رییس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام: مطالبات بانکی، ۱۰۰هزارمیلیاردتومان

tuman
شرق: دقیقا ۱۵اردیبهشت سال جاری بود که جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور آخرین رقم مطالبات معوق بانکی را ۸۲هزارمیلیاردتومان اعلام کرد و حالا گفته می‌شود که رقم دقیق مطالبات معوق بانکی صدهزارمیلیاردتومان است. مجید قاسمی که در حال حاضر مدیرعامل بانک پاسارگاد و از روسای سابق بانک مرکزی است از رقم جدید مطالبات بانکی رونمایی کرد:

«هرچند عده‌ای می‌گویند معوقات بانک‌ها ۸۲هزارمیلیاردتومان است اما رقم واقعی صدهزارمیلیاردتومان است که این رقم حدود ۲۰درصد نقدینگی کشور است و به علت ناتوانی در پرداخت تسهیلات گرفتار رکود اقتصادی و در نتیجه افزایش معوقات شده‌اند.» او در سال‌های اخیر ترجیح داده کمتر اظهارنظر کند اما گویا هجمه علیه بانک‌ها چنان زیاد است که قاسمی را واداشته تا برخلاف رویه قبلی‌اش طی سخنانی در مقام دفاع از بانک‌ها برآید. سرمایه‌‌گذاری ۵۱درصدی بانک‌ها اولین مورد دفاعیات او بود.

قاسمی با تاکید براینکه عده‌ای در تلاش برای آدرس‌دهی غلط به مسوولان برای ساماندهی اقتصاد کشور هستند، گفت: یکی از این آدرس‌های غلط سرمایه‌گذاری‌های بانک‌هاست. بانک مرکزی اعلام کرده باید این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سرمایه پایه بانک‌ها ۴۰درصد باشد که هم‌اکنون به ۵۱درصد رسیده اما باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از این ۵۱درصد سرمایه‌گذاری‌هایی است که دولت بابت بدهی‌های خود به بانک‌ها داده و به درد هم نمی‌خورد. دولت باید این موسسات را پس بگیرد و پولش را به بانک‌ها بدهد چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که هم‌اکنون مورد انتقاد بخش‌های مختلف در سیستم بانکی است از همین شکل است و آمار فراوانی را نیز در بانک‌ها دارد. وی برخی از سرمایه‌گذاری‌های دیگر بانک‌ها را نیز جزو وظایف ذاتی دانست و گفت: سهم سرمایه‌گذاری‌های بانک‌ها در نظام بانکی تنها ۳/۵ درصد است و تنها برای ۳/۵درصد جنجال ایجاد شده است.

بنجل‌های دولت به بانک‌ها

قاسمی تاکید کرد: تمام منابعی که بانک‌ها سرمایه‌گذاری کردند شامل همان بنجل‌هایی است که دولت به بانک‌ها داده و سرمایه‌گذاری‌های ذاتی بانک‌ها از نظر جمع منابع نظام بانکی ۳/۵درصد است که در مقابل ۲۰درصد نقدینگی کشور که در اختیار بدهکاران بانکی است سهم چندانی را ندارد.

سود ۳۳درصدی در برخی بانک‌ها

رییس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بانک‌هایی که نرخ ۲۲درصدی را در حال حاضر پرداخت می‌کنند عملا در هر ماه نزدیک ۲۴درصد سود و با درنظرگرفتن معافیت مالیاتی ۳۳درصد سود به سپرده‌گذار می‌دهند بنابراین سپرده‌گذاران ۲۲درصدی عملا سود ۳۳درصدی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند. وی در دفاع دیگری از بانک‌ها با اشاره به اظهاراتی مبنی بر عدم تمایل بانک‌ها برای وصول این معوقات، ادامه داد: در حوزه معوقات بانکی به غیر از موضوعاتی که از سوی مسوولان مطرح می‌شود و اتفاقا درست هم است، بخش عمده‌ای از اظهارات مبنی براینکه بانک‌ها پیگیری لازم را برای معوقات بانکی انجام نمی‌دهند، ساخته و پرداخته همین موسسات غیرمجاز است که می‌خواهند آدرس غلط برای بیماری اقتصاد پولی کشور بدهند.

افزایش نرخ سود سپرده‌ها

قاسمی در پاسخ به این پرسش که پس از تغییر نرخ سود سپرده‌ها انتظار می‌رفت نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد اما تاکنون بانک‌ها چندان این سیاست را همراهی نکرده‌اند، اظهار کرد: واقعیت این است که نرخ سود سپرده‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز یافته است. وی با بیان آنکه قبل از تغییر نرخ‌ها، سود سپرده‌های یک ساله ۲۰درصد بود و هم‌اکنون این رقم به ۲۲درصد افزایش یافته است، ادامه داد: براساس تفاهم قبلی بانک‌ها نرخ سود سپرده‌های پنج‌ساله ۲۰درصد و یکساله ۱۸درصد بود ولی هم‌اکنون برای سپرده‌های یکساله ۲۲درصد سود در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: البته بانک‌هایی که نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داده بودند نرخ سود بالایی نیز برای تسهیلات خود در نظر گرفتند به طوری که نرخ سود ۲۵ و ۲۶درصدی را اعمال نکرده و نرخ‌های بالایی را از مشتریان می‌گرفتند.

سود روزشمار ۲۷/۸ درصد

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به فشار برخی بانک‌ها که نرخ سود سپرده‌ها را مانند سایر بانک‌ها به صورت نجومی افزایش نداده بودند، تصریح کرد: هم‌اکنون نیز برخی از بانک‌ها با نرخ ۲۷ یا ۲۸درصد سود سپرده روزشمار می‌دهند. رییس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این پرسش که برخی از بانک‌ها با وجود تایید بانک مرکزی قصد اجرای توافقنامه را ندارند و سایر بانک‌ها را دور می‌زنند، گفت: هم‌اکنون نیز برخی از بانک‌ها توافقنامه را اجرایی نمی‌کنند و به همین دلیل می‌خواهیم این موضوع را به بانک مرکزی اعلام کنیم؛ شاید تنها بانکی که هم‌اکنون توافقنامه را رعایت می‌کند بانک پاسارگاد است که با این حساب به ما ظلم می‌شود.

هیچ علامتی برای خروج از رکود نیست

قاسمی با تاکید بر آنکه طی ماه‌های گذشته رکود اقتصادی تعمیق یافته است، افزود: هیچ علامتی برای خروج از رکود نمی‌بینم اما طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر یکی از مسایلی که به شدت مورد تاکید مسوولان دولتی قرار دارد همین موضوع است آنها به دفعات اعلام کرده‌اند که اقتصاد آن در حال خروج از رکود است و امسال سال خروج از رکود را خواهیم داشت.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل