اخبار ۵ و ۶ مهر مربوط به کار و اعتراضات و اخراج کارگران

eteraz-kargaran

اخراج حداقل ۵کارگر معترض مس سرچشمه

کارگران مجتمع مس سرچشمه کرمان می‌گویند به دنبال اعتراضاتی که مرداد ماه امسال در این واحد صنعتی اتفاق افتاد، دست‌کم تعداد پنج نفر از همکاران آنها اخراج شده‌اند.

به گزارش۶مهر ایلنا، مرداد ماه امسال بود که نزدیک به ۵۰۰ نفر از کارگران مجتمع مس سرچشمه با تجمع در مقابل درب ورودی این مجتمع خواستار مذاکره با کارفرما در مورد چگونگی افزایش مزایای مزدی خود شدند و در نهایت جلسه مذکور در صبح روز یکم شهریور ماه برگزار شد که آنهم بدون رسیدن به نتیجه مشخصی خاتمه یافت.

با گذشت بیش از یک ماه از خاتمه این نشست بی‌سرانجام تعدادی از کارگران مجتمع مس سرچشمه اعلام کردند که از آن زمان تاکنون قرارداد‌های کاری حدود پنج نفر از همکاران آنها لغو شده‌است.

براساس اطلاعات این کارگران ، دلیل اخراج همکاران اخراج شده آنها با اعتراضاتی که ماه گذشته برای پیگیری مطالبات آنها برگزار شده بود ارتباط دارد.

این کارگران تاکید دارند: همکاران اخراجی آنها در موقع برپایی اعتراضات ماه گذشته مس سرچشمه مانند سایر کارگران معترض خواستار پیگیری درخواست‌های خود شده بودند.

***
عدم پرداخت۱۶ماه حقوق وحق بیمه کارگران شرکت نفتی سپنتا بین الملل
اخراج حدود پانصد نفر از کارگران شرکت نفتی سپنتا بین الملل به علت اعتصاب

گزارش از شرکت نفتی سپنتا: ظلم به کارگر بردگی مدرن

گزارش رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران از طریق ایمیل: ما کارگران شرکت نفتی سپنتا بین الملل به کارفرمایی مراد شیرانی و نظارت مناطق نفت خیز جنوب ۱۶ماه است حقوق و بیمه نکرده ایم و زیر شرایط سخت کارگری آب وهوایی و تغذیه در بیابانهای خوزستان و گرمای۶۰ درجه مورد بردگی و استعمار شرکت سپنتا بین الملل و شرکت مناطق نفت خیز جنوب قرار گرفته ایم و دائما تهدید به ندادن ۱۶ماه حقوق شده ایم حدود پانصد نفر از کارگران به علت اعتصاب اخراج شدند و کارگران اخراجی قربانی زد و بند و اختلاس مراد،شیرانی ربیس،شرکت سپنتا. و ریسان مناطق نفتخیز جنوب با همکاری اداره کار اهواز شده اند.و بردگی و استعمار انسان در قرن ۲۱صورت میگرد.دیگر کارکنان شاغل در سپنتا برده تام شده اند در کلیه روزنامه ها از اعتصاب ما نوشتند وعکس گذاشتند ولی شرکت نفت حاضر به رسیدگی به مشکل ما نیست

***
اعتراض کارگران بیکارشده کارخانه ریخته گری پیوسته سهند باتجمع مقابل استانداری ادامه یافت!

در پی خبر تعطیلی دوباره کارخانه فولاد سهند،روزیکشنبه ۵مهر، کارگران این کارخانه غیر دولتی در مقابل استانداری در تجمعی خواستار رسیدگی به وضعیت این کارخانه شدند.

کارگران این کارخانه درحالی در مقابل استانداری جمع شدند که در تعطیلی قبلی این کارخانه علت امر نبود مواد اولیه بیان شده بود و حال دوباره زمزمه نبود مواد اولیه و خبر از تعطیلی موقت کارخانه موجب اعتراض کارگران شده است.

به گزارش۵مهر نسیم زنجان ، اطلاق کارگر برای دانشجویان فارغ التحصیلی که با هزار امید از ادامه تحصیل و آن هم به امید کسب و کار به سوی این کارخانه روانه شدند لفظ درستی نیست ، چون اکثرا دانشجویان رشته های کارشناسی در گرایش های فنی و مهندسی هستند که برخی از آنان دوره آموزشی یک ماهه را در چین گذرانده اند.

همه این ها در حالی است که طبق اعلام کارگران ، کارگران زنجانی حدود ۸۰۰،۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند و درمقابل حقوق کارگران چینی به حدود دو تا پنج میلیون می رسد.

برخی کارگران هم از قراردادهای یک ماهه دارند و این درحالی است که بیش از شش ماه است که کار می کنند و بیمه های آن ها نیز به صورت روزانه واریز می شود.

با تعطیل شدن کارخانه تازه تاسیس ریخته‌گری سهند در زنجان که با سرمایه‌ای چینی به تازگی راه‌اندازی شده است ممکن است حدود ۹۰۰ کارگر آن بیکار شوند و این درحالی است که هزینه های هنگفتی از منابع استانی صرف ایجاد این کارخانه شده است.

در پی تعطیلی این کارخانه‌ که مسئولان زنجانی وجود آن را برای این استان از مهم‌ترین زیرساخت‌های صنعتی می دانستند و اعلام کردند «وجود این کارخانه سبب اشتغال‌زایی در استان می‌شود» حالا بار دیگر اشتغال‌زایی مطرح شده و اینکه آیا کارگران باید همچنان سرگردان بمانند.

***
تجمع کارگران صنایع پوشش ایران رشت درکارخانه برای بازگشت به کار

صبح امروز۶مهر،کارگران صنایع پوشش ایران رشت برای بازگشت به کار در این کارخانه تجمع کردند.

به گزارش ۶مهردیارباران، صبح امروز جمعی از کارگران کارخانه «صنایع پوشش ایران» که در گذشته یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع نخ، پارچه ملحفه ای، پارچه پرده ای، انواع حوله حمام، تن پوش، انواع مخمل کبریتی، و رومبلی بوده و اکثر تولیدات آن به خارج کشور صادر می شده است، در مکان این کارخانه تجمع کردند.

با تعطیلی کارخانه صنایع پوشش ایران و حکم دادگاه به طلبکار کارخانه مبنی بر فروش دستگاه ها و اسقاطی های کارخانه به اندازه مبلغ طلب مورد نظر، کارگران این کارخانه در این مکان تجمع کرده اند؛ آن ها معتقدند با این کار عملا امیدی به بازگشت به کار و کارخانه وجود نخواهد داشت.

امروز و در پی تجمع کارگران در کارخانه صنایع پوشش ایران، دادورز پوراکبریان حراست صنعت، معدن و تجارت گیلان، دخانی خریدار اجناس وصاحب حکم، اردشیر فخاری نماینده شرکت سرمایه گزاری اتیه دماوند، رییس کلانتری ۱۳ و نماینده کارگران جلسه تشکیل داده اند.

بعد از تشکیل جلسه افراد فوق الذکر تصمیم گرفته شد، فردا سه شنبه جلسه فوق العاده ای برای حل این معضل در استاداری گیلان برگزار شود.

برپایه این گزارش،ماجرای شرکت صنایع پوشش از ماه ها قبل از برف ۸۳ و با عدم تدبیر مسئولین وقت در انتخاب سکان داری برای این شرکت شروع شد. مدیرانی که با ورودشان خود را مدعی بر سرمایه گذاری و راه اندازی گروه کارخانجات می دانستند، اما با نداشتن تمکن مالی در اولین مرحله، شش ماه حقوق کارگران زحمتکش کارخانه را پرداخت نکردند و این یکی از دلایل تعطیلی کلیه واحدهای تولیدی و تاسیساتی شده بود با بارش برف سال ۸۳ و در حالی که تعطیلی سالن های تولیدی وتاسیساتی در قبل از برف شروع شده بود، بسیاری از سالن های شرکت صنایع پوشش با خاک یکسان شد.

و این در حالی بود که با اولین گام شروع بکار کردن بخش خصوصی در این کارخانه و ایجاد اختلاف بین شرکاء تنها قشری که بیش از همه آسیب دید کارگران این کارخانه بودند.

***
عدم پرداخت۳ماه حقوق کارگران شرکت پیمانکاری تابان شهر شاغل در پروژه بیمارستان سلامت برکت

کارگران شرکت پیمانکاری تابان شهر که در منطقه چیتگر تهران در پروژه ساخت بیمارستان سلامت برکت شاغلند از ادامه به تاخیر افتادن مطالبات مزدی خود خبر می‌دهند.

به گزارش۶مهرایلنا،این کارگران گفتند که در ادامه مشکلاتی که از قبل بابت وصول مطالبات مزدی خود داشتند همچنان بابت دستمزد ماه­های تیر،مرداد و شهریورخود از شرکت پیمانکاری تابان شهر طلبکارند.

این کارگران که تعداد آنها نزدیک به ۱۵۰ نفر هستند در ادامه مشکلات خود گفتند: جدا از آنکه پیمانکار حاضر به تسویه حساب به موقع با آنها نیست، آنها مجبورند تا بابت کار در روزهای تعطیل جمعه را مانند روزها عادی دستمزد بگیرند.

این کارگران تاکید دارند: اگرچه به تازگی مدیران تابان شهر کار در روز جمعه را گردشی کرده‌اند اما هرگز حاضر نشده‌اند تا براساس قانون کار بابت کار در این روز مزایای اضافی پرداخت کنند.

آنها با یادآوری اینکه در نتیجه گردشی شدن کار در روز تعطیل جمعه بصورت میانگین تا ۱۲۰ هزار تومان از دستمز دهریک از آنها کسر می‌شود؛ می‌گویند: ما با کارکردن در روز جمعه مشکلی نداریم چرا که بابت آن به ما دستمزد پرداخت می‌شود اما واقعیت این است انتظار ما اجرای کامل قانون است.

برابر ماده ۶۲ قانون کار، کارفرمایان موظفند تا بابت کاردر روز جمعه یا هرروز دیگری که طبق توافق طرفین به عنوان روز تعطیل هفتگی معین شده است به هر کارگر تا ۴۰ درصد دستمزد بیشتر بدهند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در کار - کارگر

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل