دولتمردان ایرانی تمایلی به اصلاح امور ندارند

سه شنبه, 12ام دی, 1396
اندازه قلم متن

محمدقلی یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با آناتولی تصریح کرد اعتراضات مردم به مسائل اقتصادی است و دولتمردان صدای اعتراض مردم را می‌شنوند اما تمایلی به اصلاح امور ندارند.

تهران/خبرگزاری آناتولی

محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی درباره اعتراضات روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران که گفته می شود اعتراض به گرانی و مسائل اقتصادی است، اظهار داشت: “مشکلات اقتصادی اجتماعی و سیاسی طی سالهای مختلف به صورت تجمعی انباشته شده و موجب می شود مردم نارضایتی های خود را در هر فرصتی نشان دهند. دولتمردان ما فقط صدای اعتراض مردم را می شنوند تمایلی به اصلاح امور ندارند. مساله این است که همه وعده می دهند، حرف اعتراضات ر ا اگر شنیدند باید عمل کنند”.

وی تصریح کرد: “در سال های مختلف اقتصاد و سیاست در اختیار گروه‌های خاصی قرار گرفته که رقابت آنها صرفا برای دستیابی به قدرت و ثروت بوده و نه خدمت به مردم، برعکس می توان گفت که بیشتر سیاست های آنها در مقابل مردم بوده است. متاسفانه مسئولین از نجابت مردم سوء استفاده کرده و فکر می کنند مردم عاشق چشم و ابرویشان هستند. برای مردم مهم نیست چه کسی در راس کار است برای آنها آینده فرزندانشان و رفاه خانواده شان مهم است. مردم هرگز شعارهای آزادی طلبانه مسئولین را جدی نمی گیرند چون در عمل خلاف آن را تجربه کرده اند. اما مسئولین باورشان نمی شود که مردم در مقابلشان هستند. در بهترین حالت می تواند گفت مسئولین ما نمی دانند که نادان هستند”.

این استاد مستقل اقتصاد در تشریح مشکلات امروز ایران گفت: “نمونه های زیادی از مشکلات در ایران وجود دارد که کسی پاسخگو نیست. در اعتراضات روزهای اخیر هم شعارهایی مشابه اینکه «اصولگرا، اصلاح طلب دیگر تمام شد ماجرا» شنیده می شود. مردم متوجه شده اند که سیاست‌های اتخاذ شده هر دو جناح حاکم با هم تفاوتی ندارند و بین این دو جناح تفاوتی نیست. فقر مردم و بیکاری انواع تبعیضات، رانت و فساد از وی‍‍ژگی اقدامات مشترک هر دو جناح سیاسی بوده است”.

یوسفی درباره اعتراضات اخیر که به عقیده برخی چون رهبر ندارد، به نتیجه نمی رسد، افزود: بدبختی جوامع توسعه نیافته همین است که همیشه به دنبال شخصیت‌ها یا افراد اصلح می روند تا حکومت کند. این اشتباه نه تنها برخی فعالان سیاسی بلکه متخصصین هم هست. ما نیاز به شخصیتها نداریم ما نیاز به قانون و حکومت قانون داریم که باید جدی گرفته شود تا جلوی فساد و تبعیض گرفته شود. اگر بپذیریم مشکلات مردم تا به خیابان‌ها کشانده، باید این خواسته ها اجابت شود. نه اینکه همه چیز را توطئه بدانیم. اگر توطئه هم باشد باید مشکلات مردم برطرف شود تا چنین مجالی فراهم نشود. تظاهرات نیاز به رهبر ندارد. وقتی صدای اعتراض برحق مردم بلند می شود باید سر فرود آورد. اگر حرف درست است باید اطاعت کنند. اما مشکل ما خود مسئولین هستند. این افراد نمی توانند اداره امور را در دست گیرند. کسی که راننده خوبی نیست هر خودرویی به دست او بدهی، نمی تواند براند و سرنشینان را به خطر می اندازد.

– منافع مردم فدای عده ای خاص شده است

یوسفی با بیان اینکه منافع اکثریت مردم فدای اهداف کوتاه مدت عده ای شده است، گفت: بارها و بارها دانشگاهیان و افراد دلسوز انتقاد کرده اند و خواسته اند به فکر مسائل اقتصادی باشند اما متاسفانه سیاست ها به نفع یک عده از نخبگانی است که سعی می کنند برای ثروت اندوزی شخصی مردم را فریب دهند. منافع اکثریت مردم را فدای اهداف کوتاه مدت خود می کنند.

وی درباره علل شروع اعتراضات خیابانی اظهار داشت: وقتی کارد به استخوان مردم برسد راهی غیر از اعتراضات خیابانی پیدا نمی کنند. در این شرایط جناح ها دیگری را مقصر می دانند. مردم به فکر آینده خودشان هستند نه اینکه تقصیر کدام جناح است. آنها می بینند سفره شان کوچکتر می شود و آینده شان در حال تباه شدن است.

– شرایط بحرانی اقتصاد ایران

یوسفی شرایط حال حاضر اقتصاد ایران را «بحرانی» عنوان کرد و افزود: شرایط رکود تورمی در کشور حاکم است. بیش از ۸ میلیون بیکار در کشور داریم. دولتمردان هیچ آینده‌ای برای اقتصاد کشور متصور نیستند و فقط نفت صادر و کالا وارد می کنیم.

وی درباره مطالبات مردم تصریح کرد: مردم شغل می‌خواهند. مسئولین فکر می کنند با وعده اجرای قانون می توانند مردم را از خیابان ها جمع کنند. می گویند مردم حق دارند در خانه حرفشان را بزنند نه اینکه اعتراض کنند. اما خودشان منابع کلان را در خارج از کشور سرمایه گذاری کرده اند و آقازاده هایشان هم خارج کشور هستند. افراد ناشایست پست‌های حساس را در دست گرفته اند.

– اقتصاد ایران قفل شده است

یوسفی درباره برخی دلایل ایجاد مشکلات اقتصادی در ایران نیز اظهار داشت: بانک مرکزی باید سیاست پولی بانکی درست را پیش می برد اما وارد کارزار بانکی شد و با بانک‌های خصوصی به رقابت برخاست و بحران ایجاد کرد. نمی توان گفت در حال حاضر بزرگترین مشکل اقتصادی ایران چیست. مسائل پیچیده شده و در سال های مختلف مردم نادیده گرفته شده اند. مساله این است احزاب سیاسی در ایران نقشی ندارند. فقط دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب هستند که می خواهند انحصارشان حفظ شود. پایبندی به قانون وجود ندارد. به جای اینکه به دنبال برقراری قانون باشیم پی شخص هستیم. ما به شخص و قهرمان نیاز نداریم. باید قانون را حاکم کنیم. مهم نیست چه کسی با چه دیدگاهی در مسند است. اگر قانون اجرا شود هر فردی با هر عقیده ای بیاید مهم نیست.

از: خبرگزاری آناتولی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.