آتش زدن قرآن در سوئد؛ شورای حقوق بشر قطعنامه‌ای علیه نفرت‌پراکنی مذهبی تصویب کرد

سه هفته پس از سوزاندن قرآن در سوئد توسط یک مرد عراقی، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه/۲۱ تیرماه، قطعنامه‌ای را علیه نفرت‌پراکنی مذهبی تصویب کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی این قطعنامه را به تصویب رساند که  کشورهای غربی مخالفت شدید خود را با تصویب آن اعلام کرده بودند.

هرچند اغلب کشورهای غربی تاکید دارند که قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با قوانین آزادی بیان در تضاد است، اما این قطعنامه از سوی  پاکستان و به نمایندگی از سازمان همکاری اسلامی در شورای حقوق بشر مطرح شد و به اتفاق آرا به تصویب رسید.

سوزاندن قرآن در سوئد

روز چهارشنبه هفتم تیر/۲۸ ژوئن، فردی به نام سلوان مومیکا، ۳۷ ساله و پناهنده عراقی که از چند سال پیش در سوئد اقامت دارد، یک جلد قران را زیر پا لگد کرد و چند صفحه آن را در بیرون مسجد اصلی استکهلم به آتش کشید.

واکنش‌های برخی از کشورهای اسلامی

ایران سوزاندن قرآن را “تحریک آمیز، نسنجیده و غیرقابل قبول” خواند. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری این کشور گفت: “دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند”. وی افزود: “از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن جلوگیری از تکرار اهانت به مقدسات، در این خصوص اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را بطور جدی مورد توجه قرار دهد”.

طالبان در واکنش به سوزاندن قرآن در سوئد، فرمان توقف «تمامی فعالیت‌های» مرتبط به سوئد در افغانستان را صادر کردند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در اعلامیه‌ای گفته که در رویداد پسین سوزاندن قرآن در سوئد، به قرآن و عقیده مسلمانان جهان «توهین شده» و تا زمانی که سوئد «طلب عفو» نکند، طالبان به توقف تمامی فعالیت‌های سوئد در افغانستان ادامه خواهند داد.

وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه ای ضمن محکومیت تصمیم مقامات سوئدی برای اعطای مجوز “افراطی” به سوزاندن قرآن تاکید کرد که “این وقایع احساسات مسلمانان در سراسر جهان را شعله ور می کند و یک تحریک خطرناک برای آنها است”.

عربستان سعودی هم سوزاندن قرآن را محکوم کرده و  تصریح کرد که “این اعمال نفرت انگیز و مکرر را نمی توان با هیچ توجیهی پذیرفت”.

در پاکستان نیز هزاران نفر در اعتراض به سوزاندن قرآن در استکهلم و به دعوت نخست‌وزیر این کشور دست به راه‌پیمایی زدند. آنان با سوزاندن پرچم سوئد، از جامعۀ جهانی خواستند که دست از اسلام‌ستیزی بردارد.

چهار روز پس از سوزاندن قرآن در سوئد، نمایندگان ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری اسلامی که در شهر جدّه گرد آمدند، با انتشار بیانیه‌ای از همۀ کشورهای عضو خواستند که با اتخاذ تدابیری مشترک، اجازه ندهند که چنین اهانت‌هایی به قرآن تکرار گردد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل