، روز یکشنبه ۱۵ بهمن گفته است: «در فیلمی که مقام‌های زندان می‌گفتند نشان دهنده خودکشی سینا قنبری است اثری از قربانی نیست.»

ستار بهشتی

ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس، در تاریخ ۹ آبان ماه ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکهٔ اجتماعی و فیس بوک” دستگیر شد و روز ۱۳ آبان در زندان درگذشت.

۴۱ نفر از زندانیان سیاسی در نامه‌ای نوشتند: «ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوین بوده و آثار شکنجه در تمام قسمت‌های مختلف بدنش مشهود بوده ‌است.»

هدی صابر

هدی صابر پژوهشگر، روزنامه‌نگار، فعال ملی-مذهبی، زندانی سیاسی و از گردانندگان مجله توقیف شده “ایران فردا” بود. او در ۱۲ خرداد ۱۳۹۰ در حالی‌که در اوین زندانی بود در اعتراض به مرگ مشکوک هاله سحابی در مراسم تشییع جنازه پدرش عزت‌الله سحابی، اعتصاب غذا کرد و در ۲۱ خرداد، پس از انتقال به بیمارستان مدرس درگذشت.

امیدرضا میرصیافی

امیدرضا میرصیافی که وبلاگ “روزنگار” را با محتوایی بیشتر فرهنگی و گاه سیاسی می‌نوشت، آبان سال ۱۳۸۷از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ ماه زندان و به اتهام توهین به خامنه‌ای و خمینی به دو سال حبس محکوم شد. او ۲۸ اسفندماه ۱۳۸۷ در زندان اوین درگذشت و نام او در جهان به عنوان اولین وبلاگ‌نویسی به ثبت رسید که جان خود را در زندان‌ از دست داده‌ است.

ابراهیم لطف‌اللهی

ابراهیم لطف‌اللهی دانشجوی سال چهارم رشته حقوق دانشگاه پیام نور در شهر سنندج بود که در بازداشتگاه نیروی انتظامی در ۲۵ دی ماه ۱۳۸۶ درگذشت. مسئولان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در سنندج علت مرگ او را “خودکشی” اعلام کردند.

زهرا بنی‌یعقوب

زهرا بنی‌یعقوب پزشکی ایرانی بود که روز ۲۲ مهر سال ۱۳۸۶ توسط اعضای بسیج به «اتهام معاشرت با نامحرم» بازداشت می شود ، در حالیکه هر دو اظهار می دارند ما نامزد و به هم محرم هستیم ، بسیجیان نامزد او را آزاد می کنند تا برود مدارک بیاورد و به خواسته او که من را نگه دارید و زهرا را آزاد کنید تا برود مدارک بیاورد هم توجه نمی کنند و زهرا را به بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهر همدان منتقل می کنند ، ساعاتی بعد هم اعلام می کنند او در بازداشتگاه خودکشی کرده !

برادر زهرا بنی یعقوب می‌گوید که یک ربع ساعت قبل از زمان اعلام شده رسمی مرگ خواهرش با او تلفنی صحبت کرده و او وضعیت روحی خوبی داشته است و تقاضا کرده پدرش برای گواهی اینکه نامزد بوده اند به ستاد بیاید ، پدر زهرا از رزمندگان جنگ ایران و عراق و اعضای میانی سپاه پاسداران هست . 

امیرحسین حشمت‌ساران

امیرحسین حشمت‌ساران دبیرکل “جبهه اتحاد ملی ایران” بود که در سال ۱۳۸۲ به اتهام تشکیل این حزب دستگیر و به هشت سال حبس محکوم شد. او در دوران حبس مجدداً محاکمه و به هشت سال حبس دیگر محکوم گردید. او در حمله گارد ویژه زندان به‌دلیل شدت ضربات وارده به سر، پس از ۴۸ ساعت کما، در ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ در بیمارستان رجایی کرج درگذشت.

زهرا کاظمی

پس از اعتراضات دانشجویی در خرداد سال ۸۲ و دستگیری شماری از دانشجویان، خانواده‌های آنان در روز دوم تیر مقابل زندان اوین دست به تجمع زدند. زهرا کاظمی، عکاس ۵۵ ساله ایرانی – کانادایی برای عکسبرداری از این تجمع در آنجا حضور داشت که در مقابل زندان بازداشت شد. مقامات رسمی مرگ وی را ناشی از «برخورد جسم سخت به سر یا برخورد سر به جسم سخت» اعلام کردند.

کاوه عزیزپور

کاوه عزیزپور یکی از زندانیان سیاسی کرد در ایران بود که ۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۸ در سن ۲۵ سالگی در زندان مهاباد درگذشت. او دو سال پیش‌تر به اتهام عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف دولت ایران محاکمه و به ۳ سال حبس محکوم شده بود. به گفته خانواده‌اش، او تحت شکنجه عوامل اطلاعاتی در زندان دچار ضربه مغزی شد و به کما رفت.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل