خامنه‌ای در سی‌امین سالگرد درگذشت خمینی: آمریکایی‌ها نزدیک نیایند

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران در بخش نظامی تا حدود زیادی به بازدارندگی در زمینه برنامه موشکی رسیده است.

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران در بخش نظامی تا حدود زیادی به بازدارندگی در زمینه برنامه موشکی رسیده است.

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۴ خرداد سخنان اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا درباره رهبران حکومت ایران را «رندانه» و با هدف «تطمیع» تهران دانست و هشدار داد که «آمریکایی‌ها نزدیک نشوند».

علی خامنه‌ای که به مناسبت سی‌امین سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: «دشمن گاهی تهدید می‌کند و گاهی تطمیع، مثل همین مردِ رندیِ اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که گفته ایران با همین رهبران کنونی هم می‌تواند به پیشرفت‌های بزرگی برسد. معنایش این است که قصد براندازی شما را نداریم. این زرنگ بازی سیاسی است».

وی افزود: «البته این حرف درست است. اگر واقعا مسئولان کنونی ایران شبانه‌روز مجاهدت و همدلی کنند، قطعا پیشرفت‌های بیشتری نصیب خواهد شد. اما شرط این است که آمریکایی‌ها نزدیک نیایند. آمریکایی‌ها هر جا که نزدیک شدند برادرکشی شد. آنها قدم‌شان نامبارک است».

در هفته‌های گذشته و همزمان با درگیری‌ لفظی بین مقامات ایران و آمریکا، موضوع مذاکره دو کشور نیز مطرح شده است. در این میان سخنان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفری که به ژاپن داشت بسیار مورد توجه قرار گرفت.

آقای ترامپ در آن سخنرانی تاکید کرد که سیاست واشینگتن در قبال ایران «تغییر رژیم» نیست و «ایران شانس این را دارد که با همین رهبری کشوری بزرگ باشد».

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن نیز بار دیگر عنوان کرد اگر ایران آماده گفت‌وگو باشد، ایالات متحده هم آمادگی این کار را دارد. اما علی خامنه‌ای در اظهارات روز سه‌شنبه خود مدام بر لفظ «مقاومت» تاکید داشت و گفت که هدف از مقاومت «رسیدن به نقطه بازدارندگی است» تا به گفته او، «دشمن از تعرض به ملت ایران در همه زمینه‌ها منصرف شود».

وی افزود: «در بخش نظامی تا حدود زیادی به این بازدارندگی رسیده‌ایم. به همین خاطر روی [توقف برنامه] موشکی ایران اصرار می‌کنند و می‌خواهند کشور را از آن محروم سازند که البته هرگز نخواهند توانست».

یکی از شروطی که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، برای دستیابی به توافقی دیگر با ایران گذاشته بود، توقف برنامه موشکی جمهوری اسلامی است.

آقای پمپئو اما به تازگی گفته بود که دولت ترامپ آماده است با ایران «بدون هیچ پیش‌شرطی» وارد مذاکره شود، اگرچه ایالات متحده به کارزار «فشار حداکثری» بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

با این حال مقام‌های ایران برای آغاز مذاکره بین دو کشور خواستار تغییر «رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا» در قبال ایران هستند.

رهبر جمهوری اسلامی روز هشتم خرداد نیز تاکید کرده بود که حکومت تهران با آمریکا «مطلقا» مذاکره نخواهد کرد و به ویژه مذاکره بر سر برخی موضوع‌ها را امری «ناموسی» می‌داند.

با این حال در همان روز حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، گفت که اگر واشینگتن تحریم‌ها را لغو کند، راه مذاکره نیز باز می‌شود.

از سوی دیگر، پس از سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به توکیو گمانه‌زنی‌ها حاکی است که نخست‌وزیر ژاپن برای میانجی‌گری میان آمریکا و ایران به تهران می‌رود.

ژاپن به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه و هشدارها درباره خطر درگیری احتمالی نظامی میان ایران و آمریکا اعلام آکرده بود که آماده ایفای نقش میانجی است، اگرچه تهران و واشینگتن عنوان کرده‌اند که دنبال جنگ نیستند.

در سخنرانی روز سه‌شنبه آقای خامنه‌ای وقتی حاضران شعار «نبرد با آمریکا» را سر دادند، او گفت که «بحث نبرد را نمی‌کنیم» بلکه «بحث مقاومت است».

وی همچنین دونالد ترامپ را هدف حمله لفظی خود قرار داد و انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا را نشانه «افول» قدرت این کشور دانست و گفت که او شخصی‌ست که «نسبت به تعادل روانی و سلامت اخلاقی‌اش حرف و حدیث‌های بسیاری وجود دارد».

دونالد ترامپ تاکنون چندین بار با اشاره به نابه‌سامانی‌های اقتصادی ایران و فشار تحریم‌ها گفته است ایران نهایتاً به میز مذاکره بازخواهد گشت و توافقی جدید به دست خواهد آمد.

بر اساس پخش زنده تلویزیونی سخنان رهبر جمهوری اسلامی و سایت رادیو فردا/س.ن/ ک.ر

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل