ضیاء مصباح: تفسیری بر آمدن احمدی نژادها و حرف و حدیثها

پنجشنبه, 24ام فروردین, 1396
اندازه قلم متن

در میان همه افراد در طبقات مختلف اجتماعی – آنچه که بعد از اعلام داوطلبی احمدی نژاد و همراهان و روز گذشته با اعلام داوطلبی خزعلی بدون جوسازی یا ذکر مقدمه مطرح، گفته و شنیده میشد سوال و استفهامیست که دراین مکتوب در حد توان به پاسخش میپردازیم….

از کم و کیف ماجرا از گذشته ۱۲سال قبل تا کنون و آخرین خبرها و تفسیرها ی محفلی در این رابطه با دقت، علاقه، پشتکار و فراوانی تعابیر همراه با نا فرمانی مدنی براسا س تعاریف ذوبی ها و… بهتر از نگارنده آشنا و مطلع میباشید…

در این تفسیرگونه و بنوعی تحلیل به نگفته ای که در ناخود آگاه ملت گفته ای تکراری و در نوع خود بی نظیروجایگاه ویژه ای دارد میپردازد.

حالتی که اشاره شد برآمده از ورود همگان به عرصه مسایل روز با همه گرفتاری ها معیشتی از ابعاد سیاسی با ویژگیهای طنز گونه ایرانی است.

که دراین باب در منطقه وحتی بدون اغراق در جهان ملتی بظاهر آگاه به چم و خم ها وچگونگی ها و برنامه های از قبل تعین شده و سازمان یافته که ممکنست بدان گونه هم نباشد!! بی مانندیم.

با وضعیت بی تفاوتی وحشتناک مردم و آشنایی های مناسب سران نظام با ویژگیهای عریان شده ملت انقلابی در طول عمر ۳۹ ساله حکومت مداری آقایان که با تجارب سردمداران استخوان خرد کرده ناشی از سخت گیری های دوران پهلوی و امنیتی خاص آن دوران همراه است.

واغلب آقایان از نعمت آن در بازداشتگاهها بی نصیب نمانده و با اشراف به چگونگی ها پا بعرصه سیاست گذارده اند و درس خود را بخوبی فرا گرفته اند که حتی عوام به آن سیاست انگلیسی نام نهاده اند….

میتوان گفت بخشی از پیش آمدها ی خواسته و ناخواسته -که چنین تفاسیری همراه آورده ره آوردی طبیعی است و بدون برنامه ریزی اما با آمادگی بهره برداری از افکار عمومی در مسیر تقویت نظام.

بازی شاخص انتخابات ایران تحت سلطه در منطقه و کشورهای اسلامی، که بطور متوسط هر ۲سال یکبار بدون هیچگونه تاخیر و تعلل و با تبلیغات انبوه حتی در سطح جهانی که این روزها بخوبی شاهد آنیم و بسیار غلیظ تر میشود ودرثبات نظام با عملکرد بسیار منفی آن در بسیاری امور که دادخودیها را نیز در آورده…. موثرافتاده از الطاف خفیه الهی برشمرده میشود.

از سویی همه این شنیده ها و گفته ها آنهم در هر کوی وبرزن هر چند تکراری و از منظری خسته کننده حضور در صحنه سیاست، آنهم در زیباترین حالت در کنار صندوق رای با همه گزینشهای غیر قانونی در پوشش قانون – را همراه می آورد و تبلیغات عظیمی که ره آورد آنست

این سناریوی تکراری که با اخبار هیجانی و غیر قابل پیش بینی افراد شهره اغلب همراه میشود، ادامه تسلط آقایان را بدنبال دارد و تسلیم به آنرا….. که آمدن و ماندن یا انصراف احمدی نژادها فرع آن و ظرف یکی دو ماه فروکش کرده….. آش و کاسه همان و چه کنم ملت و دولتیان اصلاح طلب یا اصول گراهای دور مانده از اصول واقعی همان.

و به امید رفرم و دگرگونی تدریجی گام به گام و انتخاب بد از بدتر… که دوستان آنور آ بها دستی از دور بر آتش دارند و از درونی ها میطلبند که لنگش کنیم !!(با پوزش از این بیان عوامانه).

بنظر نگارنده خصلتهای هموطنان در بسیاری موارد که نمونه بارز آن وقایع ما قبل انتخابات « در واقع با بودن شورای نگهبان – انتصابات » تا آخرین ساعات رای گیری بوسیله تکنو کراتهای وطنی که بعضی خود فروشان میخوانندشان !! بخوبی شناخته شده و با هشیاری و رندی موردبهره برداریست.

در این میان هر یک از ما بازیگری در این وانفسا شده ایم تا انتصاباتی دیگرتحت عنوان انتخابات مهندسی شده که همه کاندیداها و عبور کنندگان از فیلترها درونی و خودی اند و هیچ وقت چاقو دسته خود را نبریده و نمی برد،

که فلسفه مصلحت نظام بر آنست که میتوان مصلحت را عندالزوم بر خلاف همین قانون اساسی با همه ایرادات ببیند و یا مخالف شرع انور……

البته بسیاق و سبک نگارنده که به آن اگر اشاره نکند به او خرده میگیرند…. نگفته نگذارد ونماند که کاچی بهتر از هیچی است و گرنه ارامش مختل، هرج و مرج و ناامنی و تخریب سر مایه های ملی به دلیل فشار زندگی در پی آن.

یادمان نرفته که به دلیل عبور از تامین زندگی مادی و فراهم شدن حداقل های معاش، به تفکر پرداخته با هدایت روشن فکران و همراهی عموم در سال ۵۷ در پی آزادی برآمدیم و ملا خور شد و امروز نگران بهم ریختن همین شرایط امنیتی، پلیسی و احتمال تخریب بسیار وسیع سرمایه های ملی در صورت تزلزل یا عدم مدیریت برای انتقال آرام قدرت « متمرکز غیر پاسخگو » مناسب زمان و جامعه جوان…..

در این میان ظهور، تهدید و تحدید حرمت شدن امثال: « محمد خاتمی » که انصافا بدون آلودگی بقول « مسعود بهنود » وارد گود سیاست شد و با پاکیزگی صحنه را ترک کرد وشاید « روحانی » که عقبه منزه سلف اصلاح طلب و مغضوب خود را ندارد، هر چند او را در این مصاف بردیگر رقبا ارجح میدانیم،

یا « هاشمی » که بعنوان مثال با خشم تمام « محمد قوچانی » جوان – آن روزگار گذرا و میان سال ژور نالیست حرفه ای و سیاسی بکار گرفته این روزگار – بعنوان تئوریسین را در اواسط دهه۶۰ در پی طرح سوال از جلسه مصاحبه مطبوعاتی اش مستکبرانه !! اخراج کرد و در سنوات آخر عمر به مشاورت برگزید

یا « کرباسچی » شهرداربنام تهران که زمین و آسمان فروشی را بنیا دنهاد و امروز« به درست یا مشهورشده » به پرورش اسب در لواسان که تفکر خلاق میطلبد آنهم« سازنده وکارگزارانی » که در نوع خود مدیر ی توانمند و در پشت پرده نقش آفرین…

یا« وزیر صنایع دولت سازندگی» پیر دیر«چریک نبوی» که خود کرده را تدبیر نیست و الی ماشاءالله همه دگر اندیشان خودی که میتوان به «قالیباف و احمدی نژادها» با ماموریتهایی نا خود آگاه پرداخت که خود مثنوی خواهد شد و از همه مهمتر «چهره های دور شده از وطنمان» که به تفاسیر ما وقع مشغول و پر طرفدار و شهره….

همه و همه محصول غیر قابل انکاروضعیتی میباشد که پیوسته در بحران -حیات دو باره می یابد و بر ماموریتی در منطقه برای ایجاد جزیره ثبات و آرامش با پرهیز از سوریه شدن و به اقرار دوست و دشمن با مفهوم اسلامی خود ساخته، در اندیشه ژانداری خلیج همیشه فارس که شرح مفصلتری دارد.

دوستی میگفت: تصدی میز ایران در وزارت خارجه اغلب کشورها همیشه بارقابت شدید ی مواجه است، به این دلیل که بدون کوچکترین فعالیت پیوسته انبوه خبرهای هیجانی از کشورمان منتشر میشود و آماده گزارش کارشناسان میز ایران به مدیرانشان، در مقایسه با دیگر کشورها – با این مقیاس نگارنده با این سن وسال و توان با همه محدودیتها و موانع و درد سرها -چگونه به همه رخ دادها از دیدگاههای متفاوت بپردازد که بی اثر نماند و نقشی کز ما باز ماند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.