رمزگشایی های جدید از گل نوشته های باروی تخت جمشید

gel neveshte
شیراز – خبرگزاری مهر: در نشست مطالعات الواح باروی تخت جمشید با حضور پژوهشگر و عضو گروه مطالعاتی دانشگاه شیکاگو رمز گشایی های جدید از گل نوشته های باروی تخت جمشید مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروزه در حوزه دانش بازسازی واقعیت گذشته تاریخ ایران و بویژه امپراتوری هخامنشیان، رویکردهای مختلفی در بررسی های علمی یافته های باستان شناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال آنگونه که پروفسور «وو‌تر هنکلمن»، پژوهشگر و عضو گروه مطالعاتی دانشگاه شیکاگو، در نشست تخصصی تازه ترین نتایج مطالعات و بازخوانی گل نبشته های تخت جمشید با موضوع «ناشناخته های تخت رستم و آرامگاههای یادمانی” که در تخت جمشید برگزار شد، تأکید کرد: رویکرد تفسیری گل نبشته های تخت جمشید، ابهامات روندها و وقایع تاریخی، به ویژه در اوایل دوره هخامنشی را پاسخ می دهد.

پروفسور هنکلمن در این نشست تخصصی با اشاره به نتایج بازخوانی متون گل‌نبشته‌های باروی تخت‌جمشید اظهار داشت: هر چند جایگاه آثار باقی مانده از گذشته در روند بازسازی واقعیت آن زمان ، حائز اهمیت است اما روندی که باستان شناسان در بازسازی گذشته و به کمک یافته های باستان شناسی در دست دارند، ذیل فرایند تفسیر و باز خوانی گل نبشته ها و متون الواح قرار گرفته و از این منظر، معنایی که از واقعیات و رویدادهای گذشته مطرح است قابل تفسیر می گردد.

وی بازخوانی متون گل نبشته ها را در بازشناسی بهتر شواهد باستان شناسی حائز اهمیت خواند و ضمن اشاره به پیشنهادات جدید مطرح شده در مورد کارکرد بنای یادمانی اسرار آمیز تخت رستم بر مبنای اطلاعات متون باز خوانی شده، افزود: بنای سنگی موسوم به تخت گوهر( تخت رستم) که در میانه راه تخت جمشید و نقش رستم قرار دارد ، بر اساس بقایای به جای مانده از آن و شباهت بسیار نزدیک بنا به پایه بنای آرامگاه کوروش در پاسارگاد ، تا کنون این مکان بنای آرامگاه ناتمام کمبوجیه ” پسر کوروش” خوانده می شد، اما بر اساس تازه ترین مطالعات و نتایج به دست آمده از بازخوانی گل نبشته ها یک فرضیه جدید در ارتباط با کارکرد این بنا مطرح می شود و آن ، اینکه این بنا می تواند جایگاه تدفین ویشتاسپ، پدر داریوش نیز مطرح شود.

هنکلمن همچنین گفت: با نگاهی به اطلاعات موجود در گل‌نوشته‌های باروی تخت‌جمشید می توان تفسیر یافته های باستان شناسی را در بازسازی واقعیت گذشته در سلسله هخامنشان بررسی، و فرضیات موجود را تقویت و یا تضعیف کرد.

هنکلمن در این خصوص به تفسیرهای سامی کاوشگر تخت جمشید اشاره کرد و گفت: سامی در گزارشات کاوش خود به مقبره اردشیر دوم و وجود یک سالن با دو ستون و ایوانی مقابل آن اشاره کرده و تفسیر خود را از آن مکان، به محلی برای حضور روحانیون و موبدان آن زمان دانسته که این تفسیر سامی بسیار نزدیک بوده به آنچه در الواح خوانده شده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل