اعدام روح الله زم؛ خبرهای آمدنیوز که جنجالی شد

ایران

سایت و کانال تلگرامی آمدنیوز که موسس آن روح‌الله زم امروز اعدام شد، به دلیل انتشار خبرهای خاصی که به نظر می‌رسید توسط افراد ذی‌نفوذ در درون حکومت منتقل شده، مشهور شد. برخی از این اخبار پس از مدتی توسط رسانه‌های رسمی یا مقامات ایران تایید شد، و برخی تکذیب.

یکی از اصلی ترین موضوعاتی که باعث نگرانی مقام‌های امنیتی ایران شد، ضریب نفوذ بالای تلگرام آمدنیوز در جریان تظاهرات دی ماه ۱۳۹۶ بود که به تدریج مخاطبان این گروه را به بیش از یک میلیون نفر رساند.

بعضی از اخبار این کانال از جمله موضوع میرطاهر، بدل آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، موضوعی نبود که هیچ نشانه‌ای برای تایید آن باشد. برخی معتقد بودند که روح الله زم این اخبار را با اطلاع از اشتباه بودن برای جنگ روانی منتشر می‌کند. و بعضی می‌گفتند که نهادهای امنیتی با هر انگیزه‌ای اطلاعاتی را در اختیار این کانال قرار می‌دهند که از سویی به اهداف خود برسند و از سویی باعث بی‌اعتباری آن شوند. انتشار این خبرها همچنین باعث شده بود که زم در میان فعالان سیاسی در فرانسه نیز عملا تنها شود.

در این میان از نزدیکان اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی تا نزدیکان محمود احمدی‌نژاد متهم می‌شدند که اطلاعاتی را در اختیار روح الله زم قرار می‌دهند. حسن عباسی، سخنران اصولگرای جنجالی محمود علوی، وزیر اطلاعات را به حمایت از آمدنیوز متهم کرد که این اتهام منجر به صدور حکم زندان برای او شد.

آمد نیوز مطالب و فیلمی منتشر کرده بود که در آن قاضی ابوالقاسم صلواتی، قاضی دادگاه انقلاب را به فساد اخلاقی متهم می‌کرد. فردی که در نهایت قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده زم هم شد. و برای حقوقدانان این سوال را ایجاد کرد که حکم اعدامش تا چه اندازه بر پایه کینه شخصی صادر شده است.

این گزارش درباره فهرست برخی از اخبار جنجالی آمدنیوز است که در رسانه‌های دیگر نیز مدتی بعد انعکاس یافت و مقام‌های جمهوری اسلامی را به واکنش وا داشت.

توضیح تصویر،سعید طوسی متهم به آزار جنسی شاگردانش شده است

قاری متهم به آزار جنسی

جزئیات پرونده شکایت تعدادی از نوجوانان قاری قرآن از سعید طوسی، قاری صاحب نفوذ از جمله اخبار جنجالی آمد نیوز بود که بعدها گزارش‌های رسمی متعددی درباره آن منتشر شد. محمود صادقی، نماینده مجلس از “اعمال نفوذ آشکار در فرایند دادرسی” سخن گفت و رسانه‌ها خبر دادند که علی مقدم، معاون ارتباطات دفتر رهبر جمهوری اسلامی، در این پرونده اعمال نفوذ کرده است.

حساب‌های قوه قضاییه

موضوع ۶۳ حساب قوه قضاییه دیگر خبر این سایت بود که به دنبال انتشارش، نماینده وقت تهران در مجلس آن را پیگیری کرد. اظهارات محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، به تلاش نیروهای دادستانی برای بازداشتش منجر شد. مقامات قوه قضاییه ضمن تایید وجود این حساب‌ها اعلام کردند که پول این حساب‌ها برای هزینه‌های این قوه صرف می‌شده است. ابراهیم رییسی نیز اعلام کرد که این حساب‌ها در دوره او کاهش یافته است.

توضیح تصویر،در آمدنیوز اتهام فساد قاضی صلواتی منتشر شد

اتهام جاسوسی دختر رئیس قوه قضاییه

تعدادی از خبرهای آمد نیوز درباره صادق لاریجانی بود. از جمله موضوع جاسوسی دختر او که این کانال گزارش های متعددی درباره آن منتشر کرد.

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران خبرها درباره جاسوسی دختر صادق لاریجانی را تکذیب کرد. با این حال محمود احمدی نژاد و نزدیکانش این موضوع را به صورت تلویحی در سخنان خود تکرار کردند. تکرار این موضوع توسط نزدیکان احمدی نژاد یا ا اتهام ارتباط با زم علیه نزدیکان احمدی نژاد مطرح شد. در این میان عبدالرضا داوری، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران نیز سال ۹۸ به اتهام ارتباط با آمد نیوز بازداشت شد.

درگیری لفظی احمد توکلی و صادق لاریجانی

خبر درگیری لفظی احمد توکلی و صادق لاریجانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی دیگر از خبرهایی بود که باعث مطرح شدن اتهام ارتباط نزدیکان محمود احمدی نژاد با آمدنیوز شد.

این کانال در مرداد ۹۸ خبر داد که احمد توکلی قصد توزیع برگه‌هایی را در مجمع داشته و به این دلیل با صادق لاریجانی بحثش شده است. بر اساس این خبر آقای توکلی پس از این بحث به آقای لاریجانی گفته بود: “شما اگر جای دیگری مشکل دارید و آقای طبری را گرفته‌اند، چرا عصبانیت و حساب‌تان را با اعضای مجمع که منصوب رهبری هستند تسویه می‌کنید؟ این غیر از دیکتاتوری چیست؟”

احمد توکلی ضمن تایید اصل این درگیری نوشت: “اختلاف نظری در نحوه اداره جلسه بین بنده و آقای رئیس پیش آمد که امری داخلی است. سایت دروغ پردازی به اقتضای ذاتش اباطیلی بافته که ارزش پاسخ ندارد. این توضیح لازم بود تا سایت‌های آبرومند در این دروغ پردازی همراه نشوند.”

توضیح تصویر،جزئیاتی از پرونده اکبر طبری در آمدنیوز منتشر شد

پرونده اکبر طبری

پرونده اکبر طبری یکی از پرونده‌هایی بود که آمد نیوز جزییات مختلفی را درباره جزئیات بازداشت و اتهامات متهمان این پرونده از جمله بیژن قاسم‌زاده سنگرودی بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر کرده بود.

آذری جهرمی و ناظری

کانال آمد نیوز گزارش‌هایی درباره پیشینه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، منتشر کرد و نوشت که او با نام مستعار جواد ناظری پیش از سال ۸۴ وارد وزارت اطلاعات شد. این کانال گزارش مفصلی درباره اقدامات او در وزارت اطلاعات منتشر کرده بود. وزیر ارتباطات ضمن تایید اینکه کارمند وزارت اطلاعات بوده، گزارش آمد نیوز را “توهم” خواند.

آقای آذری جهرمی از جمله مطلب آمدنیوز درباره نقشش در به هم زدن قراردادهای ترک سل و تاو نوشت: “چطور می‌شود پسری ۱۶ ساله بر هم زننده‌ی معامله‌ اپراتور دوم همراه در کشور باشد؟ توهمات “روح‌الله زم” پایانی ندارد؟”

حملات بهپادی به مقرهای سپاه و تله بودن پهپاد ساقط شده آمریکایی

آمد نیوز در سال ۹۷ از حملات پهپادی ناشناس به مراکز حساس سپاه پاسداران خبر داد. این کانال نوشت که در آخرین مورد از این حملات، روز چهارشنبه ۳ بهمن‌ماه ۹۷، “یک حمله پهپاد کوادکوپتر در اطراف نیروگاه منتظرالقائم کرج و یک پرواز شناسایی در اطراف پادگان نیروی قدس سپاه در جنوب چرمشهر با موفقیت انجام پذیرفته است.” مقامات سپاه پاسداران به این گزارش واکنش نشان ندادند.

این کانال در تیر ماه ۹۸ نیز نوشته بود که پهپاد فوق پیشرفته آمریکا که توسط نیروهای ایران ساقط شد “صرفا یک تله سایبری برای شناسایی ظرفیت‌های پدافندی ایران بود.” باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیما این گزارش را به نقل از محمدعلی خدابخش کارشناس عملیات پدافند هوایی سپاه رد کرد.

توضیح تصویر،در آمدنیوز فساد پیوندی رئیس هلال احمر اطلاع‌رسانی شد

فساد در هلال احمر

برخی از اخبار آمد نیوز درباره فساد مقامات جمهوری اسلامی بود. از جمله علی اصغر پیوندی، رئیس هلال احمر و متهم کردن او به دریافت حق مدیریت از بیمارستان هلال‌احمر دبی. محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز پیوندی را متهم به فساد کرد. آقای پیوندی در آذر ماه ۹۸ و به اتهام فساد اقتصادی توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و بر اساس گزارش‌ها در دادگاه به بیش از ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

واکنش حکومت چه بود؟

در سال‌های گذشته چند نفر به اتهام همکاری با آمدنیوز بازداشت شدند از جمله محمد میلاد زم، برادر روح‌الله زم و همچنین دو خواهر و همسر یکی از خواهران روح الله زم نیز مدتی به اتهام همکاری با او بازداشت شده بودند.

رسانه‌های نزدیک به سپاه نیز هر از چندگاهی مطالبی را علیه روح الله زم و پدرش منتشر می کردند. در فروردین ۹۶ اما دو دامنه‌ سایت آمدنیوز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی هک شد.

دی ماه آن سال نیز که اوج فعالیت کانال تلگرامی آمد نیوز بود، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در توییتر از تلگرام خواست که “یک کانال تلگرامی” خاص را مسدود کند که به گفته او معترضان را به استفاده از بمب دست‌ساز و اسلحه تشویق می‌‌کرد.

پس از آن تلگرام اعلام کرد کانال آمدنیوز را به دلیل نقض سیاست عدم تشویق به خشونت تلگرام و تشویق معترضان ایرانی به استفاده از کوکتل مولوتوف علیه مأموران امنیتی مسدود کرده است. پس از مسدود شدن آمدنیوز صدای مردم جایگزین آن شد.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل