سفر یک هفته‌ای فضانوردان ناسا به دلیل مشکلات کپسول فضایی xc حداقل تا پایان تابستان تمدید شد

 

صدای آمریکا

دو فضانورد ناسا که با نخستین پرواز فضایی شرکت آمریکایی «بوئینگ» روز ۱۷ خرداد به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند، به دلیل مشکلات فنی، مدت طولانی‌تری در آنجا خواهند ماند.

ناسا می‌گوید کپسول «استارلاینر» بوئینگ در اولین مأموریت فضایی خود «به اندازه کافی» خوب عمل کرده و احتمالاً قادر خواهد بود فراتر از محدودیت تعیین‌شده ۴۵ روزه در مدار بماند.

گزارش شده است فضاپیما وضعیت خوبی دارد و در شرایط اضطراری می‌تواند از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج ‌شود، اما ناسا و بوئینگ در تلاش هستند تا بفهمند چرا برخی از رانشگرهای سامانه کنترل واکنش استارلاینر مشکلاتی را در اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی تجربه کردند و علت چندین نشت هلیوم در کپسول چه بوده است.

به این ترتیب، استارلاینر دست‌کم تا اواخر تابستان در فضا خواهد ماند تا آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها تمام شوند.

زمانی که بوچ ویلمور و سونی ویلیامز، دو فضانورد ناسا به این سفر رفتند، انتظار داشتند مدتی کوتاه در ایستگاه فضایی بین‌المللی بمانند. کل مأموریت آنها برای حدود یک هفته برنامه‌ریزی شده بود، ولی مجموعه‌ای از نشت‌ها و نقص‌ها باعث شد تا ناسا به طور نامحدود بازگشت این دو را به تأخیر بیندازد.

ناسا می‌گوید آزمایش‌های گسترده‌ای را در تأسیسات آزمایشی «وایت سندز» خود در شهر «لاس کروسس» نیومکزیکو انجام می‌دهد. استیو استیچ، مدیر برنامه تجاری ناسا پیشتر به خبرنگاران گفته کل این فرآیند ممکن است چند هفته طول بکشد.

او همچنین گفت کپسول فضایی بوئینگ برای ماندن در فضا تا ۲۱۰ روز طراحی شده و پرواز آزمایشی قرار بود به دلیل عمر باتری فضاپیما به ۴۵ روز محدود شود، که حالا ایستگاه فضایی باتری‌ها را شارژ می‌کند و ناسا به دنبال افزایش این محدودیت زمانی است.

در حالی که رسانه‌ها از «گرفتار شدن» فضانوردان آمریکایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی نوشتند، این مقام ناسا گفت که آنها ممکن است در مجموع ۹۰ روز در آنجا بمانند.

ناسا تصریح کرده است هیچ عجله‌ای برای خروج فضانوردان ندارد و منابع کافی برای تمدید اقامت آنها وجود دارد.

بوئینگ در سال ۲۰۱۴، برای ساخت «استارلاینر» قراردادی به ارزش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار با ناسا بست و قرار بود این فضاپیما طی یک دهه به طور منظم فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کند.

این پروازها سال‌ها از برنامه عقب مانده‌اند و تأخیرها دست‌کم ۱.۵ میلیارد دلار خسارت به بوئینگ وارد کرده است.

پرواز آزمایشی اولیه «استارلاینر» بوئینگ در سال ۲۰۱۹ بدون خدمه بود و به دلیل مشکل نرم‌افزار دوباره ناگزیر شدند پیش از ورود فضانوردان ناسا به کپسول، آن را تکرار ‌کنند.

در سال ۲۰۲۲ عملیات بهتر پیش رفت، ولی مشکلات دیگری از جمله برای چتر نجات پیش آمد.

پرتاب روز ۵ ژوئن ۲۰۲۴، سومین تلاش با فضانوردان از اوایل ماه مه بود که پس از مجموعه‌ای از مشکلات مرتبط با موشک انجام شد.

در همین حال، شرکت رقیب، یعنی «اسپیس ایکس» که تنها ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دریافت کرد، در سال ۲۰۲۰ با موفقیت پرواز کرد و هشت مأموریت منظم به ایستگاه فضایی را انجام داده است.

در صورت پایان موفقیت‌آمیز مأموریت «استارلاینر»، ناسا برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی و بازگشت از آن، قصد دارد به طور متناوب از بوئینگ و اسپیس ایکس استفاده کند.

بوئینگ متعهد شده است بعد از این، شش سفر دیگر با «استارلاینر» برای ناسا انجام دهد. بوئینگ همچنین اعلام کرده که صندلی پنجمی برای مشتریان خصوصی در دسترس خواهد بود.

«اسپیس ایکس» نیز به‌طور دوره‌ای به سرمایه‌گذاران و حتی کشورهایی که مشتاق هستند شهروندان خود را به ایستگاه فضایی ببرند، به مدت چند هفته صندلی می‌فروشد، ولی این سفرها جدا از مأموریت‌های شش ماهه ناسا هستند.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل