صادرات گاز ایران در پی انفجار در خط لوله ترکیه متوقف شد

به گزارش آفتاب نیوز، خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه بامداد روز دوشنبه، ۱۷ مهرماه، به دلایلی که هنوز مشخص نیست در خاک ترکیه منفجر شد که در پی این انفجار صادرات گاز ایران به این کشور متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ مقام‌های انرژی ترکیه که نخواسته‌اند نامشان فاش شود می گویند که این انفجار در منطقه دوغو بایزید، ‌شهری در استان آغری ترکیه در ۵۰ کیلومتری مرز ایران، روی داده است.

هنوز رسانه‌ها و مقام های مسوول از میزان خسارت و عمدی یا غیرعمدی بودن این حادثه سخنی نگفته‌اند.

این انفجار چهار روز پس از انفجار در خط لوله انتقال گاز جمهوری آذربایجان به ترکیه روی داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی ایران،‌ شانا،‌ وابسته به وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران، جواد اوجی، ‌معاون وزیر نفت ایران در امور گاز با تایید خبر انفجار در خط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه از «تخلیه گاز از این خط لوله آسیب دیده گاز و ‌آغاز تعمیرات اساسی آن» خبر داده است.

به گفته آقای اوجی،‌ شرکت ملی گاز ایران با ارسال نامه‌ای،‌ آمادگی خود را برای اعزام گروه های تخصصی برای تعمیر و ترمیم خط لوله گاز صادراتی به شرکت بوتاش ترکیه اعلام کرده است.

از چهار روز قبل و هم‌زمان با توقف صادرات گاز آذربایجان به ترکیه، ‌با درخواست شرکت بوتاش ترکیه،‌ میزان گاز صادراتی ایران به ترکیه به سقف ۳۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته بود.

هنوز برآورد و تخمینی از زمان از سرگیری صادرات گاز ایران به ترکیه اعلام نشده است.

خط لوله گاز صادراتی ایران به ترکیه در گذشته نیز بارها منفجر شده است. در مردادماه سال ۱۳۹۰ این خط لوله شاهد انفجارهایی بود که در عمق ۶۰ کیلومتری خاک ترکیه صورت گرفت.

در بهمن ماه پارسال نیز انفجارهایی در خطوط لوله گاز داخلی ایران به وقوع پیوست که به گفته مقام های جمهوری اسلامی، کار «افراد خرابکار» بوده است.

تهران و آنکارا در مرداد سال ۱۳۷۵ قرارداد بلندمدتی به امضا رساندند که بر اساس آن سالانه نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر می‌شود.

مدت این قرارداد بر اساس گزارش شانا، پایگاه خبری وزارت نفت ایران، ۲۳ سال و میزان کل صادرات گاز در این بازه زمانی ۲۲۸ میلیارد متر مکعب است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل