درخواست کشورهای غربی از شهروندانشان برای خروج از لبنان

مسافران در فرودگاه بیروت

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،مسافران در فرودگاه بیروت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تهدید کرده است که به حمله موشکی مرگبار روز شنبه به بلندی‌های جولان اشغالی «پاسخ محکمی» خواهد داد. با افزایش احتمال جنگ شدید بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، شمار فزاینده‌ای از کشورهای غربی و عربستان از شهروندانشان خواسته‌اند تا فرصت هست از لبنان خارج شوند. شماری از خطوط هوایی هم پروازهایشان را به بیروت لغو کرده‌اند.

در تازه‌‌ترین تحول رسانه‌ها در لبنان می‌گویند در حمله پهپادی در نزدیکی مرز دو کشور، جایی که نگرانی از آغاز جنگی تمام‌عیار وجود دارد، دو نفر کشته شدند.

حزب‌الله کشته شدن نیروهایش را تایید کرده اما اسرائیل درباره این گزارش‌ها اظهار نظر نکرده است.

پیش از این، کابینه امنیتی اسرائیل به بنیامین نتانیاهو اجازه داد در مورد چگونگی و زمان واکنش به حمله موشکی مرگبار روز شنبه به بلندی‌های جولان اشغالی تصمیم بگیرد.

پس از حمله راکتی شنبه به شهرک مجدل شمس در مناطق تحت اشغال اسرائیل در بلندی‌های جولان که دست کم ۱۲ کشته و ۱۹ مجروح در پی داشت، تنش در منطقه به‌شدت بالا گرفته است. کشته‌شدگان اکثرا نوجوانان عرب دروزی بودند که در یک زمین فوتبال در حال بازی بودند.

اسرائیل و آمریکا، حزب‌الله لبنان را مسئول حمله راکتی به مجدل شمس می‌دانند که در آن ۱۲ نوجوان کشته شدند. حزب‌الله به‌شدت این اتهام را رد کرده و دولت لبنان هم خواهان تحقیقات بین‌المللی درباره آن شده است.

دیدار نتانیاهو از محل اصابت در مجدل شمس

توضیح ویدئو،نخست وزیر اسرائیل از محل اصابت راکت در مجدل شمس در بلندی‌های جولان اشغالی دیدن کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از محل اصابت راکت در مجدل شمس در بلندی‌های جولان اشغالی دیدن کرد و با اعتراض خشمگین مردم مواجه شد که او را مسئول کشته شدن ۱۲ نوجوان می‌دانستند که حین بازی در زمین فوتبال کشته شدند.

آقای نتانیاهو در سخنانی گفت: «حزب‌الله با حمایت ایران یک موشک ایرانی به اینجا شلیک کرد و جان کودکانی را گرفت که اینجا فوتبال بازی می‌کردند و متاسفانه ۱۲ روح پاک نتوانستند خود را به پناهگاه برسانند.»

نخست‌وزیر اسرائیل گفت «ما پاسخ خواهیم داد و پاسخ‌مان سخت خواهد بود» و جامعه دروزی نباید اجازه دهد «محور شیطانی ایران و حزب‌الله روحیه آنها را تضعیف کند.»

درخواست آلمان از ایران؛ اطلاعیه فوری سفارتخانه‌ها خطاب به شهروندانشان در لبنان

دولت‌های غربی خواستار خویشتنداری اسرائیل شدند اما اسرائیل تهدید کرده که این حمله را تلافی‌ خواهد کرد.

جامعه بین‌المللی نگران است که اقدام تلافی‌جویانه شدید اسرائیل به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای بینجامد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، نروژ و چندین کشور دیگر از دیروز در اطلاعیه‌هایی از شهروندان خود خواستند از سفر به لبنان خودداری یا از این کشور فورا خارج شوند.

دو منبع امنیتی هم به خبرگزاری رویترز گفتند که حزب‌الله در آماده‌باش کامل به سر می‌برد.

در تازه‌ترین تحولات، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفتگوی تلفنی با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، گفت آمریکا خود را درباره حفظ امنیت اسرائیل «در برابر تهدیدهای گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران از جمله حزب‌الله» متعهد می‌داند.

او ضمن حمایت از حق دفاع اسرائیل از خود، خواستار جلوگیری از تشدید درگیر‌ی‌ها و همچنین تلاش‌ برای دستیابی به یک راه‌حل دیپلماتیک شد تا شهروندان اسرائیل و لبنان بتوانند به خانه‌هایشان در دو طرف مرز بازگردند.

بسیاری از ساکنان مناطق مرزی در جنوب لبنان و شمال اسرائیل در پی تبادل آتش روزانه دو طرف، به‌ناچار خانه و زندگی خود را ترک کرده‌اند.

آلمان، متحد نزدیک اسرائیل، هم از همه بازیگران در خاورمیانه، به‌ویژه ایران، خواست تا از تشدید تخاصم جلوگیری‌ کنند.

ایران حامی اصلی حزب‌الله لبنان درباره «عواقب پیش‌بینی‌نشده» حمله تلافی‌جویانه اسرائیل هشدار داده است.

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور جدید ایران، در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از تشدید تنش‌ها در مرزهای جنوب لبنان با اسرائیل ابراز نگرانی کرد و گفت که اسرائیل در صورت حمله به لبنان «اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایش به همراه خواهد داشت.»

آقای مکرون در این تماس تلفنی انتخاب آقای پزشکیان را به عنوان رئیس جمهوری ایران تبریک گفت.

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،ساختمان حزب‌الله لبنان

گزارش نفیسه کوهنورد خبرنگار ارشد بى‌بى‌سى فارسى از بیروت

منابع دیپلماتیک غربى به من گفتند که تلاش و رایزنی فشرده براى پایین آوردن تنش بین حزب‌الله لبنان و اسرائیل دیشب هم ادامه داشته است.

به گفته این منابع، حزب‌الله در جواب به درخواست آمریکا و فرانسه براى پاسخ ندادن به حمله احتمالى اسرائیل، تاکید کرده هیچ تضمینى براى عدم واکنش در صورت حمله تلافى‌جویانه اسرائیل وجود ندارد.

اکنون لبنان یک بار دیگر وارد حالت تعلیق همراه با التهاب شده است. با اینکه زندگى عادى در بیروت ادامه دارد و عیش‌ونوش در کلوب‌هاى شبانه شهر برقرار است، مى‌توان التهاب را هم در فضا حس کرد، به‌خصوص که بار دیگر پروازهاى بین‌المللى به بیروت یکى پس از دیگرى در حال لغو شدن هستند و سفارتخانه‌هاى غربى و کشورهاى منطقه باز از شهروندان خود خواسته‌اند که از سفر به لبنان خوددارى کنند.

با همه اینها فعلا نشانه‌اى از شروع جنگ تمام‌عیار نیست و منابع دیپلماتیک به من گفتند که این پیام بارها در دو روز گذشته بین واشنگتن، تهران و بیروت هم رد و بدل شده است.

هرچند به گفته این منابع، طرف‌های ماجرا به یکدیگر هشدار داده‌اند که همه گزینه‌ها مى‌تواند روى میز باشد و هرگونه خطاى محاسباتى ممکن است زمینه‌ساز شعله‌ور شدن بحرانى بزرگتر در منطقه شود.

 

منبع تصویر،REUTERS

توضیح تصویر،لغو پروازها در فرودگاه بیروت

توقف پروازها به بیروت

چند شرکت هواپیمایی بین‌المللی، از جمله ایرفرانس، پروازهای خود به فرودگاه بین‌المللی بیروت را به سبب نگرانی از گسترش جنگ متوقف کرده‌اند.

خطوط هوایی خاورمیانه لبنان (ام‌ای‌آی) گفت لغو برنامه‌های پرواز مربوط به خطراتی است که ممکن است ایجاد شوند.

لوفت هانزا هم امروز اعلام کرد که در اقدامی احتیاطی پنج پرواز را از مبدا لبنان و به مقصد این کشور تا روز چهارشنبه، سی‌ام ژوئیه، لغو کرده است.

یک روز پس از حمله به بلندی‌های جولان، ارتش اسرائیل گفت در اقدامی‌ تلافی‌جویانه «زیرساخت‌های» حزب‌الله لبنان از جمله «انبارهای سلاح» را هدف قرار داده است.

اما پس جلسه اضطراری امنیت ملی دولت اسرائیل در روز گذشته، بنیامین نتانیاهو اعلام کرد کابینه امنیتی اسرائیل درباره «چگونگی» پاسخ‌گویی به این حمله موشکی و «زمان‌بندی» آن رایزنی کرده و به نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل اختیارات لازم را داده است.

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،دروزی‌ها یک اقلیت مذهبی و قومی عرب زبان هستند که اغلب آنها در مناطق اشغالی بلندی‌های جولان، شمال اسرائیل،‌ لبنان، اردن و سوریه زندگی می‌کنند

این جلسه در فضایی برگزار شد که صبح دیروز مراسم خاکسپاری کودکان کشته‌شده در مجدل شمس و با حضور هزاران نفر، به‌ویژه اقلیت دروزی،‌ برگزار شد.

در این مراسم بعضی از عزاداران و حاضران از مقام‌های دولت اسرائیل را که به مجدل شمس سفر کرده بودند، انتقاد کردند که ۹ ماه است که از امنیت آن منطقه غفلت کرده و حالا به آنجا آمده‌اند.

مجدل شمس،‌ شهرکی در بلندی‌های جولان است که حدود ۲۵ هزار نفر از عرب‌زبان‌های دروزی در آن زندگی می‌کنند.

ناظران می‌گویند کاهش تنش بین حزب‌الله و اسرائیل و جلوگیری از تشدید تنش تا حد زیادی به وضعیت غزه و تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس و بازگشت گروگان‌های اسرائیلی بستگی دارد.

بنیامین نتانیاهو هیاتی را برای گفتگو درباره پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس به رم در ایتالیا اعزام کرده است.

مذاکرات رم آخرین مورد از یک رشته ابتکارات برای پایان دادن به جنگ غزه است. نمایندگان آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل در این گفتگوها شرکت دارند.

درگیری‌های حزب‌الله لبنان و اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر پارسال ادامه داشته است.

از: بی بی سی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل