تحلیل سایت اصولگرا: اگر عده ای خودخواهی نمی کردندوکاندیداهای مثبت راحذف نمی کردند شکست نمی خوردیم

سایت آنلاین نیوز: یک سایت اصولگرا شکست انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات تهران را تحلیل کرد.

سایت راه دانا از سایتهای اقماری وابسته به خبرگزاری فارس نوشت:

نتیجه انتخابات در تهران نشان داد که تحلیلگران اصولگرایی و کسانی که نقش خط دهی فکری و روانی به این جریان دارند، فهم درست و مناسبی از مردم جامعه نداشته و از جریان رقیب خود و حتی از جریان اصولگرایی نیز شناخت درستی ندارند. تمرکز بر تهران و نگاه مرکزگرا ضربه سختی به اصولگرایان وارد کرد. هر چند در کل کشور اصولگرایان بیشتر رای آورده‌اند اما نتایج انتخابات در تهران به نفع این جریان نبود. به نظر می‌رسد که اصولگرایان در دام عملیات روانی اصلاح‌طلبان گرفتار شده‌اند و اگر هر چه سریعتر از این شرایط بیرون نیایند و اوضاع را مدیریت نکنند در مجلس پیش رو آرای استان‌ها نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.

شکست اصولگرایی در تهران و راه نیافتن چهره‌های مهم و اثرگذاری نظیر احمد توکلی، علیرضا زاکانی و الیاس نادران به مجلس بیش از هر چیز به خود اصولگرایان مربوط است. شاید اگر هیچ ائتلافی در کار نبود اصولگرایان بیشتری به مجلس راه پیدا می‌کردند. آسیب شناسی رفتار اصولگرایان در انتخابات ۹۴ و بررسی دقیق آن به دور از حب و بغض های گروهی، بسیار کارگشاست به شرطی که با نیت خیر و صلاح انقلاب اسلامی صورت پذیرد نه با هدف قلع و قمع درون گروهی.

یکی از مشکلات این جریان از قدیم الایام اجتهادهای فردی در مقاطع حساس تصمیم گیری است. بسیاری افرادی که خود را پیرو، وابسته یا حامی جریان اصولگرایی می دانند، در این انتخابات بر مبنای اصل «انا رجل» دست به خوداجتهادی زدند و بر مبنای تشخیص خود افرادی را از لیست واحد اصولگرایان حذف کردند و افراد دیگری را جایگزین کردند و در نتیجه آرای اصولگرایی تا حدی پراکنده شد و این مسئله خود سبب کاهش آرای افراد حاضر در لیست گشت. از طرفی برخی گروه های متعهد به ائتلاف نیز عملاً در آخرین دقایق لیست را شکسته و با لیستی جدید وارد انتخابات شدند. این دست اقدامات، همه تلاش ها برای فعالیت جبهه ای و ائتلاف را «کان لم یکن» کرد و این مسئله در نتیجه انتخابات در تهران به وضوح مشخص است.

اصلاح طلبان به مرور با انتخابات شورای شهر تهران، مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم از قدرت بیرون رفتند اما به قواعد بازی پایبند نشدند. بازی خارج از قاعده، هزینه های زیادی برای اصلاح طلبان داشت. دور شدن از واقعیت جامعه و مطالبات واقعی مردم در کنار تن ندادن به قاعده بازی اصلاح طلبان را به شدت منزوی کرد. این جریان سیاسی به مرور به فهم درست از وضعیت خود و جامعه و بازی در قاعده بازی به مرور با انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر تهران و انتخابات مجلس دهم دوباره به جریان قدرت وارد شد اما این بار با کوله باری از تجربه. چرخش نخبگان پدیده ای طبیعی و لازم برای هر نظام سیاسی است اما باید دید اصولگرایان خارج از قدرت چه زمان الزامات بازگشتن به قدرت را برای خود فراهم می کنند.

یکی از مهمترین ارکان کمپین انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ عملیات روانی حرفه ای بود که توسط حسام الدین آشنا طرح ریزی و مدیریت می شد. پس از امتناع سعید حجاریان از قبول این مسئولیت برای ستاد روحانی، به پیشنهاد وی حسام الدین آشنا این مسئولیت را عهده دار شد. در دوره دولت یازدهم نیز، آشنا کار عملیات روانی را پیش می برد. یکی از اتفاقات مهم در این دوره انتخابات مجلس، پیوند خوردن و همکاری دو متخصص عملیات روانی، یعنی سعید حجاریان در کمپین اصلاح طلبان و حسام الدین آشنا در کمپین دولت است. بنابراین جماعتی که اکثریت آرا در تهران را کسب کرده اند، یک پشتوانه و توانمندی حرفه ای در حوزه عملیات روانی دارند که البته یکی از عوامل پیروزیشان هم همین است. از این رو اصولگرایان باید با هوشیاری کامل نسبت به هر اقدام، پیام و تحرک رقیب واکنش نشان دهند.

یکی از خطاهای راهبردی اصولگرایان و هواداران آن ها در شرایط پس از انتخابات، که ناشی از ناراحتی از نتیجه انتخابات و برخورد احساسی با این مسئله است این انتخابات فارغ از مشارکت بی سابقه یا کم سابقه مردم در آن، یک ویژگی مهم دیگر نیز دارد. برای اولین بار کلیه نمایندگان شهر تهران در یک مرحله و از یک جناح وارد مجلس می شوند. این مسئله بسیار باید مورد تامل قرار گیرد. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد که حتماً یکی از آن ها این است که اصولگرایان امتحان خود را برای مردم تهران پس داده اند و در این امتحان نمره قبولی نیاورده اند هر چند که در این تیم، تک ستاره هایی هم وجود داشته باشند که نمرات خوبی داشته باشند. یکی از دلایل مهم پدیده ذکر شده (رای آوردن یک مرحله ای همه نماینده ها از یک جناح) تاکید بسیار بر رای دادن لیستی در این دوره از انتخابات بوده است. شاید در هیچ دوره ای از انتخابات، این چنین مردم بر اساس لیست ها تعرفه های رای خود را پر نکرده باشند. قریب به اتفاق شرکت کنندگان در انتخابات در تهران، بر اساس لیست های منتشر شده از جناح های رقیب رای داده اند و این مسئله سبب شده است که نتیجه ای بی سابقه در انتخابات مجلس در تهران رقم بخورد. البته این پدیده نیازمند بررسی های دقیقی است تا بتوان درس ها و تجارب لازم را از آن کسب کرد.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل