بیکاری کارگران درپی تعطیلی کارخانه ها

karkhaneh-rikhtehgari

بیکاری ۷۰۰ کارگر درپی تعطیلی کارخانه ریخته گری پیوسته سهند!

روز نهم آبان ماه سال جاری کارخانه ریختهگری فولاد سهند ایجرود با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس صندوق توسعه ملی و رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از مسئولان استانی به صورت رسمی افتتاح شد، اما پس از گذشت کمتر از دو ماه درب این کارخانه به روی کارگران بسته شده و ۷۰۰ نفر به جمع بیکاران زنجانی اضافه شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از تعطیلی کارخانه ریخته گری پیوسته سهند زنجان خبر داد و گفت:

تعدادکارگران ایرانی شاغل در این کارخانه ۷۰۰ نفر بود.

ناصر فغفوری با اشاره به تعطیلی کارخانه سهند زنجان اظهار کرد: سرمایه گذار کارخانه نیز قبل از تعطیلی کارخانه، حساب و کتاب کرده است که بتواند ۱۵ روز نیز با کارگران کار کند.

این مسئول با اشاره به اینکه بسیاری از کارگران حاضر به عقد قرارداد ۱۵ روزه نشدهاند، بیان کرد: کارگران از صاحب کارخانه خواسته اند، قرارداد یک ماهه ببندد که آن هم نبسته است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار ۷۰۰ ایرانی و ۲۰۰ نفر چینی در این کارخانه مشغول به فعالیت بودند، گفت: چینی‎ها کارشان در این کارخانه به پایان رسیده است.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از برنامه‎های صاحب این کارخانه این است که یک نفر که با آنها شریک شود، گفت: به نظر من این تعطیلی مقدمه آن کار است که گویا قرار است، با فروش چدنهای محوطه بخش عمدهای از بدهیها را تصفیه کنند و سپس بقیه موارد را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اینها به دنبال راهکاری برای فروش چدن هستند، گفت: این کارخانهها خصوصی است و اگر هزینه نگهداری آن نباشد، سخت است.
براساس این گزارش، شرکت ریخته گری پیوسته سهند ایران توسط سرمایه گذار چینی و با حمایت دولت در اراضی روستای «کوسّهلر» واقع در شهرستان ایجرود استان زنجان احداث شده است.

این مجموعه توسط شرکتهای چینی طراحی و تجهیزات نیز در شرکتهای چین آماده و توسط پیمانکاران این کشور مونتاژ شده است.

کارخانه ریخته گری پیوسته سهند که در سال ۹۲ با سرمایهگذاری خارجی (سرمایهگذار چینی) تاسیس شده است، با اخذ جواز تاسیس در زمینه تولید شمش فولاد چدن آغاز به فعالیت کرده است.

کارخانه ریخته گری پیوسته سهند با سرمایهگذار چینی به تولید انواع شمش چدن با ظرفیت اسمی ۸۰۰ هزار تن در سال میپردازد.

سرمایه گذاری ارزی این طرح ۲۰۰ میلیون یورو است که ۲۰۰ میلیارد ریال آن از محل تسهیلات بانکی است و در ۳۵ کیلومتری جاده زنجان به بیجار (شهرستان ایجرود) اجرایی شده است.

اشتغالزایی این کارخانه ۹۰۰ نفر در متراژ ۱۸۵ هزار متر مربع در فاز نخست و سرمایهگذاری صورت گرفته برای احداث آن ۴ هزار و ۵۰۳ میلیارد ریال است.
بخشی ازیک گزارش فارس بتاریخ۱۵دی

***
۲۵۰کارگرباتعطیلی کارخانه کارتن پارس قزوین بیکارشدند!

۵۰۰کارگر کارخانه فرش پارس قزوین با۶ماه حقوق معوقه درآستانه بیکاری!

کارخانه کارتن پارس قزوین با ۲۵۰ کارگر به صورت رسمی تعطیل شد و کارخانه فرش پارس نیز با ۵۰۰ کارگر رسمی و قراردادی در آستانه ورشکستگی قرار گرفت، به نحوی که حقوق کارگران آنها ۶ ماه به تعویق افتاده است.

آتش رکود اقتصادی کشور این روزها دامان واحدهای صنعتی استان قزوین که یکی از قطبهای صنعتی کشور است را گرفته و هر روز شاهد تعطیلی این واحدها هستیم، این در حالی است که این روند نه تنها متوقف نمیشود بلکه روز به روز به تعداد واحدهای مشکلدار اضافه میشود.

در این میان شرکتهای کارتن پارس و فرش پارس از این قاعده مستثنی نبوده و یکی به صورت رسمی تعطیل و برای آن مدیر تسویه معرفی شده و دیگری نیز به دلیل عدم توانایی در پرداخت مطالبات در آستانه ورشکستگی است.

یکی از کارکنان سابق شرکت کارتن پارس که نمیخواست نام او فاش شود اظهار داشت: این شرکت از وضعیت اقتصادی نابسامانی برخوردار بوده و چندین میلیارد تومان به بانکها بدهکار است و اگر تمام شرکت و تجهیزات آن را هم بفروشند نمیتوانند تمامی مطالبات خود را پرداخت کنند.

وی افزود: از آنجایی که رکود در جامعه حاکم است و به تبع آن تولید نیز کاهش یافته است، به همین دلیل شرکت کارتن پارس هم که در حوزه تأمین بستهبندی محصولات فعالیت داشت با کسادی بازار روبهرو شده و توان مالی خود را از دست داد.

ع . م یکی از کارگران کارخانه فرش پارس در حالی که بغض گلویش را گرفته بود اظهار داشت: بیش از ۶ ماه است که حقوق دریافت نکردهام و زندگی من با مشکل مواجه شده و حتی در آستانه جدایی از همسرم قرار دارم، ولی هر بار که برای دریافت حقوق مراجعه میکنم میگویند کمبود نقدینگی داریم و باید صبر کنید.

وی افزود: کارگران فریادرسی ندارد و همه توجهات به سمت واحدهای صنعتی و سرمایهداران معطوف شده است؛ از مسئولان تقاضا داریم به داد مردم زحمتکش و قشر کارگر برسند.

این گزارش تنها گوشهای از وضعیت شرکتهای صنعتی استان را عنوان کرد، در حالی که ۱۵ شرکت دیگر هم در وضعیت بحرانی قرار داشته و حقوق آنها از ۳ تا ۶ ماه به تعویق افتاده است.
بخشی ازیک گزارش تسنیم بتاریخ۱۵دی

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل