پوتین: اشتباه غرب این است که تصور می‌کند ما هرگز از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کنیم

ایران اینترنشنال

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه بار دیگر هشدار داد: « بر اساس دکترین هسته‌ای ما اگر اقدامات کسی حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه را تهدید کند، ما این حق را برای خود قائل هستیم که از همه ابزاری که در اختیار داریم استفاده کنیم و با این موضوع نباید ساده و سطحی برخورد کرد.»

او که روز چهارشنبه، ۱۶ خرداد، برای اولین بار از زمان حمله به اوکراین با سردبیران ارشد خبرگزاری‌های بین‌المللی صحبت می‌کرد، گفت: «غرب تصور می‌کند که مسکو هرگز از تسلیحات هسته‌ای استفاده نمی‌کند، اما این تصور اشتباه است.»

پوتین در عین حال، با اشاره به قدرت نظامی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، ادعای غرب مبنی بر حمله روسیه به این ائتلاف نظامی را «احمقانه» خواند و آن را رد کرد.

او تصور حمله روسیه به ناتو را «جنون‌آمیز» خواند و گفت: « شما نباید روسیه را به عنوان دشمن معرفی کنید. شما با این کار فقط به خودتان آسیب می‌رسانید.»

با این همه وقتی از رییس‌جمهوری ۷۱ ساله روسیه درباره خطر جنگ هسته‌ای سوال شد، او گفت که دکترین هسته‌ای روسیه اجازه استفاده از چنین سلاح‌هایی را در صورت تهدید تمامیت ارضی یا حاکمیت کشور می‌دهد، هرچند غرب به دلایلی بر این باور است که روسیه هرگز دست به چنین کاری نخواهد زد.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین بارها هشدار داده که خطر بروز یک جنگ جهانی در حال افزایش است.

دکترین هسته‌ای روسیه که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، شرایطی را مشخص می‌کند که تحت آن رییس‌جمهوری روسیه می‌تواند امکان استفاده از سلاح هسته‌ای را در نظر بگیرد. براساس این دکترین، اگر روسیه هدف سلاح‌های هسته‌ای یا کشتار جمعی قرار بگیرد و یا از سلاح‌های متعارف علیه روسیه به شکلی استفاده شود که موجودیت دولت روسیه مورد تهدید واقع شود، این کشور مجاز به استفاده از تسلیحات هسته‌ای است.

هشدار درباره استفاده از موشک‌ها و تسلیحات غربی

ولادیمیر پوتین همچنین هشدار داد که تصمیم‌ غرب برای دادن اجازه به اوکراین برای استفاده از تسلیحات غربی قوی‌تر برای حمله به خاک روسیه را تشدید جدی تنش دانست و گفت که چنین سلاح‌هایی باید توسط سیستم‌ها و پرسنل غربی هدایت شوند.

پس از آنکه شماری از کشورهای اروپایی با خواسته اوکراین برای داشتن حق استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به اهدافی در خاک روسیه، جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا نیز به اوکراین اجازه داد تا از تسلیحاتی که ایالات متحده در اختیار اوکراین گذاشته، برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه استفاده کند.

با وجود این، واشینگتن هنوز به کی‌یف اجازه استفاده از موشک‌هایی را که بردی بیش از ۳۰۰ کیلومتر دارند، نداده است.

پوتین در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات غرب، بین تسلیحات مختلف تفاوت قائل شد اما گفت که استفاده از ATACMS یا موشک های بریتانیایی استورم سایه علیه روسیه می‌تواند واکنش تندتر مسکو را در پی داشته باشد.

پوتین گفت: «ما سیستم‌های دفاع هوایی خود را بهبود خواهیم داد و آنها را نابود خواهیم کرد.»

او افزود: «از آن گذشته، ما این موضوع را هم در نظر می‌گیریم که اگر کسی فکر می‌کند می‌تواند چنین سلاح‌هایی را به منطقه جنگی بفرستد تا به خاک ما حمله شود و برای ما مشکل ایجاد کند، پس چرا ما حق نداشته باشیم سلاح‌هایی در همان کلاس را به آن مناطق بفرستیم و در پاسخی نامتقارن، به تاسیسات حساس کشورهایی که این کار را علیه روسیه انجام می‌دهند، حمله کنیم؟»

رییس‌جمهوری روسیه گفت: «اگر ببینیم که این کشورها به جنگ علیه فدراسیون روسیه کشیده می‌شوند، ما این حق را برای خود محفوظ می داریم که به همان ترتیب عمل کنیم.»

پوتین جنگ اوکراین و حمایت غرب از اوکراین را بخشی از یک نبرد وجودی با غرب به گفته او رو به زوال و انحطاط دانست و گفت غرب روسیه را پس از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ با تجاوز به حوزه نفوذ مسکو، از جمله اوکراین، تحقیر کرد.

پوتین گفت که غرب از صحبت در مورد علل جنگ – که به گفته او در سال ۲۰۱۴ پس از سرنگونی یک رییس‌جمهوری طرفدار روسیه در یک کودتای مورد حمایت آمریکا آغاز شد – خودداری می‌کند.

غرب اما این تحلیل پوتین را رد می‌کند و حمله روسیه به اوکراین را تهاجمی امپریالیستی برای تصاحب زمین می‌داند و قول داده است که به اوکراین در شکست دادن نیروهای روسیه کمک کند.

اوکراین می‌گوید تا زمانی که آخرین سرباز روسی از مناطقی از اوکراین که اکنون تحت کنترل مسکو است و روسیه آنها را بخشی از خاک خود می‌داند بیرون رانده نشود، آرام نخواهد گرفت.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل