خودکشی کودک ۱۲ ساله به دلیل فشار ناشی از تجاوز و عدم پیگیری مقامات قضایی

شنبه, 17ام فروردین, 1398
اندازه قلم متن

سایت ما زنان: بیش از یک ماه از خودکشی «حامد»، کودک ۱۳ ساله افغانستانی در کاشان می‌گذرد. به گفته خانواده او (پدر و مادر او در عکس همراه) ، این پسر نوجوان توسط یک مرد موتورسوار دزدیده شده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود. فشار روحی ناشی از این اتفاق باعث شده او در زیرزمین خانه‌‎شان خود را به دار بیاویزد و به زندگی‎اش پایان دهد. آن‌ها می‌گویند در حالی که این موضوع را به پلیس اطلاع داده‌اند اما تاکنون فرد متجاوز بازداشت نشده است..وزارت خارجه افغانستان نیز از پی‏گیری جدی این پرونده توسط سفارت این کشور در ایران خبر داده است …/

******

بنا به گزارش ایران وایر بیش از یک ماه از خودکشی «حامد»، کودک ۱۳ ساله افغانستانی در کاشان می‌گذرد. به گفته خانواده او، این پسر نوجوان توسط یک مرد موتورسوار دزدیده شده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود. فشار روحی ناشی از این اتفاق باعث شده او در زیرزمین خانه‌‎شان خود را به دار بیاویزد و به زندگی‎اش پایان دهد.

آن‌ها می‌گویند در حالی که این موضوع را به پلیس اطلاع داده‌اند اما تاکنون فرد متجاوز بازداشت نشده است. حقوق‎دادنان ایرانی و افغانستانی می‌گویند بر اساس قوانین، باید فرد مظنون هر چه زودتر دستگیر شود تا مبادا فرار کند. وزارت خارجه افغانستان نیز از پی‏گیری جدی این پرونده توسط سفارت این کشور در ایران خبر داده است.

قانون چه می گوید؟

به گفته «موسی برزین خلیفه‌لو»، حقوق‌دان و مشاور «ایران‏وایر»، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی، تجاوز به عنف دارای مجازات اعدام است و چون این جرم در دسته حدود قرار می‎گیرد، پی‎گیری آن و تعقیب متهم بر عهده دادستان است: «یعنی اگر ظن قوی بر ارتکاب جرم باشد، باید پرونده تشکیل داده شود و اگر فردی مظنون است، باید به دادگاه احضار یا جلب شود.»

خانواده حامد به «ایران‎وایر» گفته‏اند علاوه بر این که مظنون تا کنون دستگیر نشده است، رسیدگی به پرونده او نیز به دلیل مشخص نشدن نتایج «دی‏ان‏ای» که از ترشحات لباس زیر حامد گرفته شده بود، متوقف شده است.

برزین خلیفه‌لو می‌گوید: «با توجه به این‎که مجازات لواط به عنف اعدام است، می‎بایست دادستان هر چه زودتر و بدون فوت وقت نسبت به دستگیری فرد مظنون اقدام کند.»

«شهلا فرید»، حقوق‌دان افغانستانی و استاد دانشکده حقوق «دانشگاه کابل» می‌گوید که او نیز این مساله را در رسانه‌های اجتماعی تعقیب می‌کند:«انتقادات و شکایات زیادی در این‌باره انجام شده که چرا مجرم هنوز دستگیر نشده است. ولی درباره صحت و سقم این موضوع تحقیقات بیش‎تری انجام و مشخص شود که این ادعاها تا چه حد حقیقت دارند.»
او می‎افزاید: «زمانی به این مساله رسیدگی می‌شود که خانواده شخص متضرر شکایت خویش را نزد پلیس ثبت کرده باشد.»

به گفته شهلا فرید، هرگاه یک فرد به عمل زنا یا تجاوز جنسی متهم می‌‏شود، حتی اگر این موضوع در حد اتهام هم باشد، باید فردی که به او اتهام وارد شده است از سوی پلیس دستگیر شود و از او درباره پرونده تحقیق شود. در مورد این موضوع نیز اگر خانواده حامد شکایت خود را مبنی بر پی‎گیری و رسیدگی به این مساله نزد پلیس ثبت کرده باشند، باید متهم دستگیر شود: «در صورتی که شکایت ثبت و اسناد و شواهد وجود داشته باشند که این فرد این عمل را انجام داده است، متجاوز تحت تعقیب می‎گیرد. کسی که متهم به جرم زنا یا تجاوز به یک فرد باشد، حتی اگر تنها ادعا شود که متهم است، پلیس او را برای انجام تحقیقات بازداشت می‌کند و اگر مجازات اثبات شود، حکم در مورد او اجرا می‌شود.»

شهلا فرید می‎گوید:«در این مورد، ممکن است دستگیر نشدن فردی که به تجاوز جنسی متهم شده است، فقط یک شایعه باشد یا شکایتی از سوی خانواده حامد علیه این شخص انجام نشده باشد. زمانی می‌شود در مورد این موضوع به درستی ابراز عقیده کرد که این پرونده از نزدیک بررسی شده باشد.»
اما پیش از این، خانواده این کودک به «ایران‎وایر» گفته بودند که به پلیس شکایت کرده‌اند.

مسوولان چه کسانی هستند؟

موسی برزین خلیفه‌لو می‎گوید هرچند منتظر ماندن برای مشخص شدن نتایج آزمایش دی‎ان‎ای منع قانونی ندارد اما از آن جایی که حکم مجازات «لواط به عنف» از نظر قوانین جمهوری اسلامی اعدام است، احتمال این وجود دارد که مظنون تلاش به فرار کند که باید توسط دادستانی از این کار جلوگیری شود: «این که منتظر نتیجه آزمایش دی‎ان‎ای شد، منع قانونی ندارد. اما با توجه به مجازات اعدام در این جرم، امکان فرار مظنون وجود دارد. بنابراین، دادستانی باید تمام تمهیدات لازم را برای جلوگیری از فرار متهم انجام دهد.»

«صبغت‏‌الله احمدی»، سخن‏گوی وزارت خارجه افغانستان در گفت‎وگو با «ایران‏‌وایر»، تجاوز به این کودک افغانستانی را یک عمل «وحشیانه» توصیف می‌کند و از اعزام یک هیات از سوی سفارت این کشور در ایران برای دل‏جویی و بررسی این اتفاق به کاشان خبر می‌دهد: «امروز یک هیات قرار است برای دل‎جویی و پی‎گیری مساله این کودکی که بسیار مظلومانه و به گونه وحشیانه ربوده شده و هم‎چنان گفته می‎شود که بسیار وحشیانه بالایش تجاوز شده، به کاشان برود و با خانواده این کودک ملاقات بکند. قرار است که ما این قضیه را به گونه جدی دنبال بکنیم.»

اعتراض کاربران شبکه‌های مجازی به عدم تامین عدالت و آزاد بودن فرد متهم به تجاوز، این ماجرا را به یک موضوع حساس برای وزارت خارجه افغانستان تبدیل کرده است: «این مورد برای ما بسیار مهم است چون متاسفانه برای این کودک عدالت اجرا نشده و گفته می‏شود کسی که مرتکب چنین جرم شده، آزادانه به زندگی خود ادامه می‎دهد و هنوز حتی بازداشت نشده است. قطعأ ما این مساله را دنبال می‎کنیم.»

احمدی وزارت خارجه افغانستان را برای حمایت شهروندان این کشور در خارج از مرزهای افغانستان متعهد می‌داند: «وزارت امور خارجه به حمایت از شهروندان افغانستان در سراسر دنیا متعهد است.»

۱۷ فروردین ۹۸


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.