ایران فعالیت تازه ای را در راکتور اراک ‘شروع کرد’

اراک

هدف از بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک از میان بردن امکان تولید مواد قابل استفاده در ساخت اسلحه اتمی در این تاسیسات است

به گفته رئیس سازمان انرژی ایران این کشور روز دوشنبه یک فعالیت تازه را در راکتور آب سنگین اراک آغاز کرده است.

علی اکبر صالحی گفت که راه اندازی مدار ثانوی راکتور اراک ناقض توافق اتمی ایران و قدرت ها، برجام، نیست.

آقای صالحی در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که وظیفه این مدار ثانوی انتقال حرارت در سیستم خنک کنندگی راکتور است.

هدف از بازطراحی رآکتور اراک ایجاد تغییرات در این تاسیسات است به نحوی که قادر به تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای نباشد.

ایران اخیرا به تدریج شروع به کاهش تعهداتش براساس برجام کرده است تا به قدرت ها فشار آورد مشوق های بیشتری بعد از خروج آمریکا از این توافق ارائه کنند.

علی شمخانی از شورای امنیت ملی ایران روز یکشنبه هشدار داده که “اگر اروپا به تعهداتش عمل نکند، ایران هم سطح تعهدات خود را کاهش خواهد داد.”

آژانس بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل ماه پیش گفت که ایران با ذخیره مقداری بیش از سقف مجاز آب سنگین، یک محدوده دیگر برجام را نقض کرده است.

هشدار صاحلی

آقای صالحی در مصاحبه دوشنبه همچنین گفت که حرکت اروپا به سمت مکانیسم ماشه خلاف خواست و نیت آنها است، اما اگر این مکانسیم فعال شود چیزی از برجام باقی نمی‌ماند.

آقای صالحی در نیروگاه اتمی اراک گفت: “اروپا می‌خواهد در برجام بماند اما بستگی به توانایی ایستادگی اروپا در مقابل آمریکا دارد”.

خبرگزاری رویترز چند روز پیش گزارش داد که بریتانیا، آلمان و فرانسه به احتمال زیاد روند رسیدگی به نقض احتمالی برجام را فعال خواهند کرد اما برای اینکه برجام کاملا نابود نشود فعلا از سازمان ملل درخواست تحریم نخواهند کرد.

براساس آن گزارش این سه کشور برای شروع روند رسمی بررسی نقض احتمالی برجام، به توافقی اصولی رسیده‌اند اما هنوز منتظر ماهیت اقدام بعدی ایران در کاهش تعهدهای برجامی‌اش هستند.

حق نشر عکسMEHRNEWS
به گفته صالحی قرارداد با چین در دویست صفحه تنظیم شده اما مسئولیت بازطراحی اراک برعهده ایران است

آقای صالحی کاهش تعهدات ایران را “برگشت پذیر” خواند و گفت که اگر اروپا به تعهداتش عمل کند، بسیاری از اقدامات “قابل برگشت به سابق” است.

آقای صالحی این سخنان را در مراسم بازدید خبرنگاران از راه اندازی مدار ثانویه رآکتور آب سنگین اراک مطرح کرد.

او درباره بازطراحی و نوسازی راکتور آب سنگین خُنداب اراک به خبرنگاران گفت: “در مذاکرات برجام، قرار شد طراحی راکتور خنداب بازنگری شود؛ از منظر طرف مقابل، این راکتور ۸ کیلو پلوتونیوم در سال تولید می‌کرد که می‌تواند برای ساخت بمب به کار رود. آنها می‌خواستند خاطرجمع شوند که آن پلوتونیوم برای مقاصد نظامی به کار نرود. چاره، بازطراحی اولیه برای کاهش تولید پلوتونیوم بود که راهکار آن افزایش غنای سوخت بود که موجب می‌شد میزان تولید پلوتونیوم کاهش یابد. ما با بازطراحی نظر آنها را تامین کردیم.”

بر اساس مفاد برجام کشورهای بریتانیا، چین و آمریکا در زمینه تکمیل رآکتور اراک همکاری دارند.

در صورت اختلاف بین امضا کنندگان برجام، که آمریکا دیگر عضوی از آن نیست، ساز و کاری برای حل این اختلاف پیش‌بینی شده است

به کار افتادن سازوکار حل اختلاف، یا “مکانیسم ماشه”، براساس شکایت یکی از اعضای برجام انجام می گیرد و می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر ‌شود.

این تحریم‌ها مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت و برای تمامی کشورهای عضو سازمان لازم‌الاجراست.

از آنجا که آمریکا و چهار عضو برجام از اعضا دارای حق وتو در شورای امنیت هستند، مخالفت هریک از آنها با “ادامه لغو تحریم‌ها” به اجرایی شدن مجدد قطعنامه‌های قبلی شورا و بازگشت تحریم‌ها به طور خودکار منجر می‌شود.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل