کرونا در ایران؛ کمبود واکسن، اکسیژن، دارو و تجهیزات بیمارستانی در استان‌های مختلف، درگذشت ۶۴۳ بیمار، مدیرعامل بهشت زهرا: بیش از ۴۱ هزار قربانی کرونا در این گورستان دفن شده‌اند، سویه لامبدا در همسایگی ایران

گزارش‌ها از ایران از کمبود واکسن، اکسیژن، دارو و تجهیزات بیمارستانی در استان‌های مختلف ایران خبر می‌دهند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که حداقل ۸ استان با مشکل تامین اکسیژن مواجه هستند؛ به‌طوری‌که در گیلان، اصفهان، خراسان شمالی، همدان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و قم کمبود اکسیژن به مرحله حاد رسیده و گاهی نیاز بیماران با کمک‌ خیران و برخی نهادها تأمین می‌شود و شهر اصفهان نیز امروز و فردا با توجه به کمبود واکسن در مراکز تجمیعی هیچ تزریقی انجام نمی‌شود.

ولی‌الله حیاتی، فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مقابله با کرونا در خوزستان هم روز سه شنبه ۹ شهریور ماه از وضعیت بحرانی در این استان خبر داده و گفته است که همچنان میزان مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های خوزستان و موارد بستری بسیار بالا است.

به گفته او وضعیت خوزستان بسیار شکننده است. در بیمارستان گلستان اهواز حتی تخت‌های مراقبت‌های ویژه قلب در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار گرفته و هیچ ظرفیت دیگری باقی نمانده است.

همزمان نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران از کاهش ذخیره واکسن در تهران خبر داده است.

او میزان دسترسی به واکسن را بسیار تعیین کننده خوانده و به خبرگزاری ایلنا گفته است که ذخیره واکسن‌ها در معاونت های بهداشتی تاحدودی رو به اتمام است و در صورتی که واکسن مورد نیاز تامین نشود در روزهای آینده برخی از مراکز برای انجام فرآیند واکسیناسیون با مشکل مواجه می‌شوند.

دولت ایران در هفته‌های اخیر با افزایش واردات واکسن، سرعت واکسیناسیون را افزایش داده است ولی ناتوانی ستاد فرمان اجرایی امام در تولید انبوه واکسن مؤثر و ممنوعیت واردات واکسن‌های غربی به ایران سبب شد که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا طی یک ماه اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دی‌ماه ۱۳۹۹ واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرد و خواستار تولید واکسن داخلی شد، اما با بالا گرفتن بحران، او ۲۰ مرداد امسال، کرونا را مسئله «اول و فوری» کشور خواند و خواستار تأمین واکسن «به هر شکل ممکن» شد.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که فقط در مردادماه بیش از ۱۴ هزار نفر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، هرچند آمارهای غیررسمی سه تا چهار برابر این رقم است.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، مجموع واکسن های تزریق شده کرونا در کشور به ۲۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۸۶ دُز رسیده است.

تاکنون ۱۸ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۶۱۶ نفر دُز اول واکسن کرونا، و ۸ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۷۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند.

در چنین شرایطی خبرگزاری تسنیم گزارش داده که مقایسه آمارهای ۴۸ ساعت گذشته که از طریق وزارت بهداشت منتشر شده نشان می‌دهد احتمال شکل‌گیری پیک ششم کرونا خیلی زودتر از آنچه پیش بینی شده قوت گرفته و ممکن است هفته آینده شاهد آغاز یک پیک تازه در دوران همه‌گیری کرونا کشور باشیم.

این خبرگزاری به رشد ۳۶.۶ درصدی تعداد موارد شناسایی شده و ۷۲.۱۹ درصدی موارد بستری در ۳۱ روز گذشته اشاره کرده و نوشته است که در بخش بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه شاهد رشد ۴۶.۴۷ درصدی بوده و به دنبال آن تعداد موارد فوتی با جهشی ۱۴۷.۷ درصدی روبرو شده است.

وزارت بهداشت روز سه‌شنبه از مرگ بیش از ۶۴۳ نفر و ابتلای بیش از ۳۱ هزار و ۳۱۹ نفر دیگر به کرونا خبر داده که از این تعداد ۴ هزار و ۶۸۵ نفر بستری شدند که در شرایط شدید بیماری قرار دارند.

به این ترتیب مجموع بیماران کرونا در ایران به ۴ میلیون و ۹۹۲ هزار و ۶۳ نفر رسیده است.

براساس همین گزارش در حال حاضر ۳۰۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۲ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

از: رادیو فردا

*****

مدیرعامل بهشت زهرا: بیش از ۴۱ هزار قربانی کرونا در این گورستان دفن شده‌اند

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا روز سه‌شنبه ۹ شهریور اعلام کرد که تاکنون ۴۱ هزار و ۵۹۱ قربانی ویروس کرونا در این گورستان دفن شده‌اند.

سعید خال در هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد که از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ سازمان بهشت زهرا درگیر بحران بی سابقه‌ای در طول ۵۰ سال گذشته شد که تاکنون تجربه آن وجود نداشت.

به گفته او، «حتی در طول سال‌های دفاع مقدس، سیل تهران، زلزله بم و رودبار چنین اعداد و ارقامی در متوفیان دیده نشده بود».

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا عنوان کرد که تا شب گذشته (دوشنبه، ۸ شهریور) ۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر متوفیان کرونایی در سایت بهشت زهرا پذیرش شده‌اند، به این ترتیب ۴۰ درصد جانباختگان کرونایی کل کشور در سازمان بهشت زهرا و ۶۰ درصد در سایر آرامستان های کشور پذیرش شده‌اند.

براساس این گزارش، از میان کل جانباختگان کرونا که در بهشت زهرا پذیرش شده‌اند، ۲۴ هزار و ۸۳۱ نفر مرد و ۱۶ هزار و ۷۵۳ نفر زن بوده‌اند.

خیز تازه شیوع کرونا در ایران در حالی شدت گرفته که واکسیناسیون در کشور تنها در روزهای اخیر تا حدی شتاب پیدا کرده است، به طوری که تاکنون ۸ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۷۰ هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور نیز به رقم ۲۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۸۶ مورد رسیده است.

با این حال ناتوانی ستاد فرمان اجرایی امام در تولید انبوه واکسن مؤثر و ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی از سوی رهبر جمهوری اسلامی، سبب شد که آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا طی یک ماه اخیر به‌شدت افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، ظرفیت این سازمان برای تدفین اموات به صورت روزانه در شرایط عادی را بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر عنوان کرده که به گفته او، در زمان بحران تا حدود ۲۴۰ نفر این ظرفیت قابل افزایش بود؛ اما در بحران کرونا تا ۲.۵ برابر این ظرفیت با فشار مضاعف و چند شیفته کار کردن پرسنل افزایش پیدا کرد.

او ۱۶ تیرماه گفته بود که کارکنان بهشت‌زهرا به صورت دو و سه شیفت کاری فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

آقای خال روز سه‌شنبه از ابتلای ۲۲۵ نفر از پرسنل بهشت‌زهرا به کرونا خبر داده و گفته است که ۶۰۰ نفر از پرسنل این سازمان واکسن دریافت کردند و با توجه به بودجه‌ای که معاونت مالی شهرداری تهران در نظر گرفته است، «مرکز تطهیر ایزوله» در سازمان بهشت زهرا در دستور احداث قرار گرفته و تاکنون حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

از: رادیو فردا

*****

سویه لامبدا در همسایگی ایران

یک اپیدمیولوژیست: اطلاعات شفاف در اختیار متخصصان قرار نمی‌گیرد

نگرانی‌ها درباره شیوع سویه لامبدا در ایران به این دلیل است که این سویه نسبت به انواع دیگر و حتی سویه دلتا مسری‌تر است

لیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، از احتمال شیوع سویه لامبدای ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت که به‌تازگی در یکی از بیمارستان‌های تهران به موردی که سفر خارجی نیز داشته است، مشکوک شده‌اند. در همین حال، عاطفه عابدینی با تایید اینکه مواردی از این سویه در کشورهای همسایه مشاهده شده، گفته که هنوز مورد اثبات‌شده‌ای در داخل کشور شناسایی نشده است. برخی متخصصان همچون مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست، می‌گویند در صورت تاخیر در واکسیناسیون، آغاز موج ششم با سویه دلتا یا لامبدا دور از انتظار نیست.

سویه لامبدا نوعی از ویروس کرونا است که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ در کشور پرو مشاهده شد و در مدت کوتاهی به عنوان سویه غالب به دیگر کشورهای آمریکای جنوبی انتقال یافت. این سویه هم‌اکنون به بیش از ۵۰ کشور دنیا سرایت کرده و حالا به کشورهای همسایه ایران هم رسیده است.

در هفته نخست شهریور ۱۴۰۰، علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تایید کرد که سویه لامبدا به کشورهای همسایه ایران از جمله ترکیه، پاکستان و قطر رسیده است. ناجی در گفت‌وگو با روزنامه ایران، احتمال ورود این سویه را به کشور زیاد دانست. هم‌زمان حمید سوری، رئیس کمیته کشوری همه‌گیری‌شناسی، با هشدار درباره مشاهده سویه لامبدا در کشورهای همسایه به خبرگزاری ایسنا گفت: «خطر بیخ گوش ما است و با توجه به اینکه بر ترددهای ما کنترل درستی صورت نمی‌گیرد، هرلحظه ممکن است وجود سویه لامبدا در کشور گزارش شود.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به یافته‌های مطالعاتی محققان ژاپنی درباره سویه لامبدا، از مسری‌بودن بیشتر این ویروس نسبت به نسخه اصلی آن در ووهان چین، که در برابر واکسن‌ها نیز مقاومت بیشتری دارد، خبر داده است.

نگرانی‌ها درباره شیوع سویه لامبدا در ایران به این دلیل است که این سویه نسبت به انواع دیگر و حتی سویه دلتا مسری‌تر است و روند واکسیناسیون عمومی هم در کشور به‌گونه‌ای است که درصد کمی از جامعه هدف تاکنون واکسینه شده‌اند و به همین دلیل احتمال می‌رود که موج ششم بیماری، با سویه لامبدا شروع شود. آن هم در حالی که هنوز موج پنجم به پایان نرسیده است. با وجود این، خبرها حکایت از آن دارد که این سویه هم به زودی به کشور وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونا در تهران، از مشاهده مورد مشکوک به سویه لامبدا در تهران خبر داده و ضمن هشدار به کادر درمان گفته است: «اخیرا با توجه به سفر خارجی، به موردی در یکی از بیمارستان‌های تهران مشکوک شدیم.»

زالی پیش‌تر نیز گفته بود که قدرت سرایت سویه لامبدا از سویه دلتا بیشتر است و این جهش، کودکان و نوجوانان بیشتری را درگیر می‌کند.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، نیز شناسایی موارد ابتلا به سویه لامبدا در کشورهای همسایه ایران را تایید کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، عابدینی احتمال وجود سویه لامبدا در ایران را رد نکرده ولی گفته است: «هنوز سکانس و شناسایی ثابت شده از این ویروس در کشور نداریم.»

با وجود اینکه هنوز موارد ابتلا به سویه لامبدا در کشور شناسایی نشده است، متخصصان درباره آغاز زودهنگام موج ششم با سویه لامبدا هشدار داده‌اند. یکی از این متخصصان مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست، است که در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا تنها «کار مهم» برای جلوگیری از شیوع این سویه را انجام سریع و گسترده واکسیناسیون دانسته است. یونسیان با انتقاد از اینکه اطلاعات شفاف در اختیار متخصصان قرار نمی‌گیرد تا بتوانند اظهارنظر کنند، گفت: «اطلاعات در دست یک عده است اما از عده‌ای دیگری خواسته می‌شود پیش‌بینی کنند.»

او با بیان اینکه افرادی که توالی‌یابی انجام می‌دهند باید نتایج را در اختیار کارشناسان قرار دهند، گفت: «در این مورد، داده خاصی نداریم و نمی‌دانیم چند مورد توالی‌یابی ژنتیکی از ویروس در کل کشور انجام می‌شود، نتیجه آن‌ها چیست و صرفا باید حدس و گمان زد.»

یونسیان در عین حال تاکید کرد: «اگر به اندازه کافی واکسیناسیون انجام نشود، اینکه موج ششم با همین واریانت دلتا یا با واریانت جدیدی مانند لامبدا رخ دهد دور از انتظار نیست.»

از: ایندیپندنت

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل