اعلام همبستگی سازمان‌های خبری جهان با روزنامه‌نگاران فلسطینی در غزه

ابراز حمایت کارکنان خبرگزاری فرانسه از خبرنگاران در غزه، در مقر این سازمان خبری در پاریس

ابراز حمایت کارکنان خبرگزاری فرانسه از خبرنگاران در غزه، در مقر این سازمان خبری در پاریس

مدیران بیش از ۳۰ سازمان خبری در سراسر جهان، از جمله آسوشیتدپرس و رویترز و خبرگزاری فرانسه، در نامه‌ای سرگشاده اعلام کردند که در کنار خبرنگاران فلسطینی در غزه می‌ایستند و خواستار حفظ امنیت آنها هستند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، مستقر در نیویورک، جنگی را که هم‌اکنون نیز در غزه در جریان است، «مرگبارترین» جنگ برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در تاریخ این سازمان خوانده است.

بر اساس تازه‌ترین آمار این سازمان، از روز هفتم اکتبر سال گذشته که گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل حمله کرد تاکنون مرگ ۹۴ خبرنگار و کارمند رسانه تأیید شده است.

حمله حماس که در آمریکا و اروپا گروهی تروریستی طبقه‌بندی شده است به واکنش ارتش اسرائیل دامن زد که در پنج ماه گذشته با هدف «از بین بردن حماس» به باریکه غزه حمله کرده است، حمله‌ای که تاکنون بیش از ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشته است. 

از این ۹۴ نفر، ۸۹ نفر فلسطینی، دو نفر اسرائیلی و سه نفر لبنانی بوده‌اند.

نامه سرگشاده سازمان‌های خبری جهان روز پنج‌شنبه، دهم اسفند، پس از انتشار این آمار و به همت سازمان حفاظت از روزنامه‌نگاران منتشر شد.

این سازمان‌های خبری در نامه خود از خواسته اصحاب فلسطینی رسانه برای «امنیت و حفاظت و آزادی خبررسانی» ابراز حمایت کرده‌اند.

در این نامه سرگشاده، فعالان فلسطینی رسانه در غزه «تنها منبع» خبررسانی از داخل این منطقه کوچک و بسته خوانده شده و بر ضرورت حفظ امنیت جانی آنها تأکید شده است.

نامه همچنین شرایط کار این فعالان رسانه‌ای را «بی‌سابقه» و «خطرناک» توصیف می‌کند.

دوسومِ ۹۹ خبرنگار جان‌باخته در سال ۲۰۲۳، در جنگ غزه کشته شدند

نوار غزه باریکه‌ای است که از شمال به اسرائیل و از جنوب به مصر محدود می‌شود. در پنج ماهی که از آغاز جنگ می‌گذرد، جمعیت میلیونی این باریکه بی آن که اجازه خروج از آن را داشته باشند در همین محدوده بارها جابه‌جا شده‌اند. عده زیادی از خبرنگاران فلسطینی با خانواده‌های خود در همین شرایط زندگی و کار می‌کنند.

از: رادیو فردا

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل