اوراق پاناما، افشای بزرگترین فساد تاریخ جهان

دوشنبه, 16ام فروردین, 1395
اندازه قلم متن

asnad-panama

فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

افشای بزرگترین فساد تاریخی در جهان؛ حاصل کوشش های دسته جمعی سیصد و هفتاد (۳۷۰) ژورنالیست تحقیقی از صد و هفت (۱۰۷) رسانه در هفتاد و شش (۷۶) کشور جهان در امروز در نشریه فرانسوی لوموند منتشر شد. یازده میلیون و نیم فایل کامپیوتری، به حجم بیش از شش گیگا بایت، یعنی چند برابرحجم فایل های ویکی لیکس می باشد
این روزنامه نگاران تحقیقی نزدیک به یک سال به دور از چشم و گوش سازمان های اطلاعاتی با ارتباطات رمز گزاری شده و پنهانی به گرد آوری و تحقیق مدارک مشغول بوده اند.

این فساد برنامه ریزی شده، پولشویی که بخش مهم و مخفی آن از مؤسسات مالی کشور سوئیس بویژه از شهر های زوریخ و ژنو گذر کرده است به مدت ۳۸ سال میان سال های ( ۱۹۷۷-۲۰۱۵) در جریان است. در مجموع دویست و چهارده هزار (۲۱۴۰۰۰) شرکت که اکثر آنان شرکت های صوری می باشند در این فساد بزرگ نقش داشته اند. در این فساد نام های اشخاصی که به دلایل مختلف متهم به فساد مالی، جنایت ، قاچاق مواد مخدر، جنایات جنگی و فحشاء و تحت تعقیب و تحریم های بین الملل قرار دارند دیده می شوند.

در سوئیس بیش از هزار و پانصد (۱۵۰۰) تن در بیش از پانصد (۵۰۰) دفتر مالی به تسهیلات این کار پرداخته اند. تنها در شهر زوریخ در سال ۲۰۱۵، هفده (۱۷) در صد پول های در جریان این فساد بزرگ تاریخی توسط شش هزار و چهار صد و بیست و هشت (۶۴۲۸) شرکت فعال مدیریت شده است.

نا مهای دوازده رئیس دولت که شش تن از آنان هنوز بر سر کار می باشند در صدر این فهرست می درخشند. در این فهرست نام های صد و بیست و هشت شخصیت سیاسی مهم جهان ( قضات عالیرتیه، رؤسای بانک های مرکزی، وزراء، نمایندگان مجالس و… ) دیده می شوند. نام های شصت و یک (۶۱) شخصیت نزدیک و مورد اعتماد رهبران سیاسی کشور های جهان د راین فهرست دیده می شوند.

نام های ثروتمندان، افراد مشهور، هنرمندان، بازیگران سینما، ورزشکاران و غیره دیده می شوند. سهم فرانسوی ها در این فهرست بیش از هزار نفر می باشد. هنوز نام های مقامات جمهوری اسلامی ! به بیرون درز نکرده اند. بی شک ایران نیز سهم قابل توجهی در اوراق پاناما بخود اختصاص خواهد داد. نام های شماری از ثروتمندان آمریکایی نیز در این فهرست بچشم می خورند.

برخی از نام ها که تاکنون منتشر شده اند:

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه- سرگی لودوکین دوست نزدیک ولادیمیر پوتین- رامی ماکلوف پسر دایی بشار الاسد- علی دبابیبا ،بانکدار خاندان سرهنگ قذافی – علاء مبارک پسر حسنی مبارک ،رئیس جمهور پیشین مصر- سیگموندور داویو گانلوگسون، نخست وزیر ایسلند- نواز شریف نخست، وزیر پاکستان- سلمان بن عبدالعزیز ،پادشاه کنونی عربستان- موریسیوماکری، رئیس جمهور پیشین آرژانتین- پتر پروشنکو، رئیس جمهور پیشین اوکراین- ایاد علاوی، نخست وزیر پیشین عراق- پاولو لازارنکو ،نخست وزیر پیشین اوکراین- پادشاه مراکش با واسطه منیر مجیدی منشی مخصوص خود- بیوه رئیس جمهور پیشین گینه- وزیر دفاع پیشین و فراری گرجستان – پسر نخست وزیر کنونی مالزی- لی خیاولین، دخترنخست وزیر پیشین چین لی پنگ- اعضای فامیل رئیس جمهور کنگو- اعضای فامیل علی اف ،رئیس جمهور آذربایجان- اعضای فامیل رئیس جمهور قزاقستان.

به گرازش نشریه گاردین ؛ پدر داوید کامرون و شش عضو مجلس لرد های بریتانیا و سه عضو سابق مجلس عوام بریتانیا نیز در این فهرست جای دارند. جروم کائوزاک ،وزیر پیشین بودجه دولت سوسیالیست فرانسه- پاتریک بالکانی از حزب دست راستی فرانسه و شهردار یکی از شهر های حومه پاریس- ادموند روتزشیلد ثروتمند معروف. در این فهرست نا مهای چند ورزشکار و برخی از اعضای فیفا، فدراسیون جهانی فوتبال نیز دید همی شوند؛ میشل پلاتینی – لیونل مسی- جروم والک. نام جکی چان هنرپیشه چینی – آمریکایی نیز در این فهرست درج شده است.
چهارم آوریل ۲۰۱۶
be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.