خاکسپاری مخفیانه و ممانعت از برگزاری مراسم ختم بهروز حاجیلو

خبرگزاری هرانا – روز شنبه مورخ ۷ اردیبهشت ماه یک روحانی در همدان به ضرب گلوله به قتل رسید، بهروز حاجیلو شهروندی بود که مسئولیت این قتل را در صفحه اینستاگرام خود بعهده گرفت و ساعتی بعد نیز در محاصره پلیس طی درگیری مسلحانه کشته شد. دستگاه امنیتی با ورود به موضوع ضمن بازداشت تعدادی از نزدیکان آقای حاجیلو، بصورت خودسرانه پیکر او را در یکی از مناطق دورافتاده شرق همدان به خاک سپرد و همینطور از برگزاری مراسم ختم برای او توسط خانواده و نزدیکانش ممانعت بعمل آورد. پیش از این نیز فرمانده نیروی انتظامی همدان از بازداشت دهها تن به دلیل نوشتن پیام در صشفحه اینستاگرام آقای حاجیلو خبر داده بود. فارغ از عمل و اتهام مطروحه، مراسم خاکسپاری مردگان یا دیگر شیوه‌های احترام‌آمیز برای برداشتن و جمع‌آوری جسد از جمله حقوقی است که خانواده متوفی از آن برخوردار هستند اما دستگاه امنیتی-قضایی سابقه طولانی در محروم کردن خانواده ها از این حق دارد.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیکر بهروز حاجیلو توسط نیروهای امنیتی در محل دورافتاده ای به خاک سپرده شد، همچنین از برگزاری مراسم ختم و خاکسپاری برای او جلوگیری شد.

یک منبع نزدیک به خانواده حاجیلو به گزارشگر هرانا گفت “بدون اطلاع خانواده، پیکر بهروز را در ۸۵ کیلومتری نهاوند در روستایی به نام سیاه کمر، در زمین بایری پشت یک مرغداری خاک کردند و با تاخیر و گرفتن تعهد محل دفن را به خانواده بهروز اطلاع دادند.”

به گفته این منبع مطلع “همچنین یکی از برادران بهروز که به همراه تعدادی از دوستان و نزدیکان او در همان روز ۷ اردیبهشت بازداشت شده بودند کماکان در محل و شرایط نامعلومی در بازداشت و تحت بازجویی به سر می برند. از سوی دیگر خانواده حاجیلو برای خودداری از برگزاری مراسم تهدید شده اند و به همین دلیل تاکنون مراسم ختم عمومی برای بهروز برگزار نشده است.”

خاکسپاری مخفیانه و جلوگیری از برگزاری مراسم ختم بهروز حاجیلو در حالی صورت گرفته است که احترام به پیکر درگذشته و اجازه خاکسپاری جزوی از احترام به شان و کرامت انسانی محسوب می شود.

دستگاه امنیتی سابقه طولانی در دفن مخفیانه و محروم کردن خانواده های جان باختگان از داشتن مراسم دارد، این موارد عمدتا در مورد زندانیان سیاسی، امنیتی و منتقد به چشم می خورد هر چند با توجه به واقعه قتل یک روحانی و اظهارات مقامات مسئول در این باره میتوان درنظر گرفت که دستگاه امنیتی رویه مشابهی را در مورد پرونده آقای حاجیلو و مواجه با موضوع خاکسپاری او پیش گرفته است.

لازم به یادآوری است بخشعلی کامرانی‌صالح فرمانده نیروی انتظامی استان همدان پیش تر در خصوص قتل یک روحانی به نام مصطفی قاسمی، خاطرنشان کرده بود: “روز شنبه ساعت ۱۲ و ۳۵ دقیقه ظهر با پلیس ۱۱۰ تماسی حاصل شد مبنی بر اینکه مقابل حوزه علمیه فردی طلبه‌ای را به قتل رسانده است”.

کامرانی صالح با بیان اینکه بلافاصله عوامل انتظامی به سرعت به محل رسیدند و صحت قضیه را بررسی کردند، گفت: “با در اختیار داشتن پلاک خودرو فرد مهاجم و مالک خودرو شناسایی شد”.

تصویر محل دفن حاجیلو در اطراف روستای سیاه کمر همدان

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان با اشاره به اینکه مالک خودرو خانمی بودند که اعلام کرد این خودرو را به شخص دیگری فروخته‌، تشریح کرد: “با پیگیری‌های انجام شده ظرف چند دقیقه خریدار شناسایی و مشخص شد که فرد خریدار برادر متهم به قتل بوده است”.

کامرانی صالح، گفت: “در مراحل اولیه تعدادی از افرادی که با این فرد ارتباط داشتند، شناسایی و ۴ نفر در قروه دستگیر شدند”.

وی ادامه داد: “بیش از ۵۰ تیم عملیاتی متشکل از نیروهای عملیاتی، آگاهی و فتا برای شناسایی و دستگیری متهم به قتل تلاش کردند؛ در مراحل ابتدایی شناسایی، تمامی افراد و اماکن وابسته به این فرد به ویژه ۸ تن از دوستان وابسته تا ساعت ۲۴ تحت کنترل و تعقیب قرار گرفتند”.

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان گفت که حدود یک ساعت و نیم از این قضیه گذاشته بود که ویدیویی از این فرد در فضا مجازی منتشر شد.

کامرانی صالح، اظهار کرد: “ساعت حدود ۴ بامداد با پی بردن به اینکه پلیس مکان وی را کنترل می‌کند اقدام به فرار کرده و با پلیس درگیر می‌شود”.

فرمانده نیروی انتظامی استان همدان در مورد مجروحان این حادثه گفت: “دو نفر از همکاران ما مجروح شدند اما آسیب جدی و خطرناک ندیده‌اند و متهم به قتل نیز ساعت ۵ صبح روز یکشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه کشته شد”.

کامرانی صالح با بیان اینکه فرد متهم به قتل بیش از سه سال در زندان بوده و آزاد شده بود، اضافه کرد: “نفر دومی که در خودرو حضور داشت، دستگیر شد”.

فرمانده انتظامی استان همدان اندکی بعد گفت که ۳۲ نفر از افرادی که برای حمایت از بهروز حاجیلو در صفحه شخصی او پیام گذاشته بودند، توسط پلیس فتا شناسایی و دستگیر شدند، وی اظهار کرد: “هیچ کدام از این افراد به این فرد مربوط نبوده و هیچ شناختی از این فرد نداشتند. همچنین تعدادی از این افراد در مشهد، شیراز و دیگر شهرها بودند”.

مورخ ۱۰ اردیبهشت ماه نیز در ارتباط با این موضوع، جواد جاویدنیا، معاون دادستان کشور، از پیگیری قضایی بازنشر یک توییت در فضای مجازی توسط مهناز افشار بازیگر ایرانی و تشکیل پرونده جهت تحقیق درباره ارتباط این بازنشر و قتل این روحانی در همدان خبر داد. همچنین یک روحانی به خاطر بازنشر این توییت توسط مهناز افشار، از وی شکایت کرده و عمل این بازیگر سینما را از عوامل تحریک به قتل روحانی همدانی دانسته است. پس از آن در تاریخ ۱۱ اردیبهشت دادیار شعبه سوم دادسرای عمومی و انقلاب بابل از دادسرای تهران خواست که مهناز افشار را احضار و در صورت عدم حضور جلب کند. در نامه مربوط به درخواست نیابت قضایی مذکور ، “تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب” به عنوان اتهامات مهناز افشار ذکر شده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل