پومپئو: نفتکش ایرانی عازم طرطوس سوریه است

نفتکش آدریان دریا حامل ۲.۱ میلیون بشکه محموله نفت خام به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار است

نفتکش آدریان دریا حامل ۲.۱ میلیون بشکه محموله نفت خام به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار است

چندین روز پس از عزیمت نفتکش ایرانی «آدریان دریا» از جبل الطارق و گزارش‌های ضد و نقیضی که از مسیر احتمالی آن منتشر شده است، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، اعلام کرد که واشینگتن مطلع شده مقصد این کشتی برخلاف قول مقامات جمهوری اسلامی، سوریه است.

آقای پومپئو شامگاه جمعه ۸ شهریور در توییتر نوشت: «ما اطلاعات قابل اطمینانی به دست آورده‌ایم که این نفتکش در راه خود به مقصد طرطوس سوریه است.»

وزیر خارجه آمریکا در این نوشته توییتری محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را نیز به خلف وعده متهم کرده و او را غیرقابل اعتماد نامیده است.

وی نوشت که آقای ظریف «به بریتانیا ضمانت داده بود که نفتکش متعلق به سپاه پاسداران، گریس ۱/ آدریان دریا ۱عازم سوریه نخواهد شد… اعتماد به ظریف خطای بزرگی بود.»

بریتانیا نفتکش گریس ۱ را که بعد نام خود را به آدریان دریا ۱ تغییر داد روز ۱۳ تیر ماه به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در آب‌های جبل الطارق توقیف کرد. این نفتکش پس از ۴۵ روز توقیف آزاد شد و آب‌های جبل‌ الطارق را ترک کرد در حالی که مقامات بریتانیا می‌گویند ایران تضمین‌هایی داده که «آدریان دریا» راهی سوریه نمی‌شود.

 
Secretary Pompeo @SecPompeo
 

FM @JZarif guaranteed to the UK that the IRGC oil tanker / would not head to Syria. We have reliable information that the tanker is underway and headed to Tartus, Syria. I hope it changes course. It was a big mistake to trust Zarif.

۹۶۷ نفر دارند درباره این صحبت می‌کنند
 
 

نفتکش آدریان دریا حامل ۲.۱ میلیون بشکه محموله نفت خام به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار است. آمریکا پیش از این از جبل الطارق خواسته بود که این کشتی را رفع توقیف نکند، اما دولت محلی جبل الطارق این درخواست را نپذیرفت.

مقامات ایالات متحده هشدار داده‌اند که این کشور علیه هر شخص و نهادی که به نفتکش آدریان دریا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم کمک کنند، اقدام خواهد کرد. این مدت گزارش‌هایی نیز منتشر شد که حکایت از حرکت کشتی آدریان دریا به سمت یونان داشت، اما دولت یونان اعلام کرد که با کمک به آن روابط خود را با آمریکا به مخاطره نخواهد انداخت.

مایک پومپئو در ادامه توییت خود ابراز امیدواری کرده که این نفتکش مسیر خود را تغییر دهد و راهی سوریه نشود.

آخرین گزارش‌ها درباره این نفتکش به نقل از مقامات ترکیه منتشر شده بود که عنوان می‌کرد نفتکش مورد اشاره در مسیر لبنان است، اما لبنان نیز این امر را تکذیب کرده.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل