کرونا در ایران؛ ابتلای ۱۲ هزار نفر در یک روز، ۱۱۷ شهرستان در وضعیت قرمز و نارنجی، ۹۴ فوتی جدید، چرا واکسن‌های سازمان جهانی بهداشت هنوز به ایران نرسیده است

سخنگوی وزارت بهداشت ایران ضمن اعلام افزایش شهرستان‌های قرمز و نارنجی کشور از جان باختن ۹۴ بیمار جدید و شناسایی نزدیک به ۱۲ هزار مبتلای دیگر به کرونا در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب آمار رسمی بیماران کووید ۱۹ در ایران به یک میلیون و ۸۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر و تعداد کل جان‌باختگان به ۶۲ هزار و ۷۵۹ نفر رسید.

خانم لاری همچنین اضافه کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۷۱ بیمار جدید در کشور بر اثر کرونا بستری شده‌اند و نزدیک به چهار هزار نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌ها به ‌سر می‌برند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در روز پنج‌شنبه، وضعیت ۳۲ شهرستان کشور قرمز و ۸۵ شهرستان نارنجی شده است و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» این ۱۱۷ شهرستان ممنوع است.

بر اساس گزارش ستاد ملی مقابله با کرونا در روز نهم فروردین، وضعیت ۲۵ شهرستان قرمز و ۵۴ شهرستان و یک جزیره نارنجی اعلام شده بود.

بر اساس تعریف ستاد کرونا در وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم ۱۰ نفر و در وضعیت نارنجی یا «پرخطر» از هر صدهزار نفر در یک شهرستان، دست‌کم شش نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.

در همین حال با اعلام وضعیت نارنجی در تهران و منع ورود و خروج خودروهای غیربومی، برگزاری تجمعات به مناسبت سیزده به‌در و نماز جمعه در روز ۱۳ فروردین ممنوع شد و پلیس راهور تهران روز پنج‌شنبه از استقرار نیرو در تمام مبادی ورودی به پارک‌ها و تفرجگاه‌های تهران خبر داد.

تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور ناجا هم روز پنج‌شنبه، ضمن تکذیب خبر اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی از در منازل در روز ۱۳ از بازگشت ۸۵ تا ۹۰ درصد افرادی که از مبدا تهران به سفر رفته‌اند، خبر داد.

از روزهای ابتدایی نوروز همزمان با افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی کشور به دنبال سفرهای نوروزی، برای مسافران ضرب‌العجل سه‌روزه‌ برای ترک این شهرها تعیین و اعلام شد که خودروهای غیربومی در این شهرها جریمه خواهند شد.

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، برخی شهروندان بدون توجه به هشدارها و با وجود اجبار به پرداخت جریمه به حضور خود در بسیاری از شهرهای قرمز و نارنجی تا روزهای پایانی نوروز ادامه دادند.

در همین زمینه علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، شامگاه چهارشنبه خبر داد که در ایام نوروز بیش از ۱۵ هزار بیمار مبتلا به کرونا به سفر رفته‌اند.

او در ادامه هشدار داد که «باید منتظر آمارهای شدیدتری از کرونا بعد از پایان تعطیلات نوروزی باشیم».

از: رادیو فردا

*****

چرا واکسن‌های سازمان جهانی بهداشت هنوز به ایران نرسیده است؛ پاسخ نهاد هماهنگی توزیع واکسن در برنامه کواکس به صدای آمریکا

در آغاز ماه فوریه، وزیر بهداشت ایران از دریافت بیش از ۴ میلیون دز واکسن آسترازنکا تحت طرح توزیع واکسن «کواکس» خبر داد. اما تا امروز (یازدهم فروردین) خبری از واکسن دریافتی از سبد «کواکس» سازمان جهانی بهداشت نیست.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، در مورد عدم تحقق دریافت واکسن از طریق برنامه «کواکس»  گفته بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن از کوواکس خریداری شده که قرار بود ۴ میلیون و۲۰۰ هزار دز از واکسن آسترازنکا تحویل داده شود و این رقم در نهایت به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دز رسید و قرار است چهاردهم فروردین ارسال شود.

«کواکس» توسط سازمان جهانی بهداشت و اتحاد واکسن گَوی (به انگلیسی: Gavi) و ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی در برابر همه‌گیری مدیریت می‌شود.

بر اساس آمار «گوی»، که مسئولیت هماهنگی توزیع واکسن و به اجرا درآوردن آن را در برنامه «کواکس» بر عهده دارد، بزرگ‌ترین دریافت‌کننده واکسن از طریق برنامه «کواکس» تاکنون پاکستان است که حدود ۱۵ میلیون دز واکسن سفارش داده است و پس از آن کشورهای نیجریه، اندونزی، بنگلادش و برزیل قرار می‌گیرند.

در جدول تهیه شده توسط «گَوی» که آخرین بار در دوم ماه مارس به‌روز شده است، شمار دزهای دریافتی ایران در نخستین دوره تخصیص واکسن، ۳ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۴۰۰ دز از واکسن آکسفورد- آسترازنکا گزارش شده است.

سخنگوی «گَوی» در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا در مورد پروسه ارسال واکسن به کشورها گفت که برای تحویل دزهای واکسن از طریق اولین مرحله تخصیص به مراکز شرکت‌کننده، چندین نکته مهم از جمله تأیید ضوابط قانونی نهادهای ناظر کشورها، توافق‌نامه‌های جبران خسارت برای هر دو طرف، برنامه ملی واکسیناسیون، و سایر عوامل لجستیکی مانند مجوزهای صادرات و واردات مدنظر قرار داده می‌شود.

سخنگوی اتحاد واکسن «گوی» گفت: «ما با هر یک از کشورهای شرکت‌کننده در کواکس در ارتباط نزدیک هستیم. به محض تکمیل مراحل آماده‌سازی توسط کشورها، کوواکس سفارش‌های خرید را به تولید‌کننده‌ها می‌فرستد و دزهای واکسن را از طریق یک فرآیند تکرار تحویل می‌دهد. این، یعنی از هفته گذشته تحویل واکسن در نخستین دور تخصیص روزانه، به صورت قسمت‌بندی شده انجام می‌شود.»

سخنگوی «گوی» تأکید کرد که در فاز نخست توزیع، تولید‌کننده‌ها به زمان نیاز دارند تا فرآیند تولید را بر اساس عوامل مختلف بسنجند و تنظیم کنند؛ از همین رو، در برخی از موارد این پروسه به تأخیر افتاده است و از ماه مارس به آوریل موکول شده است.

در بیانیه‌ جدید اتحاد واکسن «گوی» در مورد تأخیر توزیع واکسن «کواکس»، به تعلیق صادرات واکسن توسط شرکت «سروم» هند – بزرگترین تولید‌کننده واکسن در این کشور- در پی موج جدید ویروس کرونا در هند نیز اشاره شده است.

طرح «کواکس» ، با هدف توزیع دزهای کافی برای واکسیناسیون حداکثر ۲۷ درصد از جمعیت ۹۲ اقتصاد فقیر شرکت‌کننده در این برنامه تا پایان سال جاری راه‌اندازی شده و دست‌کم ۱.۳ میلیارد دز برای این کار در نظر گرفته شده است.

از: صدای آمریکا

*****

واکسن‌های موجود ایران حتی “پاسخگوی نیاز کادر درمان هم نیست”

رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی با تأیید کمبود شدید واکسن وارداتی کرونا در ایران گفت، این میزان حتی نیاز واکسیناسیون مرحله اول کشوری برای اعضای کادر درمان و افراد آسیب پذیر را نیز تأمین نمی‌کند.

محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی تصریح کرد، واکسن‌های وارداتی موجود در ایران از سه کشور روسیه،‌ چین و هند وارد شده و میزان آن بسیار کم‌تر از نیاز کلی کشور به واکسن برای مقابله با ویروس کروناست.

طفرقندی با اشاره به این که با ورود دو محموله جدید واکسن روسی “اسپوتنیک وی” حدود ۶۰۰ هزار دوز از این واکسن وارد کشور شده گفت: «علاوه بر آن ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین هم وارد کشور شده است.»

به گفته او از واکسن‌های بهارات هم که طبق قرار، باید ۵۰۰ هزار دوز از آن وارد کشور می‌شد، فقط  به میزان ۱۲۵ هزار دوز وارد شده و خروج بقیه در حالی که آماده انتقال بود توسط دادستان هند ممنوع شد.

او با ابراز امیدواری در این باره که به‌زودی با اولین محموله واکسن دریافتی از کوواکس بتوان کادر درمان را واکسینه کرد، افزود: «به هر حال این میزان واکسن‌ پاسخگوی نیاز کادر درمان کشور هم نیست.»

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران در مورد واکسن تولید داخل نیز گفت، از ابتدا روشن بود که تولید این واکسن در ماه‌های اول سال ۱۴۰۰ به نتیجه نخواهد رسید و برای کاهش آمار بستری و میزان مرگ و میر بر اثر بیماری کووید ۱۹ و در قطع زنجیره بیماری نیاز به پیش‌خرید واکسن خارجی وجود داشت.

ظفرقندی جمع‌بندی کرد: «به هر حال آنچه امروز شاهد آن هستیم این است که واکسن در پکیج‌های با تعداد ۱۰۰ هزار و۲۰۰ هزار تحویل می‌شود که حتی امکان واکسیناسیون فاز اول کشوری برای اعضای کادر درمان و افراد آسیب‌پذیر را تأمین نمی‌کند.»

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا چهارشنبه ۱۱ فروردین (۳۱ مارس) با اشاره به “عوارض شدید واکسن کرونای روسی” در برخی از واکسینه‌شدگان ایرانی گفت، سرعت واردات واکسن در ایران کند است و تأمین آن ذره‌ذره‌ خواهد بود.

سرپرست تیم تحقیقاتی واکسن ایرانی کرونا در مورد آخرین وضعیت واکسن ایرانی “کوو ایران برکت” که در مرحله آزمایش‌های بالینی است گفت، این واکسن تا کنون عارضه‌ای نداشته اما هنوز زمان به قدر کافی نگذشته است که بتوان این واکسن را کاملا مطلوب توصیف کرد.

از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل