با صادرات خاک باید برای کشاورزی فاتحه خواند

khak

پیش از این وزرای سابق کشاورزی در دولت‌های نهم و دهم نیز بسیاری از کارشناسان نسبت به بی‌توجهی دولت به بخش کشاورزی انتقاد کرده بودند.

به گزارش فرارو، عیسی کلانتری وزیر کشاورزی دوران خاتمی از جمله افرادی است که به کرات نسبت به سیاست تکیه بر واردات این دو دولت در بخش کشاورزی انتقاد کرده است.

او بارها در مصاحبه های خود اعلام کرده بود که خشکاندن زمین‌های زراعی با فروش و استفاده بی‌رویه از آب سدها نابودی بخش کشاورزی را در پی خواهد داشت.

اکنون نیز خبرها حاکی از فروش خاک کشاورزی ایران به کشورهای عربی است. همچنین پیش از این صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد که کشور در تولید غذا به خودکفایی ۹۵ درصدی رسیده است. اما اکنون گفته می شود حتی برای تامین گندم نیز نیازمند واردات هستیم حال این پرسش مطرح می شود که شعارهای خود کفایی در حوزه کشاورزی چه زمان و در کدام دولت محقق خواهد شد؟

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: ایران با وجود آن که از ۱۳ اقلیم دنیا، ۱۱ اقلیم را در بخش کشاورزی دارد اما برای تامین محصولات کشاورزی خود وابسته به غرب وشرق است.

سید رضا نورانی در واکنش به این مطلب که گفته می‌شود خاک کشاورزی ایران به کشورهای عربی صادر می‌شود افزود: اگر این اتفاق صحت داشته باشد به معنای آن است که باید فاتحه توسعه کشاورزی در ایران خوانده شود؛ چرا که ایران با داشتن بهترین شرایط آب و هوایی می‌تواند غذای مورد نیاز همه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تامین کند نه آن که با فروش خاک به این کشورها آنها را تقویت و کشور را نیازمند تامین غذا از آن کشورهای کند.

نورانی با بیان اینکه تمام صحبت‌هایی که در این ۸ سال گذشته در خصوص خودکفایی محصولات کشاورزی صورت گرفته تنها در حد حرف، شعر و رویا بوده است توضیح داد: مگر در این ۸ سال چندین بار جشن خودکفایی گندم برگزار نشد، پس چرا هنوز برای تامین نیاز تولید کنندگان گندم از خارج به کشور وارد می شود؟ بهتر است دولت و مسئولان با مردم و تولید کنندگان شفاف باشند. به گفته وی، نه تنها گندم ، بلکه بخش اعظمی از محصولات استراتژیک تولید داخل ندارد و به کشور وارد می‌شود.

به تولید کننده خارجی یارانه می‌دهیم

رضا نورانی که نایب رئیس کنفدراسیون صنعت نیز هست با برشمردن دلایلی که تاکنون موجب عقب ماندگی صنعت کشاورزی در ایران با وجود پتانسیل های بالایی که دارد تصریح کرد: امروز برای من بسار بعید است که که با ارز ارزان قیمتی که نرخ آن پشت درهای بسته و بدون هیچ کار کارشناسی تعیین شده و برای واردات اختصاص داده می شود بتوان حمایتی از کشاورزی در ایران صورت داد.

نورانی معتقد است با اختصاص ارزان قیمت برای واردات محصولات استراتژیک در بخش کشاورزی در واقع به تولید کننده داخلی یارانه می‌دهیم و موجب نابودی کشاورزی در داخل ایران می‌شویم. به گفته نورانی اقدام‌های اینچنینی در نهایت موجب بیکاری قشر عظیم کشاورزان و نیز وابستگی بیش از حد ایران برای تامین محصولات غذایی و کشاورزی می شود. کشتی کشتی محموله‌هایی از طریق بنادر و مرزها وارد کشور می شوند، فکر می‌کنید این کشتی‌ها حامل چه چیزهایی هستند، بدون شک حامل محصولات کشاورزی برای نابودی تولید داخل هستند.

زردآلودر بازار کمیاب است

چندی است گرانی میوه و برخی سبزیجات در بازار به حدی رسیده است که نه با راهکارهای نظارتی قیمت آن پایین آمده و نه با روش‌های دستوری قیمت ها در بازار به تعادل رسیده اند. دراین میان تنها مصرف کنندگان که سنگینی بار تورم در خصوص کالاهای اساسی را به دوش می‌کشند با “نخریدن ” برخی از انواع میوه تنها تلاش برای کاهش هزینه های روزمره خود داشتند.

در همین حال سید رضا نورانی دلایلی را برای کمبود و گرانی میوه در بازار مطرح می کند که قابل تامل است. رئیس اتحادیه ملی میوه ایران در خصوص دلایل گرانی میوه در بازار تصریح کرد: در هیچ کدام از کشورهای پیشرفته و توسعه یافته برای میوه قیمت گذاری صورت نمی گیرد چرا که قیمت میوه را میزان عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: سرما زمستان بسیاری از محصولات نوبرانه را از میان برده است. اکنون به دلیل کمبود عرضه قیمت هر کیلو زردآلو حدود۱۹هزار تومان است. نورانی افزود: باید اعلام کنم که به دلیل همین سرما زدگی امسال میزان تولید سیب درختی نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت و باز هم اعلام می‌کنم که همین مسئله موجب افزایش قیمت این محصول در بازار خواهد شد.

وی در خصوص اینکه چه راهکاری برای جلوگیری از محصولات باغی در کشور وجود دارد افزود: در تمام کشورهای دنیا سیستم‌هایی طراحی شده که اگر در زمستان سرما به درجه صفر نیز نزدیک شود با روشن شدن این سیستم‌های گرمایشی محصولات کشاورزی کمترین آسیب را نیز شاهد خواهند بود.
بی توجهی دولت به تولید محصولات ارگانیک

یکی دیگر از نکاتی که رئیس اتحادیه ملی میوه نسبت به آن انتقاد دارد استفاده از سموم برای نگهداری محصولات کشاورزی به جای تولید ارگانیک است. وی معتقد است اگر چه تولید محصول ارگانیک هم برای تولیدکننده هزینه بر است و هم برای دولت اما از سوی دیگر سلامت در جامعه و سلامت تغذیه مردم را افزایش خواهد داد.

فروش خاک کشاورزی ایران به‌کشورهای قطر و امارات

در حالی که تولید یک سانت خاک در طبیعت ۴۰۰سال طول می‌کشد خاک کشاورزی کشورمان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ویژه قطر و امارات صادر می‌شود.

عباس پاپی‌زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به اینکه شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه خاک کشاورزی ایران در استان‌های بوشهر و هرمزگان به کشورهای قطر و امارات و موسوم به «خاک شیرین» صادر می‌شود، گفت: این موضوع درست است و متأسفانه اتفاق افتاده است و خاک حاصلخیز کشاورزی کشورمان به این کشورها صادر می‌شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: خاک حاصلخیز کشاورزی ایران در قالب محموله‌های شن، ماسه و مواد کانی صادر می‌شود تا به نوعی قانون را هم دور زده باشند. وی ادامه داد: طبق قانون، صادرات خاک کشاورزی ممنوع است اما صادرات شن، ماسه، سنگ و انواع کانی ممنوعیتی ندارد. وی با بیان اینکه برای تولید یک سانتی‌متر مربع خاک بیش از ۴۰۰ سال زمان نیاز است، گفت: کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس خاک زراعی مرغوب ندارند و حتی خاک باغچه و گلخانه‌های خودشان را از خاک کشاورزی سایر کشورها تهیه می‌کنند. وی تصریح کرد: صادرات خاک کشاورزی بحث امنیت ملی است و اگر زمانی خاک در مرزبندی‌ها مهم است و قلمرو و وضعیت جغرافیایی یک کشور را نشان می‌دهد در دیگر سو فروش خاک کشاورزی نیز دقیقا در همین راستا ست.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل