ایران در صدد جذب سرمایه‌های خارجی است

moamelat-khareji

بزرگ‌ترین نشست بانک‌ها و شرکت‌های ایرانی برای جلب سرمایه‌گذاران اروپایی در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر در لندن، پایتخت بریتانیا، برگزار می‌شود. وزارت خارجه‌ بریتانیا اعلام کرده است که از برپایی این کنفرانس پشتیبانی نمی‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران قصد دارد با کمک سرمایه‌های خارجی با رکود فلج‌کننده‌ی اقتصادی در کشور مبارزه کند. کارشناسان سیاسی، برگزاری “کنفرانس اقتصادی لندن” را که قرار است هفته‌ی آینده برگزار شود، یکی از “اقدامات تهاجمی” برای بهبود وضعیت اقتصادی و مالی کشور ارزیابی می‌کنند.

این نشست که در آن طرح‌های ایران در زمینه‌ی جلب سرمایه‌ها‌ی خارجی، معرفی و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد، هم‌زمان با آغاز هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران (۱۴ و ۱۵ اکتبر) در وین، پایتخت اتریش، برگزار می‌شود.

بنا بر گزارش رویترز، نام دو تن از وزرای خارجه‌ی پیشین فرانسه و بریتانیا، هوبرت ودرین و جک استراو، در فهرست سخنرانان دیده می‌شود. مارتین سورل، رییس روابط عمومی شرکت WPP نیز به این کنفرانس دعوت شده است.

مواضع کشورهای غربی

مقامات رسمی بریتانیایی، برپایی این کنفرانس را “به معنای برقراری مناسبات بازرگانی با ایران” نمی‌دانند. سخن‌گوی رسمی وزارت خارجه‌ بریتانیا، با وجود ستایش از “سیاست تنش‌زدایی حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران”، در این رابطه گفت: «ما از این کنفرانس پشتیبانی نمی‌کنیم.» او تاکید کرد که سیاست بریتانیا، “هم‌چنان بر اصل عدم برقراری مناسبات تجاری با ایران” استوار است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، وزارت خزانه‌داری آمریکا هنوز نسبت به برگزاری این کنفرانس واکنشی نشان نداده است. سخن‌گوی این وزارت‌خانه با این‌حال امکان تعامل با ایران را رد کرد و یادآور شد که آمریکا در ماه فوریه، شماری از شرکت‌ها، افراد و بانک‌هایی که بدون توجه به موارد تحریم‌ها، با ایران روابط بازرگانی و مالی برقرار کرده بودند، مجازات کرده است.

در چند سال گذشته، بانک‌های زیادی به دلیل همکاری با ایران در دور زدن تحریم‌ها، مجبور به پرداخت جریمه‌های هنگفت شده‌اند. بانک فرانسوی ( BNP پاریبا)، با ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، سنگین‌ترین مجازات‌ها را تحمل کرده است.

بنا بر گزارش رویترز، اسرائیل گفته است که برپایی چنین گردهمایی‌هایی “از فشار اقتصادی بر ایران می‌کاهد”. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، هفته‌ی پیش از باراک اوباما خواست “روشن کند که هرگونه معامله ‌با ایران، باید زیر سقف فراهم ‌آوردن امکانات ساختن بمب اتمی” از سوی این کشور صورت گیرد.

شرکت‌کنندگان در کنفرانس

امیر علی امیری، مدیر شرکت “ACL ـ آژانس خود‌روسازی رنو” در رابطه با هدف برگزاری این گردهم‌آیی به رویترز گفت: «ما شرکت‌کنندگان در این کنفرانس همگی بر این باوریم که رابطه با ایران در حال تغییر و تحول است و ما در گذشته اشتباه می‌کردیم.» او می‌گوید: «برقراری رابطه با بخش خصوصی در ایران در رقابت با بخش‌های دیگر، برای ما فایده دارد.»

به گفته‌ی امیری، بازار خودروی ایران، ظرفیت خرید یک میلیون و نیم وسیله‌ی نقلیه‌ی شخصی، ۲۰ هزار کامیون و ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد اتوبوس دارد. او با اشاره به سودی که از برقراری روابط بازرگانی عاید شرکت‌های غربی می‌شود، گفت: «بالاخره باید از یک جایی شروع کرد.»

مجید زمانی، رییس روابط عمومی “بانک سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه‌ی کاردان” ایران که قرار است در این کنفرانس نیز شرکت کند، با اشاره به مناسب بودن شرایط سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: «جمهوری اسلامی، به سرمایه‌ی ‌خارجی در حدود ۱۰۰ میلیارد دلار آمریکایی نیاز دارد.»

به گفته‌ی پرویز عقیلی کرمانی، مدیر عامل بانک “خاورمیانه”، بانک‌های ایرانی خواهان همکاری با شرکت‌های آمریکایی و آسیایی و هم‌چنین اروپایی هستند. او در این رابطه می‌گوید‌‌‌‌: «ما واقعا علاقه داریم برای راه انداختن بخش‌های مختلف صنعتی در کشور خود، حساب اعتباری باز کنیم و روابط بازرگانی بین‌المللی خود را گسترش دهیم.»

عقیلی با اشاره به تاثیرات ویران‌گر تحریم‌ها و محدود‌ شدن روابط مالی بانک‌های بین‌المللی با بانک‌های ایرانی گفت: «از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، شاهد هیچ بهبودی در این وضعیت نیستیم.»

تحریم‌ها و رفع برخی از موارد آن‌ها

ایالات متحده‌ی آمریکا و کشور‌های غربی، به دلیل شفاف نبودن برنامه‌ی هسته‌ای ایران از سال ۲۰۰۶ تاکنون تحریم‌های شدیدی علیه این کشور اعمال کرده‌اند. توقیف منابع مالی شرکت‌های ایرانی، ایجاد مانع در مناسبات بازرگانی و مبادله‌ی کالا و تعاملات بانکی و پولی با طرف‌های ایرانی، از جمله‌ی این تحریم‌ها بودند.

پس از روی کار آمدن حسن روحانی و آغاز گفت‌وگو با مقامات غربی در ماه‌های گذشته که به امضای موافقت‌نامه‌های گوناگونی انجامیده، برخی از این تحریم‌ها تعلیق شده‌اند. عدم اعمال تحریم‌های بیشتر، به ویژه در بخش صادرات نفتی و فرآورده‌های پتروشیمی و امکان بازگشت بخشی از دلارهای نفتی به کشور، از جمله موارد این تعلیق‌ها است.
از: دویچه وله

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل