قرارگرفتن برنج هندی در سبد کالای نقدی، شالیکاران، سهمی‌از خرید ششصد میلیارد تومانی نمی‎برند

berenj-karan

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از هر گونه اظهار نظری در مورد قرارگرفتن برنج هندی در این سبد خودداری کرده‎اند.

قانون – «آخر دولت چطور می‎تواند از پول ملت برنج هندی بخرد و در این روستا که ۲۴۰ هکتار شالیکاری دارد و۱۵۰ خانوارش از برنجکاری نان می‎خورند توزیع کند؟‪«

محمد با گفتن این جمله دست پینه‎بسته‎اش را به گودی سیاه زیر چشمش می‎مالد و ادامه می‎دهد که ‪ا‬ین دولت هم برای ما کاری نخواهد کرد.قهوه‎خانه روستای گیلاکجان در اطراف رودسر به جز ما دو نفر مشتری ندارد. گاهی رد شدن موتورسیکلتی فضای سوت و کور آن را می‎شکند.این دفتردار بازنشسته مدرسه می‎گوید با این روشی که دولت‎ها در پیش گرفته‎اند، تا چند سال دیگر اندک جوان‎های باقیمانده هم روستا را ترک خواهند کرد.

آنها باورشان نمی‎شده با داشتن چندین رقم برنج ایرانی از گوهر و سپیدرود گیلان گرفته تا ندا و نعمت مازندران، قرعه خرید دولت به نام برنج ۱۱۲۱ هندی بیفتد.

یوسف، قهوه‎چی روستا طاقت نمی‎آورد و وارد بحث می‎شود.«تمامی‌اهالی روستا افراد یارانه‎بگیر هستند. در تمامی روستاهایی که برنجکاری می‎کنند وضع به‌همین منوال است. پس دولت بهتر از هر کسی می‎داند که باید از ما زارعان حمایت کند.»هردو نفر همزمان توضیح می‎دهند که کشاورزان فقط در شعارهای انتخابی جایگاه دارند و در عمل دیگر کسی به فکرشان نیست.

یوسف، پرحرارت‎تر و با صدای بلند ادامه می‎دهد: «پارسال بی‎کیفیت‎ترین کود را بین شالیکاران توزیع کردند. امسال هم که نوبت به خرید برنج هندی رسیده است».حالا خبر توزیع سبد کالا که قرار شده با ۱۰ کیلو برنج هندی همین چند روز آینده به دستشان برسد از یک طرف خوشحالشان کرده چون کمکی برای شب عیدشان است؛ اما در عین حال برایشان مایه حسرت شده است.با اصرار به انبار کارگاه محقر شالیکوبی روستا که در همان نزدیکی است می‎رویم تا ثابت کنند تنها در همین روستا هنوز کلی برنج انبار شده و نفروخته وجود دارد.وقتی می‎خواهم عکس بگیرم می‎ترسند و می‎گویند که این برنج‎ها مال چهل خانوار است و شاید برایشان دردسر درست شود.خنده‎ام می‌گیرد که در این قرن هم هنوز صفا و سادگی روستایی وجود دارد. دیگر از گفتن درددل‎های دیگر ابا می‎کنند و ترجیح می‎دهند موضوع را به سم‎های بی‎کیفیت بکشانند و در آخر هم تاکید می‎کنند که کیفیت برنج ایرانی را هیچ جا ندارد.
سبد کالا و برنج هندی پر ابهام
جایگزینی یارانه کالایی به‌جای یارانه نقدی یکی از وعده‌های حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری بود‫.‬ توزیع این سبدهای کالایی به‌معنای حذف یارانه نقدی نیست و هدف از آن مقابله با فشار تورمی‌و کاهش شدید قدرت خرید مردم دست‌کم در ماه‌های پایانی سال‌ است‫.‬
کالاهای برنج، پنیر، مرغ و روغن در اولین سبد توزیع قرار دارند و شبکه تعاونی‎های مصرف کشور متولی توزیع سبد کالای دولت شده‎اند.برنج هندی در سبد ‪کالا قیمتی بالای چهارهزار تومان دارد و با محاسبه‎ای سرانگشتی می‎شود فهمید که ششصد میلیارد تومان پول به جیب واردکنندگان این کالای پر ابهام خواهد ریخت؛ واردکنندگانی که شایعه آلودگی محصولشان چند سال است که دهان به دهان می‎گردد ولی با این وجود دولت قبل به آنها مجوز ورود داد و این دولت هم محموله‎هایشان را می‎خرد. این درحالی است که چند نفر از نمایندگان مجلس هفته گذشته به هند سفر کرده‎اند تا در مورد آلودگی برنج‎های وارداتی از نزدیک تحقیق کنند. پیش از این مسئول مطالعات اقتصادی موسسه تحقیقات برنج کشور گفته چرا با وجود اینکه هنوز مشخص نشده برنج‌های وارداتی چه اندازه سالم هستند‫، داریم آنها را مهمان سفره‌های مردم می‎کنیم. آمار نشان می‎دهد که در سال گذشته یک میلیون و سیصد هزار تن برنج هندی به ارزش تقریبی یک میلیارد و ۳۰۹ میلیون دلار به کشور وارد شده است.در ۹ ماهه اول امسال هم ارزش واردات برنج کشور با افزایش شدید ۹۹ درصدی به یک میلیارد و ۷۶۴ میلیون دلار رسید.مطابق انتظار، هند اصلی‎ترین صادرکننده برنج به ایران در ۹ ماهه اول ۱۳۹۲ بود؛ به طوری که ۶۵ درصد از کل حجم واردات برنج ایران در مدت‎زمان یادشده به صورت مستقیم از این کشور وارد شد.
واردات ایران از هند در دو سال گذشته قیمت پایه برنج باسماتی را یک و نیم برابر افزایش داده است.چندی قبل وال‎استریت‎ژورنال در گزارشی به موضوع افزایش غیر قابل پیش‎بینی واردات کشورمان پرداخت وتایید کرد که تقاضای بالای ایران باعث افزایش شدید قیمت برنج باسماتی شده است. برنج باسماتی سهمی‌۲۰ درصدی از کل ارزش صادرات برنج هند را به خود اختصاص داده و ایران واردکننده تقریبا یک سوم از کل برنج باسماتی صادراتی هند است. برنج پوسا ۱۱۲۱ (یکی از انواع پرطرفدار باسماتی که قرار است در سبد کالای دولت هم قرار بگیرد) تا ۱۴۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش قیمت داشته و اکنون هر تن ۱۵۰۰ دلار معامله می‎شود.مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از هر گونه اظهار نظری در مورد قرارگرفتن برنج هندی در این سبد خودداری کرده‎اند.
از: قانون

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل