تحولات افغانستان؛ شبکه طلوع خبرهایش را با مجری زن آغاز کرد

طلوع

آزادی رسانه‌ها و آزادی زنان از جمله دو دستاور بزرگ دو دهه گذشته محسوب می‌شود

دو روز بعد از اینکه نظامیان گروه طالبان کنترل شهر کابل را در دست گرفتند، شبکه خصوصی طلوع‌نیوز، پخش خبرش را با حضور مجری زن آغاز کرده است.

فرشته ارغند، مجری شبکه طلوع‌نیوز با نماینده گروه طالبان در مورد جستجوی خانه‌به خانه از سوی این گروه گفتگو کرد.

روز گذشته افراد گروه طالبان وارد ساختمان طلوع شدند و سلاح‌های بخش امنیتی طلوع را که از سوی دولت پیشین افغانستان توزیع شده بود، با خود بردند.

سعد محسنی، رئیس “موبی گروپ” که طلوع زیر مجموعه این شرکت است، در صحبت با بی‌بی‌سی گفت که افراد گروه طالبان به ساختمان شبکه طلوع وارد شده و برخود “تقریبا حرفه‌ای” داشتند. به گفته آقای محسنی، افراد گروه طالبان تنها اسلحه توزیع شده از سوی دولت را با خود بردند ولی اسلحه‌ای که طلوع به طور “خصوصی خریداری کرده بود” را با خود نبردند.

بعد از آنچه پیروزی “دور از انتظار” از سوی ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان خوانده شد، هم مردم افغانستان و هم خارج افغانستان در شوک رویدادهای سریع بسر می‌برند.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان با حمدالله محب، مشاور شورای امنیت و فاضل فضلی، رئیس پر قدرت “ارگان‌های محل” به طور مخفی روز یکشنبه فرار کردند.

منبع تصویر،ARG

 
توضیح تصویر،

آقایان غنی، محب و فضلی که روز یکشنبه از افغانستان فرار کردند

 

با گذشت دو روز از تصرف کابل از سوی نظامیان طالبان تا هنوز رهبری این گروه در قطر است و روشن نیست چه زمانی وارد کابل خواهند شد.

در روزهای اخیر و با تصرف بیشتر خاک افغانستان از سوی گروه طالبان، زنان فعال در جامعه از آنچه اینده مبهم و خطرناک می‌نامند، نگران اند.

منبع تصویر،SAAD MOHSINI

 
توضیح تصویر،

خبرنگار طلوع

 

در زمان حکومت گروه طالبان بر افغانستان، زنان حق فعالیت در جامعه مانند، اشتغال، تحصیل و آموزش را نداشتند. همچین زنان بدون محرم اجازه بیرون شدن از منزل را نداشتند.

روز دوشنبه، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور زمانی دولت طالبان را به رسمیت خواهد شناخت که آنها به حقوق زنان احترام قایل شوند و هر گونه رابطه با گروهای تروریستی از جمله القایده را قطع کنند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی مخالفت نکردن طالبان با حضور مجری زن را نمایشی خوانده و می‌گویند این گروه تلاش دارد تا حمایت بین‌المللی را جلب کند.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل