آمار رسمی کرونا در ایران: ۵۷ فوتی و ۳۶ هزار و ۹۰۸ مبتلا؛ ۷۷ شهر ایران قرمز شدند؛ سرعت پیشرفت اومیکرون بیشتر از پیش‌بینی‌هاست

عضو کمیته کشوری کرونا در ایران سرعت پیشرفت امیکرون در کشور را «بیش از پیش‌بینی‌ها» اعلام کرد و فرمانده ستاد کرونا در تهران هم گفت که ۴۸ درصد تست‌ شهروندان تهرانی در هفته گذشته مثبت بوده است.

حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا، روز جمعه، ۱۵ بهمن به خبرگزاری ایلنا گفت: «میزان ابتلایی که انتظار می‌رفت در دو هفته رخ دهد، در چهار روز رخ داده، اما سرعت افزایش تعداد بیماران بدحال این‌گونه نبوده و سریع‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه پیش نرفته است.»

آقای ابطحی در ادامه از افزایش قابل توجه مراجعه به بیمارستان‌های کودکان در مقایسه با قبل خبر داد.

در همین حال علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران هم روز جمعه با تاکید بر آمادگی بخش اورژانس‌ کودکان از رؤسای بیمارستان‌ها خواسته که برای به‌روزرسانی تأسیسات، دستگاه‌ها و لجستیک اکسیژن بیمارستان‌ها در «موج ششم» اقدام کنند.

آقای زالی در ادامه با اشاره به بالا رفتن و مثبت شدن تست‌های پی‌سی‌آر در مراجعان سرپایی در پایتخت در هفته گذشته گفته است که تعداد موارد جدید ابتلا در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران به ۲۵۰ مورد رسیده که ۱۴۲ بیمار جدید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

در همین حال وزارت بهداشت ایران روز جمعه از جان باختن ۵۷ نفر دیگر و شناسایی نزدیک به ۳۷ هزار بیمار جدید در یک شبانه‌روز گذشته خبر داد.

به این ترتیب مجموع جان‌باختگان کرونا در ایران به ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ نفر و مجموع کل بیماران به شش میلیون و ۵۲۰ هزار و ۷۰۷ نفر رسید.

آمار رسمی کرونا در حالی به‌ صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت ایران اعلام می‌شود که مسئولان سازمان نظام پزشکی پیشتر آمار واقعی را سه تا چهار برابر این آمار اعلام کرده‌اند.

وزارت بهداشت ایران همچنین اعلام کرده است که در حال حاضر ۷۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

از: رادیو فردا

*****

بنابراعلام مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، در حال حاضر ۷۷ شهر این کشور در وضعیت قرمز، ۱۷۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۸۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱ شهر در وضعیت آبی شیوع کرونا قرار دارند.

شهرستان‌های آذرشهر (آذربایجان شرقی)، خوی (آذربایجان غربی)، اصفهان، کاشان (اصفهان)، بوشهر، تنگستان، دشتستان، دشتی، گناوه (بوشهر)، پردیس، تهران، دماوند، رباط کریم، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک، ورامین (تهران)، شهرکرد (چهارمحال و بختیاری)، بیرجند، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، بینالود، تربت حیدریه، رشتخوار، سبزوار، مشهد (خراسان رضوی)، دامغان، گرمسار (سمنان)، خنج، شیراز، گراش، ممسنی (فارس)، بوئین زهرا، قزوین (قزوین)، قم (قم)، بانه، سقز (کردستان)، رفسنجان، زرند، کرمان، کوهبنان (کرمان)، بندرگز، علی آباد (گلستان)، آستانه اشرفیه، رودبار، لاهیجان، لنگرود، ماسال (گیلان)، خرم آباد (لرستان)، آمل، جویبار، رامسر، سوادکوه، نکا (مازندران)، اراک، تفرش، خمین، خنداب، دلیجان، ساوه، شازند (مرکزی)، بستک، بندر لنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، قشم، میناب (هرمزگان)، ابرکوه، اردکان، بهاباد، تفت، خاتم، مهریز، میبد، یزد (یزد) در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز گذشته ۳۶۹۰۸ نفر دیگر در کشور به کرونا مبتلا شدند و ۵۷ تن جان باختند. همچنین از دیروز تا امروز ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ دو هزار و ۲۶۲ نفر بستری شدند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۶۸۱ نفر رسید. دو هزار و ۸۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به شیوع بالای کرونا با سویه امیکرون تاکید کرد: بالا رفتن و مثبت شدن تست‌های پی‌سی‌آر در مراجعان سرپایی نشان‌دهنده چرخش بالاتر ویروس است.

او اظهار کرد: تعداد موارد جدید در ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران به ۲۵۰ مورد رسیده که ۱۴۲ بیمار جدید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.

وی با اشاره به این که با احتساب این که تعداد بیماران بستری با تشخیص کرونا در تهران به عدد دو هزارو ۳۵۷ بیمار می رسد افزود: قریب ۶۹۹ نفر از این بیماران در بخش های مراقبت ویژه بستری هستند.

به گفته رئیس دانشگاه در شبانه‌روز گذشته میزان مراجعان بخش‌های سرپایی درمانی و بهداشتی در تهران بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۵۰ بیمار بوده است.

زالی تاکید کرد: به طورکلی در مجموع ۴۸ درصد تست های pcr هفته گذشته شهروندان تهرانی که به مراکز درمانی و یا سرپایی مراجعه داشته اند مثبت بوده، این درحالی است که این عدد در مقایسه با هفته گذشته عدد ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام شده بود.

حمیدرضا ابطحی، عضو کمیته علمی کشوری کرونا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره وضعیت شیوع کرونا گفت: بسیاری از افراد جامعه درگیر این بیماری شده و سرعت شیوع آن بالاست. از طرفی مراجعات به بیمارستانهای کودکان نسبت به قبل بسیار افزایش یافته است.

او تاکید کرد: دو نگرانی وجود دارد، نگرانی اول بیشتر در زمینه کودکان نوجوانان است زیرا بخش‌های مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور بسیار محدود است و در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نسبت به وضعیت شیوع کرونا در میان کودکان اعلام بحران کرده اند.

او افزود: از سوی دیگر هنوز درصد قابل توجهی از کودکان واکسینه نشده‌اند که همانطور که می‌دانید کمیته علمی پیشنهاد کرده است کودکان ۵ تا ۱۲ سال سریعا واکسینه شوند. احتمال بحرانی شدن وضعیت وجود دارد و درصورتی که میزان ابتلا و بستری در مدت زمان سریعی اتفاق بیافتد ممکن است مراکز درمانی امکان پذیرش و مدیریت آن را نداشته باشند.

ابطحی درپاسخ به این سوال که وضعیت تکثیر امیکرون در کشور چگونه است، گفت: آنگونه که اعضای کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کرونا اعلام کردند، انتظار می‌رفت میزان ابتلاها با این سرعت در دو هفته رخ دهد اما همان میزان در چهار روز رخ داده بود و سرعت پیشرفت اومیکرون بیشتر از میزانی بود که پیش‌بینی می‌شد اما سرعت افزایش تعداد بیماران بدحال اینگونه نبوده و سریعتر از پیش بینی‌های اولیه پیش نرفته است.

از: ار اف ای

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل