آمار جدید کرونا در ایران؛ ۴۳۴ فوتی، ۲۱ هزار و ۷۱۳ بیمار جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال شروع شد

بیش از ۴۳۴ نفر طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. به گفته وزارت بهداشت ایران مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۰ هزار و ۹۶۶ نفر رسید.

روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین از شناسایی ۲۱ هزار و ۷۱۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده که سه هزار و ۴۶۷ نفر از آنها بستری شدند.

همزمان معاون بهداشت وزارت بهداشت از واکسیناسیون حدود ۹۲۰ تا ۹۳۰ هزار نفر خبر داده و گفته است که تا پایان هفته تزریق واکسن برای ۸۵ ساله‌ها تمام خواهد شد.

درستی آمار ابتلا و مرگ مرتبط با کرونا از سوی مقام‌های وزارت بهداشت ایران با تردیدهایی روبه‌رو است و دست‌کم در زمینه مرگ، آمار واقعی، دو تا سه برابر آمار دولتی تخمین زده می‌شود.

در حال حاضر ۱۹۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۵۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۷۴ شهر در وضعیت زرد و ۹ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.

این آمار در شرایطی اعلام شده که نگرانی‌ها از احتمال ورود ویروس جهش‌یافته‌ای که نخستین‌ بار در هند مشاهده شده نیز افزایش یافته است.

هند در حالی دچار بحران ابتلا به نوع جهش‌یافته ویروس کرونا شده که خود یکی از تولیدکنندگان مهم واکسن در جهان است.

از: رادیو فردا

*****

شناسایی موارد مشکوک به کرونای جهش‌یافته در هند در دو استان ایران؛ ادامه تردد مسافران از مرزهای شرقی 

با وجود شناسایی موارد مشکوک به کرونای جهش‌یافته در هند، هنوز مرزهای شرقی ایران باز است.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت که موارد مشکوکی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته در هند برای تهران ارسال شده و در صورت مثبت بودن نتیجه اعلام خواهد شد.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، نیز گفت که تست کرونای پنج نفر از ۲۰ مسافر هندی مثبت شده است. 

او اعلام کرد که پاسخ این آزمایش‌ها برای تعیین نوع کرونا به تهران ارسال شده است. 

خواجه‌ئیان گفت که این افراد پیش از ورود به بوشهر به استان دیگری نیز سفر کرده بودند.

علیرضا ناجی، رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه بهشتی، نیز درباره شیوع ویروس جهش‌یافته در هند گفت: «قابل قبول نیست که ویروسی که در کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان کولاک می‌کند به ایران نیامده باشد.»

او افزود: «به نظر می‌رسد ویروس هندی به ایران هم رسیده باشد و فقط ما هنوز متوجه آن نشده‌ایم.»

مقامات دولت از ممنوعیت مسافران از هند و پاکستان به ایران خبر داده‌اند. با این حال خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت که این موضوع  بعد از گذشت چهار روز از اعلام آن هنوز به گمرک ابلاغ نشده است و مسافران از مرزهای زمینی پاکستان به ایران تردد می‌کنند.

در همین حال روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک، گفت که تاکنون ابلاغیه‌ای رسمی برای ممنوعیت ورود و خروج مسافران ابلاغ نشده است.

به گفته لطیفی، ۸۰ مسافر پاکستانی و پنج ایرانی امروز از مرز میرجاوه به تفتان پاکستان و ۷۲ پاکستانی و چهار  ایرانی از مرز تفتان پاکستان به مرز میرجاوه سیستان و بلوچستان وارد شدند.

تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله فداحسین مالکی درباره ورود ویروس هند به ایران از طریق مسافران پاکستان هشدار داده‌اند.

به جز مرزهای زمینی نگرانی‌هایی نیز درباره ورود این ویروس از طریق کشتی‌ها مطرح شده است.

حسین عباس‌نژاد، مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت که خدمه کشتی‌های هند و پاکستان پس از غربالگری از سوی ماموران وزارت بهداشت می‌توانند وارد ایران شوند.

از: ایران اینترنشنال

*****

ایران فروش بلیت هواپیما به مقصد ۱۵ کشور را ممنوع کرد

یک مقام سازمان هواپیمایی ایران روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت اعلام کرد پیرو مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، فروش بلیت پرواز به/از مقصد چند کشور دیگر ممنوع شده است.

به گفته حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، فروش بلیت هواپیما به مقاصد هند، پاکستان، فرانسه، بوتسوانا، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا ممنوع شده است.

طی هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی از کشف انواع جهش‌‌یافته کرونا در برخی کشورها از جمله برزیل، هند، آفریقای جنوبی و بریتانیا منتشر شده است.

بر اساس اعلام این سازمان، در صورت فروش بلیت پرواز به کشورهای مذکور، مجوز دفاتر خدمات مسافرت هوایی باطل خواهد شد.

شیوع کرونا در ایران از اوایل بهار اوج گرفته و نگرانی‌های زیادی نسبت به ورود انواع جهش یافته ویروس کرونا به کشور وجود دارد.

روند واکسیناسون در ایران نیز با کندی پیش می‌رود. در حالی که بیش از یک میلیارد نفر در جهان واکسینه شده‌اند، تاکنون ۵۶۳ هزار نفر در ایران دوز اول واکسن را دریافت کرده و حدود ۱۵۵ هزار نفر از آن‌ها دوز دوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند. بدین ترتیب کمتر از یک درصد جمعیت ایران حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

از: رادیو فردا

 

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل