زمین در ۱۲ ماه اخیر یک‌ونیم درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دوره پیشاصنعتی بود

ایران اینترنشنال

داده‌های کوپرنیک، برنامه دیده‌بانی زمین وابسته به اتحادیه اروپا نشان می‌دهند ماه گذشته میلادی گرم‌ترین ژانویه در تاریخ بود. سطح دمای زمین برای نخستین‌ بار در یک دوره ۱۲ ماهه بیش از یک‌و‌نیم درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح دمای سیاره در دوره پیشاصنعتی در قرن نوزدهم بود.

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت در حالی‌ که کشورهای جهان با رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل و آتش‌سوزی دست و پنجه نرم می‌کنند، سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک اعلام کرد میانگین دمای جهان از فوریه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ به ۱۵/۰۲ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

این عدد، ۱/۵۲ درجه سانتی‌گراد بالاتر از سال‌های ۱۸۵۰ – ۱۹۰۰ و دوره قبل از صنعتی شدن است.

سطح ۱/۵ درجه سانتی‌گراد آستانه بسیار مهمی در توافق‌نامه پاریس در سال ۲۰۱۵ است که در آن کشورها توافق کردند افزایش دمای جهانی را به کمتر از دو درجه سانتی‌گراد و در حالت ایده‌آل تا ۱/۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن محدود کنند.

اگرچه رکورد‌شکنی دما در این دوره ۱۲ ماهه به معنای زیر پا گذاشته شدن توافق پاریس نیست اما دانشمندان هشدار دادند به دلیل دمای بالای پایدار در سال گذشته، احتمالا این محدودیت خیلی زود نقض می‌شود.

سامانتا برگس، معاون کوپرنیک در بیانیه‌ای خواهان اقدام سریع کشورها برای مقابله با افزایش دمای جهانی شد و گفت کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها راه جلوگیری از این اتفاق است.

به گفته او، دمای ثبت شده در خاورمیانه، آسیای مرکزی، جنوب اروپا، شرق کانادا و شمال غربی آفریقا بسیار بالاتر از میانگین بوده است.

میانگین دمای سطح دریاها در ماه ژانویه به بالاترین حد خود رسید.

دمای دریاها از اوایل ماه فوریه هر روز در حال افزایش بوده و از رکوردهای قبلی گزارش شده در ماه اوت فراتر رفته است.

پدیده ال‌نینو که سطح اقیانوس آرام را گرم و گرمایش جهانی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌کند، در افزایش اخیر دمای دریاها نقش داشته است.

دانشمندان هشدار دادند دمای سطح دریا در حال حاضر رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است.

کوپرنیک اعلام کرد ال‌نینو در اقیانوس آرام در حال کم‌رنگ شدن است اما دمای بالای اقیانوس‌ها و دمای هوای دریایی به طور کلی به شکلی غیرعادی بالا باقی مانده است.

از سوی دیگر بخش‌های بزرگی از اروپا، غرب و جنوب شرق آمریکا، جنوب شرق آمریکای جنوبی، جنوب شرق آفریقا و شمال و شرق استرالیا مرطوب‌تر از حد متوسط و جنوب بریتانیا، ایرلند، بخش‌هایی از اسپانیا، بیشتر اسکاندیناوی و شرق بالکان خشک‌تر از حد معمول بوده‌اند.

فایننشال تایمز به نقل از دانشمندان نوشت شرایط فصلی خشک‌تر از حد معمول در شاخ آفریقا، شبه‌جزیره عربستان، جنوب آسیای مرکزی، استرالیا و آمریکای جنوبی باعث آتش‌سوزی در مناطقی مانند شیلی شده است.

سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده بود و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند امسال آن رکورد نیز شکسته شود.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل