هوک: تحریم‌های آمریکا شامل غذا و دارو و فناوری ارتباطات نمی‌شود

هوک تحریم مواد اساسی را تکذیب کرده و عوامل داخلی را عامل کمبود و گرانی این اقلام معرفی کرده است

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است که تحریم‌های ایالات متحده شامل مواد غذایی و دارویی و اقلام بشردوستانه نمی‌شود.

آقای هوک در یک پیام ویدیوئی که در توییتر وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده گفته است که “رژیم جمهوری اسلامی در مورد تحریم های آمریکا علیه ایران ادعاهای دروغی را عنوان می کند” و افزوده است که در این پیام در نظر دارد “حقایق” مربوط به تحریم ها را برای مردم ایران آشکار کند.

وی گفته است که در این پیام چهار مورد حقایق مربوط به تحریم های آمریکا را روشن می‌سازد.

در مورد تحریم انتقال دارو به ایران، وی گفته است “ایالات متحده تمامی خدمات مرتبط با دارو و خدمات و تجهیزات پزشکی را برای مردم ایران از شمول تحریم‌های معاف کرده است.”

وی گفته که طبق قوانین آمریکا، “مجوز کلی” برای صدور تجهیزات پزشکی از آن کشور به ایران و جود دارد و افزوده است: “ایالات متحده احترام زیادی برای مردم ایران قائل است و نمی خواهد مانع دسترسی آنها به تجهیزات و خدمات پزشکی شود.”

آقای هوک در مقابل، مقامات ایرانی را مسئول کمبودها معرفی کرده و گفته است “در جامعه پزشکی ایران زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه رژیم و عوامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول انبار کردن دارو هستند تا آن را به قیمت بالا بفروشند و سود ببرند.”

اگرچه طبق قوانین تحریم آمریکا و همچنین قوانین بین‌المللی تحریم مواد دارویی و غذایی و اقلام کشاورزی در هر حال مجاز نیست، اما مقام‌های ایرانی گفته‌اند که تحریم‌های بانکی باعث شده است تا صادرکنندگان خارجی در مورد معامله با ایران حتی در مورد اقلام مجاز احتیاط به خرج دهند.

برخی منابع ایرانی تحریم‌های آمریکا را عامل کمبود یا گرانی کالاهای اساسی دانسته‌اند

برایان هوک در دومین مورد، تحریم صادرات محصولات کشاورزی از آمریکا به ایران را تکذیب کرده و گفته است که برای اطلاع از این مورد می‌توان به دستورالعمل‌های دفتر نظارت بر تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا – اوفاک – در وبسایت این دفتر مراجعه کرد.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین “تحریم فناوری مرتبط با ارتباطات” را “ادعای دروغین” توصیف کرده و گفته است که سخت افزار، نرم افزار و خدمات مرتبط با ارتباطات شخصی توسط آمریکا تحریم نشده است. وی افزوده است که “بر خلاف رژیم شما، ایالات متحده به گردش کامل و آزادانه ارتباطات و اطلاعات پایبند است.”

وی به عنوان نمونه، مصاحبه وزیر خارجه جمهوری اسلامی با رسانه‌های آمریکا را مثال زده و افزوده است “شاید روزی او به شما هم اجازه دهد از موهبت مطبوعات آزاد بهره‌مند شوید.” آقای هوک گفته است: “شما حق دارید به اطلاعات دسترسی داشته و بتوانید با هم و با جهان در تماس باشید اما رژیم شما این را قبول ندارد.”

وزیران خارجه ایران و کشورهای باقیمانده در برجام – یکی از امکانات حل مشکل نقل و انتقال مالی استفاده از سازوکار مالی اروپاست

در مورد مسدود شدن ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران نیز، برایان هوک گفته است که “آمریکا معافیت های گسترده ای را برای خدمات بشردوستانه قائل شده و در حقیبت بارها پیشنهاد ارائه خدمات بشردوستانه خود به مردم ایران را مطرح کرد ولی رژیم بارها و بارها آن را رد کرده چون برای آنها پیشبرد ایدئولوژی شان مهمتر از رفاه مردم است.”

پس از جاری شدن سیل در برخی مناطق ایران و خساراتی که در پی داشت، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که تحریم‌های آمریکا مانع از کمک‌رسانی بین‌المللی به سیل‌زدگان شده است. در مقابل، وزیر خارجه آمریکا از آمادگی کشورش برای ارسال کمک به آسیب دیدگان سخن گفت.

به گفته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران “ایالات متحده بازیگران بد در رژیم ایران را تحریم می‌کند و نه اقلام دارویی، محصولات کشاورزی، دستگاه‌های ارتباطاتی و یا کمک‌های بشردوستانه‌ای را که به نیت استفاده مردم ایران ارسال شود.”

وی گفته است که موضوع تاثیر تحریم‌های آمریکا در کمبود مواد اساسی در ایران در زمان تحریم های هسته ای سال ٢٠١٢ هم مطرح بود و آن را نادرست خوانده است.

اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران با افزایش سریع بهای ارز و برخی کالاهای اساسی و همچنین کمبودهایی همراه بوده است. اظهارات مقامات ایرانی در مورد علل این مشکلات متفاوت بوده و در حالیکه برخی از آنان تحریم‌های آمریکا را مقصر دانسته‌اند برخی دیگر این مشکلات را دست‌کم تا حدودی به عوامل و عناصر داخلی نسبت داده اند.

پس از اجرایی شدن تحریم‌های بانکی، برخی از منابع از احتمال توافق بین دو طرف در مورد تسهیلات مالی برای خرید اقلام اساسی سخن گفتند اما به نظر نمی‌رسد در این زمینه اقدامی صورت گرفته باشد.

پس از اعلام فعال شدن سازوکار ویژه مالی اروپاییان برای ایران، مقامات آمریکایی گفتند که با استفاده از آن برای معاملات اقلام مجاز مخالفتی ندارند اما در این مورد نیز اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. در عین حال، مقامات ایرانی تاکید دارند که با این نظر مخالفند که از این سازوکار به عنوان ترتیباتی برای “مبادله غذا در برابر نفت” استفاده شود.

آقای هوک در مورد اقدامات احتمالی آمریکا در زمینه ارتباط بانکی و مالی در مورد معاملات اقلام مجاز اظهار نظری نکرده است.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل