بازگشایی پرونده ورود زنان به ورزشگاه: درخواست بی‌سابقه ملوان، مخالفت واهی فدراسیون

فیفا همچنان از پیگیری جدی ممنوعیت زنان سرباز می‌زند

فرهاد کاس‌نژاد

باشگاه ملوان بندرانزلی در اقدامی بی‌سابقه بین تیم‌های فوتبال لیگ برتر ایران، پیگیر ورود زنان تماشاگر به ورزشگاه سیروس قایقران است. اما ملوان با مخالفت فدراسیون فوتبال مواجه شده و مخالفت فدراسیون با این خواسته باشگاه ملوان یکی دیگر از مصادیق سرپیچی فدراسیون فوتبال از خواست فیفا است. فیفا بارها فدراسیون فوتبال ایران را به‌دلیل ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تهدید به تعلیق کرده است.

ملوان از باشگاه‌های کم‌شمار فوتبال ایران است که در سالیان اخیر، برای حضور زنان تلاش کرده است. مدیران بسیاری از باشگاه‌های بزرگ و پرتماشاگر و دولتی با عافیت‌طلبی هرگز خود را وارد این جدل نکرده‌اند که زنان نیز به تماشای بازی تیمشان بیایند و اغلب با ورزشگاه مردانه خو گرفته‌اند. باشگاه ملوان اما -در مقایسه- حکایت متفاوتی دارد، شاید به این دلیل که مدیریت باشگاه بر عهده پژمان نوری، از مهم‌ترین ستاره‌های دهه ۸۰ و ۹۰ ملوان است و او به سیاق مدیران دولتی باشگاه‌داری نمی‌کند.

علاقمندی به فوتبال در بندرانزلی از دیرباز شدت داشت و زنان این شهر ساحلی در ایران نیز همیشه به ملوان تعلق خاطر داشته‌اند. گرایش به فوتبال در انزلی تب داغی دارد و انزلی یکی از فوتبالشهرهای ایران است.

باشگاه ملوان در بیانیه‌ای که علیه فدراسیون فوتبال نوشت، تاکید دارد که حتی مجوز حضور زنان در ورزشگاه سیروس قایقران را از شورای تامین امنیت شهر بندرانزلی گرفته است: «باشگاه ملوان بندرانزلی به اطلاع می‌رساند با پیگیری‌های به عمل‌آمده علی‌رغم صدور مجوز از سوی نهادهای مربوطه و شورای تامین شهرستان جهت حضور بانوان ملوانی در دیدار هفته پیش رو برابر تراکتور، فدراسیون فوتبال با بیان اینکه این حضور بانوان از استادیوم آزادی آغاز و سپس با صدور دستورالعمل برای شهرستان‌ها در استادیوم‌های دیگر اجرا خواهد شد، مجوز حضور طرفداران خانم را در استادیوم انزلی صادر نکرد.»

یکی از بهانه‌های بی‌اساس و همیشگی که فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان مانع بزرگ ورود زنان به ورزشگاه‌ها مطرح می‌کنند، زیرساخت ورزشگاه‌ها است. ملوان در بیانیه خود اشاره دارد که زیرساخت‌های ورود مجزای زنان و مردان به ورزشگاه انزلی فراهم شده است: «باشگاه ملوان بندرانزلی وظیفه خود می‌داند ضمن تاکید بر اینکه زیرساخت لازم جهت حضور بانوان در استادیوم زنده‌یاد سیروس قایقران بندرانزلی فراهم است، با عذرخواهی از هواداران محترم خانم، اعلام دارد پیگیری‌های باشگاه در این خصوص ادامه داشته و سعی دارد در اولین مسابقه خانگی آینده خود پس از این دیدار، این مهم را به اجرا در آورده تا از ظرفیت همه هواداران عاشق خود اعم از زن و مرد بهره گیرد.»

فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش سال‌های سال به بهانه فراهم نبودن زیرساخت‌ها در ورزشگاه‌ها با حاکمیت جمهوری اسلامی همراهی و همکاری می‌کنند تا زنان پشت درهای بسته ورزشگاه‌ها بمانند. منظور از زیرساخت، محل ورود و خروج مجزا و سرویس‌های بهداشتی مجزا برای زنان و مردان است که فراهم کردنش نمی‌تواند وقت‌گیر و پرهزینه باشد. اگر بگذریم از اینکه جداسازی زنان و مردان در ورزشگاه‌ها از جمله تصمیمات بی‌معنا و تحمیل‌شده در جمهوری اسلامی است.

فیفا طی سالیان اخیر بارها و بارها نامه‌هایی هشدارآمیز به فدراسیون فوتبال نوشته است و بر حضور آزادانه زنان در همه ورزشگاه‌ها و بدون محدودیت در بلیت‌فروشی تاکید کرده است، اما فدراسیون فوتبال هر بار برای پاسخ‌های واهی به فیفا بهانه‌ای پیدا کرده است و البته فیفا نیز در مماشات با فدراسیون فوتبال ایران کم نمی‌گذارد.

از دیدارهای جیانی اینفانتینو با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی، و بحث درباره حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران چند سال گذشته و زنان ایرانی فقط چند بار حضور گزینشی و کم‌شمار و کنترل‌شده در ورزشگاه آزادی را تجربه کرده‌اند.

یکی از سیاه‌ترین روزهای فوتبال ایران در مشهد رقم خورد که نیروهای امنیتی و نظامی برای ممانعت با ورود زنان به ورزشگاه به سوی آن‌ها اسپری فلفل پاشیدند و برخورد فیزیکی خشن با تماشاگران زن داشتند. (بازی ایران – لبنان در ۹ فروردین ۱۴۰۱) پس از آن بازی، مسئولان جمهوری اسلامی از جمله ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، نیز دستور دادند که حوادث ورزشگاه مشهد بررسی شود. اما آن حوادث، حوادث نبود، بلکه نمایشی واضح از رویه مسئولان جمهوری اسلامی در برخورد با زنان بود.

ملوان فارغ از تلاش برای حضور تماشاگران زن، همواره بر فعالیت تیم زنان در رده‌های سنی مختلف تاکید داشته و بازیکنان بسیاری برای تیم‌های ملی زنان ساخته و البته مریم ایراندوست، یکی از بهترین مربیان فوتبال زنان در ایران، نیز در باشگاه ملوان فرصت‌های بزرگی برای کار داشته است. ملوان بارها با دردسرهایی به‌دلیل فعالیت تیم‌های زنان مواجه شده، اما همیشه سعی کرده است که حتی در بحران‌های مالی، تیم‌های زنان خود را حفظ کند.

روشن نیست که پیگیری ملوان برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها به کجا برسد، اما اگر باشگاه‌های دیگری نیز اینچنین پیگیر این حق بدیهی تماشاگران زن باشند، شاید توجه فیفا را دوباره و چندباره به این پرونده جلب کنند و فدراسیون فوتبال مجبور شود از همکاری با حاکمیت برای اجرای این ممنوعیت دست بردارد.

از: ایندیپندنت

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل