هشدار وزیر خارجه بریتانیا در خصوص افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا نسبت به بالا رفتن تنش‌ها و “درگیری اتفاقی بین ایران و آمریکا” هشدار داد.

آقای هانت در اظهاراتی در بروکسل نسبت به از بین رفتن توافق هسته‌ای (برجام) با ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: “ما بسیار نگران وقوع یک حادثه ناگهانی هستیم”.

وزیر خارجه بریتانیا با اشاره به دیدار امروز (دوشنبه ۱۳ مه/۲۳ اردیبهشت) مقامات اروپایی با وزیر خارجه آمریکا گفت: “من و همتایان اروپایی نگرانی‌های خود و به مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا منتقل خواهیم کرد”.

آقای پومپئو قرار است امروز در بروکسل با مقام های اروپایی دیدار کند.

همزمان فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز مجددا اعلام کرد که اتحادیه اروپا به طور کامل از توافق هسته ای با ایران حمایت می‌کند. خانم موگرینی تا ساعاتی دیگر با وزیر خارجه آمریکا در بروکسل دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا قرار بود ابتدا برای دیدار با مقامات روسیه به آنجا سفر کند، اما برنامه سفرش را تغییر داد و قرار است با مقاماتی از آلمان، فرانسه و بریتانیا -سه کشور از اتحادیه اروپا که طرف توافق هسته‌ای ایران، برجام بودند – گفت‌وگو کند.

به گفته وزارت خارجه آمریکا موضوع گفت‌وگوهای آقای پومپئو ایران خواهد بود.

سه کشور اتحادیه اروپا امضاکننده برجام در کنار روسیه و چین همواره بر حمایت خود از این توافق تاکید کرده‌اند.

با این حال پس از آنکه هفته پیش و در سالگرد خروج آمریکا از برجام، ایران اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود در برجام را کاهش می‌دهد و برای کشورهای باقیمانده در برجام ضرب الاجلی ۶۰ روزه تعیین کرد، قدرت‌های اروپایی گفتند که به حمایت از برجام ادامه می‌دهند، اما ضرب‌الاجل ایران را قبول نخواهند کرد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای گفتند تعهد ایران به توافق هسته‌ای را بر اساس عملکردش ارزیابی می‌کنند.

آنها از ایران خواستند که “از دست زدن به هر گونه اقدامی که باعث تشدید مشکلات شود خودداری کند.”

هفته گذشته مایک پومپئو در سفری غیرمنتظره به بغداد درباره امنیت نیروهای آمریکایی در این کشور و وضعیت شبه نظامیان شیعه مورد حمایت ایران به طور جداگانه با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهور عراق، گفتگو کرد.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل