حسین دهلوی، موسیقیدان پیش‌کسوت، درگذشت

حسین دهلوی، از پیش‌کسوتان سرشناس موسیقی ایرانی، صبح روز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، در ۹۲ سالگی درگذشت.

به‌ گزارش خبرگزاری مهر، حسین دهلوی در چندین سال اخیر به بیماری آلزایمر مبتلا بود و از چندی پیش نیز در آسایشگاه بستری شده بود.

آقای دهلوی از ۹ سالگی به سراغ ساز ویولن و آموزش آن نخست نزد پدرش و سپس نزد ابوالحسن صبا رفت. وارد هنرستان موسیقی شد و از آن پس به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد.

دهلوی در سال ۳۹ با مدرک آهنگسازی از هنرستان عالی موسیقی فارغ‌التحصیل شد و در دوره هنرستان، با همکاری ابوالحسن صبا، ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌ انداخت و در همین دوره چند اثر از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد.

پس از درگذشت صبا، رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد به دهلوی واگذار شد. این ارکستر و زیرشاخه‌های آن از زمان افتتاح تلویزیون ایران هفتگی به اجرای برنامه پرداختند.

«سبک‌بال»، بر اساس موتیف کوتاهی ملهم از قطعه قاسم‌آبادی ساخته ابوالحسن صبا، «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» با همکاری مشترک فرامرز پایور، «گفت‌وگوی دل»، «فروغ عشق»، «به یاد صبا» برگرفته از قطعه «به یاد گذشته»، «چهارمضراب برای ویولن و ارکستر»، «نغمه ترک»، اجرای ۱۵ قسمت از اپرای ۲۶ قسمتی «بیژن و منیژه»، «دوئو سنتور در سه‌گاه»، «شورآفرین در شور برای ارکستر»، «چهارنوازی مضرابی در اصفهان»، «سوئیت بیژن و منیژه برای ارکستر زهی»، «بیژن و منیژه برای ارکستر سمفونیک»، «سرباز برای آواز گروهی و ارکستر» از جمله آثار شنیداری و تألیفی حسین دهلوی در عرصه موسیقی است.

دهلوی همچنین در سال ۱۳۷۱ ارکستر مضرابی را تشکیل داد که صرفاً شامل سازهای مضرابی سنتور، تار، قانون، عود و بم‌تار (تارباس) بود.

یکی از مهم‌ترین آثار حسین دهلوی کتاب «پیوند شعر و موسیقی آوازی»، برنده جایزه کتاب سال، است که حاصل بیش از ۴۰ سال تجربه او در تلفیق موسیقی با شعر ایرانی و توضیح فرآیند این کار به‌ شیوه‌ای علمی است.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل