آمار رسمی کرونا در ایران؛ ۱۲۷ فوتی جدید/ ۶۳ شهر در وضعیت قرمز، درگیری با «موج پنجم» ، وضعیت در سیستان و بلوچستان همچنان فوق بحرانی است

به گفته یک عضو ستاد کرونا در ایران، «موج پنجم» این بیماری از استان‌های جنوبی در حال نزدیک شدن به شهرهای مرکزی کشور است.

همزمان وزارت بهداشت روز جمعه اعلام کرد که در یک شبانه‌روز گذشته حدود ۱۴ هزار بیمار جدید مبتلا به کووید شناسایی شده است.

در ادامه شیوع کرونا در ایران و کُندی روند واکسیناسیون، در روزهای گذشته مقامات درمانی و استانی در استان‌های جنوبی ایران از جمله هرمزگان و سیستان و بلوچستان شرایط این استان‌ها را بحرانی توصیف کرده و خواستار اقدام فوری وزارت بهداشت شدند.

در همین حال مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، روز جمعه، ۱۱ تیرماه، از بروز نشانه‌های «پیک پنجم کرونا» در کشور خبر داد و گفت که این موضوع باید به شکل رسمی از سوی ستاد کرونا اعلام شود.

آقای مردانی همچنین دلیل بحران فعلی کرونا در سیستان و بلوچستان را کمبود امکانات، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گرمای هوا و شیوع ویروس جهش‌یافته موسوم به «دلتا» عنوان کرد و گفت که این نوع جهش ویروس، شدت علائم بیشتری را در افراد ایجاد می‌کند و میزان مرگ و میر بیشتری را نیز به‌دنبال دارد.

در همین حال، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که از ۶۳ شهر قرمز، ۵۰ شهر در جنوب و جنوب شرق واقع شده‌اند.

آقای حریرچی در ادامه با اشاره به این که میزان بستری در سیستان‌ و بلوچستان به متوسط کشوری رسیده، گفت که امکانات این استان، کفاف نیازهای دو تا سه هفته‌ای را می‌دهد و در صورت تداوم این وضع، سیستم بهداشت و درمان دچار مشکل خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در روزهای گذشته همزمان با افزایش شمار مبتلایان در سیستان و بلوچستان، مقامات استانی از کمبود امکانات به‌ویژه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خبر داده و خواستار اقدام فوری وزارت بهداشت شده بودند.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان روز پنج‌شنبه گفته بود که ۱۰ شهرستان این استان بیمارستان ندارد و شهروندان این شهرستان‌ها برای درمان و رسیدن به بیمارستان باید بیش ‌از ۱۰۰ کیلومتر طی کنند.

در همین حال بر اساس آخرین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز جمعه، ۱۱ تیرماه در یک شبانه‌روز گذشته ۱۲۷ نفر دیگر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده و نزدیک به ۱۴ هزار بیمار شناسایی شده‌اند.

به این‌ ترتیب، تعداد کل جان‌باختگان کرونا در ایران به ۸۴ هزار و ۵۱۶ و مجموع بیماران کووید ۱۹ به سه میلیون و ۲۳۲ هزار و ۶۹۶ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت ایران در حالی که از ارائه آمار تفکیکی خودداری می‌کند، به طور روزانه آمار مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را در اختیار رسانه‌های قرار می‌دهد، آماری که منابع مستقل درباره درستی آن تردید دارند.

از: رادیو فردا

*****

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: وضعیت در سیستان و بلوچستان همچنان فوق بحرانی است

همزمان با ادامه وضعیت «فوق بحرانی» در سیستان و بلوچستان و هرمزگان، یک عضو کمیته علمی ستاد کرونا و مقامات چند استان ایران نیز از شیوع موج پنجم و ویروس نوع دلتا در استان‌های مرکزی و شمالی خبر دادند.

محمد هاشمی شهری، رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، روز جمعه ۱۱ تیر به خبرگزاری ایرنا گفت که از میان دو هزار و ۳۰۰ تست کرونا در مراکز غربالگری حدود ۳۹ درصد مثبت بوده است.

هاشمی اعلام کرد که شمار مبتلایان در استان به بیش از ۵۸ هزار نفر رسیده و با فوت ۱۶ نفر دیگر، شمار جان‌باختگان هم به هزار و ۶۲۵ نفر رسید.

او تاکید کرد که وضعیت کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان «فوق بحرانی» است و شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل قرمز هستند.

بر اساس اظهارات کارشناسان و مقام‌های بهداشت و درمان ایران، موج پنجم شیوع کرونا از دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شد و در پی آن، استان‌های فارس، یزد، کرمان و اصفهان نیز درگیر شده‌اند. همچنین به گفته این مقام‌ها، استان تهران از هفته گذشته وارد موج پنجم کرونا شده است.

در همین حال خبرگزاری صدا و سیما نیز به نقل از یک مقام پزشکی خبر داده که استان خراسان جنوبی وارد موج پنجم کرونا شده است.

علی بیرجندی، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد، اعلام کرد که کرونای نوع دلتا در مشهد «گسترش پیدا کرده و به احتمال زیاد در روزهای آتی وضعیت این شهر از نظر شیوع کرونا قرمز خواهد شد.»

همزمان مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز گفت که موج پنجم کرونا به سمت شهرهای مرکزی‌ نزدیک می‌شود و وضعیت دماوند، فیروزکوه و آمل نیز قرمز شده است.

او تاکید کرد که نشانه‌های بروز پیک پنجم کرونا در کشور مشاهده می‌شود اما این موضوع باید به صورت رسمی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شود.

جواد آقازاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، نیز با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا افزود که با وضعیت فعلی موج پنجم کرونا از هفته آینده در این استان آغاز می شود.

او اعلام کرد که ویروس دلتا هم از جنوب کشور به شمال وارد شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قم فقط دو هفته پس از وضعیت زرد، به وضعیت نارنجی بازگشته و تعداد مبتلایان بستری‌شده نیز به بالای ۲۰۰ نفر رسیده است.

در همین حال ابراهیم سلمانی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد، از ادامه روند صعودی ابتلا به کرونا خبر داد و افزود که ۴۹۰ بیمار بستری هستند که ۹۶ نفر به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

عبدالرضا قاسم پور، جانشین رئیس ستاد استانی کرونا در فارس، نیز از دو برابر شدن تعداد مبتلایان و جان باختگان در این استان خبر داد.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران اول خرداد آمار مبتلایان به کرونا در کشور را هشت هزار و پنج نفر اعلام کردند اما این آمار در اول تیر به ۱۱ هزار و ۷۱۶ نفر رسد و در ۱۱ تیر به ۱۳ هزار و ۸۳۶ افزایش یافت.

با این حال تعداد جان‌باختگان که اول خرداد  ۱۸۷ نفر بود در ۱۱ تیر ۱۲۷ نفر اعلام شد.

از: ایران اینترنشنال

*****

ورود از کشورهای «دارای سویه جهش‌یافته» کرونا به ایران ممنوع شد

ستاد ملی کرونا در تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس دلتا ورود از ۱۲ کشور به ایران را ممنوع اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا روز جمعه، ۱۱ تیر، خبر داد که مسافران اغلب کشورها باید برای ورود به ایران تست پی‌سی‌آر منفی ارائه دهند و مسافران ۲۲ کشور در بدو ورود به ایران هم باید تست پی‌سی‌آر انجام دهند.

وقوع موج پنجم کرونا در ایران به‌ویژه در هفته گذشته باعث نگرانی شده است.

در تهران معاون درمان ستاد کرونای این استان از افزایش بار همه‌گیری این بیماری در پایتخت خبر داده و در مورد ورود تهران به «موج پنجم» کرونا هشدار داده است.

در جنوب ایران وضعیت بدتر است: استانداری هرمزگان شرایط این استان را «حاد» اعلام کرده و نماینده چابهار از احتمال وقوع «فاجعه انسانی» در سیستان و بلوچستان خبر داده است.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس که به سیستان و بلوچستان سفر کرده، گفته است که تعداد موارد مثبت جدید مبتلا به کرونا در این استان، سه تا چهار برابر موج‌های قبلی است. با این حال هیچ یک از کشورهای همسایه ایران در لیست کشورهایی که سفر از آنها به کلی ممنوع اعلام شده، نیستند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا، پرواز از هند و پاکستان به ایران پیش از این ممنوع شده و بر اساس دستورالعمل تازه ستاد ملی کرونا، سفر مستقیم و غیرمستقیم از کشورهای بوتسوانا، برزیل، اسواتینی (سوازیلند)، هند، اسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، آفریقای جنوبی، اروگوئه، زامبیا و زیمبابوه به ایران ممنوع است.

مسافران کشورهای آرژانتین، بحرین، بولیوی، کیپ‌ورد (دماغه سبز)، شیلی، کلمبیا، کستاریکا، اکوادور، مصر، کویت، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و تونس هم باید در مبدا و مقصد تست پی‌سی‌آر انجام دهند و به شرط تست منفی امکان ورود به ایران را دارند.

ستاد ملی کرونا اعلام کرده که تردد مسافران ترانزیت آذربایجانی برای رفت و آمد روزانه از طریق خاک ایران (ورود و خروج از مرز جلفا و مرز بیله‌سوار) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون ارائه تست بدون مانع است.

در همین حال بحران کمبود واکسن در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد و بسیاری از سالمندانی که دُز اول واکسن خود را در هفته‌های اخیر دریافت کردند، در مراجعه با مراکز درمانی با اطلاعیه‌هایی مبنی بر نبود واکسن برای تزریق دُز دوم مواجه می‌شوند.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل