پیامد به «صفر» رسیدن فروش نفت ایران؛ اعتراضات خیابانی، مذاکره یا جنگ؟!

– یک منبع آگاه نفتی در تهران به کیهان لندن می‎گوید فروش نفت در هفته‎های آینده کمتر می‎شود و چه بسا به ۳۰۰ هزار بشکه در روز و حتی کمتر برسد.
– حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی به «راشا تودی»: ما کشور ساحلی تنگه هرمز هستیم و قدرتمان به شناورها خلاصه نمی‌شود. قدرت موشکی و قدرت‌های متعدد دیگر داریم که به‌موقع می‌توانیم تصمیمات لازیم را بگیریم!
– سطح نارضایتی و افزایش و گستردگی جمعیت ناراضی نقش تعیین‌کننده‎ای در تاثیر تحریم‎ها خواهد داشت.

(+ویدئو) مهلت معافیت‌های نفتی که آمریکا به برخی از کشورها برای ادامه‎ی خرید تهاتری نفت از ایران داده بود، پنجشنبه دوم ماه‌ مه (۱۲ اردیبهشت) بطور رسمی به پایان رسید.
نفتکش ایران- دنا

دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود قصد تمدید معافیت‎ها را ندارد و سیاست به «صفر» رساندن صادرات نفت ایران را با هدف تغییر سیاست‎های منطقه‎ای جمهوری اسلامی در مورد برنامه‎های موشکی و جنگ‎های نیابتی و حمایت از تروریسم با فشارهای اقتصادی و سیاسی افزایش خواهد داد.

یک منبع آگاه نفتی در تهران، به کیهان لندن می‎گوید، «فروش نفت تا قبل از ۱۲ اردیبهشت حدود ۶۰۰ هزار بشکه در روز بود که بخشی از آن به صورت مخفیانه فروخته می‎شد. در واقع مشتریان نفت ایران با ترفندهای مختلف محموله‎هایی بیشتر از آنچه مجاز بودند خریداری می‎کردند اما هم وزارت نفت و هم مشتریان می‎دانند از حالا به بعد نقض تحریم‎های آمریکا ریسک بزرگی خواهد بود و معامله با ایران مساوی با جریمه‎های سنگین است. بنابراین فروش نفت در هفته‎های آینده کمتر می‎شود و چه بسا به ۳۰۰ هزار بشکه در روز و حتی کمتر برسد.»

برآوردها نشان می‏دهد صادرات نفت ایران ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته. در ماه مه سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ایران حدود ۱٫۳ میلیون بشکه در روز بود.

این منبع نفتی همچنین می‎گوید، «چانه‎زنی‎های مدیران نفتی و بیژن زنگنه با اوپک بی‎نتیجه مانده. عربستان و امارات و عراق پذیرفته‎اند تولید خود را افزایش دهند؛ تولید نفت آمریکا هم طبق اعلام منابع رسمی در روزهای اخیر ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرده و به حدود ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. بنابراین بازار با کمبود نفت مواجه نخواهد شد و اتفاقاً کاهش قیمت نفت برنت انگلیس و WTI آمریکا مشخص می‎کند آمریکا کاملا حساب شده جلوی وارد شدن نفت ایران به بازار را گرفته است.»

خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، گزارش داد حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت ایران، به ارزش تقریباً یک میلیارد دلار، شش ماه است که در بندر دالیان در شمال شرقی چین سرگردان مانده است.

این نفت در نفتکش‌های ذخیره در این بندر نگهداری می‌شود و محموله‌ها هنوز از گمرک چین ترخیص نشده‎اند.

یک میلیون بشکه نفت برابر با حدود یک ماه واردات چین از ایران در شش ماه گذشته یا دو روز واردات کل این کشور است.

دردسرهای فروش غیرقانونی نفت

جمهوری اسلامی ایران راهی بجز دور زدن تحریم‎های نفتی و فروش غیرقانونی نفت ندارد که این روش نیز در حال حاضر، بر خلاف دوران اوباما، دردسرهای فوق‎العاده‎ای دارد. نفتکش‎های ایرانی بیمه نیستند و حرکت و پهلو گرفتن هر کدام‎ از آنها در بنادر بین‎المللی ریسک بزرگی است.

در روزهای اخیر طبق اعلام مسئولان نفتی ایران بروز نقص فنی در یکی از کشتی‌های شرکت ملی نفتکش موجب آبگرفتگی موتورخانه و به دنبال آن از کار افتادن موتور شد و عربستان به کمک آنها آمده و اجازه توقف کشتی در بندر جده را صادر کرده است.

رژیم ایران مجبور است نفت خود را زیر قیمت بفروشد و طبیعی است که سود معاملات سیاه به جیب دلال‌ها می‎رود.

مقامات ارشد جمهوری اسلامی بر طبل جنگ می‌‏کوبند

بعید نیست اگر رژیم ایران به هشدارها توجه نکند و همچنان اقدام به ارسال محموله‎های نفتی کند خطر توقیف احتمالی محموله‌ها و تانکرها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. فراتر از آن، به نظر می‎رسد مقامات ایران حتی به احتمال حمله نظامی آمریکا به نفتکش‎ها نیز فکر کرده‌اند.

سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت در سخنانی، تهدیدات نظامی از سوی «دشمن» را جدی خواند و گفت، «تهدیدات در ابتدای کار زمینی نخواهد بود اما تاکید کرد نیروی زمینی به عنوان محور همه عملیات‎ها باید آمادگی خود را حفظ کند» و تاکید کرد، «همه نیروها باید یگان‎های خودشان را با تفکر شب حمله‎ای آماده کنند و بازی جنگ را دائما تمرین کنند!»

پیش از این نیز وزیر دفاع جمهوری اسلامی در مصاحبه با راشاتودی گفته بود، «ما حتماً نفت خود را صادر می‎کنیم و برای تأمین منافع حیاتی از همه ابزارهای مشروع از جمله ابزار دفاعی استفاده می‎کنیم.» امیر حاتمی همچنین تاکید کرد، «ما کشور ساحلی تنگه هرمز هستیم و قدرتمان به شناورها خلاصه نمی‌شود. ما قدرت‌های دیگری داریم از جمله قدرت موشکی و قدرت‌های متعدد دیگر که به موقع می‌توانیم تصمیمات لازیم را بگیریم و مقتدرانه اجرا کنیم!»

علی خامنه‎ای رهبر سیاسی و مذهبی جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام و آغاز تحریم‎ها و حتی پس از قراردادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‎های تروریستی همواره در سخنرانی‎های خود می‎گفت آمریکا قصد جنگ ندارد؛ اما چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت، مدعی شد که «آرایش دشمن، آرایش جنگی است!» اینهمه در حالیست که دولت ترامپ و مقامات کنونی آمریکا برخلاف دولت‌های قبلی ایالات متحده تا کنون از «روی میز بودن گزینه جنگ» و حمله نظامی صحبتی نکرده‌اند.

ابزار اقتصادی، تحریم و جمعیت ناراضی 

در شرایط کنونی پرسش‎های زیادی قابل طرح است؛ ا زجمله اینکه آمریکا با استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی تا چه اندازه توان به «صفر» رساندن فروش نفت ایران را دارد؟ آیا نگرانی مشتریان رسمی و غیررسمی نفت ایران از جریمه‎ها و عواقب معامله با جمهوری اسلامی تا آن حد زیاد خواهد بود که خودشان مجاب شوند نفت خریداری نکنند؟ هر قدر این روزها مقامات بلندپایه تهران بیشتر بر طبل جنگ می‎کویند و رجز می‏‌خوانند، دولتمردان آمریکا بیشتر بر فشارهای اقتصادی و سیاسی علیه حکومت ایران تمرکز و تکیه می‌کنند.

البته استفاده از تحریم و فشارهای اقتصادی علیه رژیم‎های ناراحت و یاغی در دنیا راهکار جدیدی نیست. پتانسیل اجتماعی، سطح نارضایتی و افزایش و گستردگی جمعیت ناراضی نقش تعیین‌کننده‎ای در تاثیر تحریم‎ها خواهد داشت.

KayhanLondon کیهان لندن

@KayhanLondon

حمله و نظامی به تجمع آموزگاران به مناسبت روز معلم در

پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸

معلمان، کارگران ایران و مالباختگان موسسات مالی در تهران و مشهد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت (روز جهانی کارگر و روز معلم در ایران) تظاهرات کردند که طی آن تعدادی از معترضان بازداشت شدند و نیروهای انتظامی، شهروندانی را که به صورت مسالمت آمیز شعارهای صنفی می‎دادند و حق و حقوق‎ مسلّم خود را می‌خواستند مورد حمله و ضرب و جرح قرار دادند.
نمایشگر ویدیو
۰۰:۰۰
۰۱:۰۰

برخی ناظران بر این عقیده‌اند که رژیمی که زیر فشار تحریم‌های اقتصادی قرار دارد اگر جامعه‌ای با اکثریت ناراضی نیز داشته باشد، احتمال درگیری نظامی کاهش می‎یابد و اعتراضات خیابانی بالا خواهد گرفت.

KayhanLondon کیهان لندن

@KayhanLondon

صحبت های یکی از بازنشسته در
بانوی معترض می گوید:
با نا امیدی زندگی میکنیم همیشه فقط شعار دادن، چرا سکوت، ما به عمل نیاز داریم، چهل ساله حرف زدن. ۴۰۰ درصد ، ما چی داریم برای از دست دادن؟
سکوتتان را بکشنید و گول شعارهای مسئولین رو نخورید.

در چنین شرایطی باید دید واکنش مردم به وضعیت چه خواهد بود. آیا سرانجام با تکیه بر نیروی خود سرنوشت خویش را به دست خواهند گرفت و تا پیش از آنکه عمق فاجعه علیه خودشان بیشتر شود در برابر حاکمانی که مسبب این شرایط هستند بپا خواهند خاست؟ آیا تظاهرات خیابانی مانعی در برابر آغاز درگیری نظامی، از هر طرفی که صورت گیرد، خواهد شد؟ و یا رهبری جمهوری اسلامی و زمامدارانش این بن‏‎بست را، هر چند موقت، با یک نرمش قهرمانانه دیگر پشت سر می‌گذارند تا جامعه را وارد بن‌بست دیگری کنند که انسداد ساختاری جمهوری اسلامی به ناگزیر در برابر همه، اعم از نظام و جامعه و سیاست بین‌المللی، قرار خواهد داد؟!

از: کیهان لندن

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل