یک هفته پس از درگذشت مادر؛ ممانعت مسئولین از اعزام سعید شیرزاد به مرخصی

چهارشنبه, 3ام مهر, 1398
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – سعید شیرزاد، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج با وجود سپری شدن یک هفته از درگذشت مادرش، همچنان از مرخصی کوتاه مدت محروم مانده است. این در حالی است که آقای شیرزاد، به دلیل کارشکنی مسئولین زندان مراسم خاکسپاری مادرش را از دست داده و کماکان در تلاش است در سوگواری خانواده اش در کنار آنها باشد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سعید شیرزاد، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج با وجود از دست دادن مادرش کماکان از حضور کوتاه مدت در کنار خانواده خود محروم مانده است.

به گفته یک منبع نزدیک به خانواده آقای شیرزاد، “وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی هفته گذشته موافقت با مرخصی وی را به نظر دادستان موکول کرده بود، روز گذشته با مراجعه نزدیکان آقای شیرزاد به دادستانی، به آنها گفته شده این به نظر آقای وزیری بستگی دارد و با ایشان باید صحبت کنید. به نظر می رسد مسئولین زندان از این روش برای طولانی شدن پروسه و نهایتا عدم اعزام آقای شیرزاد به مرخصی استفاده می کنند”.

مادر سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز دوشنبه مورخ ۲۵ شهریورماه درگذشت.

بر اساس رویه مذهبی، خاکسپاری درگذشته باید در اولین فرصت صورت گیرد از اینرو اطلاع فوری آقای شیرزاد از این موضوع برای ثبت درخواست اعزام تحت الحفظ یا مرخصی برای شرکت در خاکسپاری ضرورت داشت.

علیرغم تلاش خانواده برای آگاه کردن این زندانی از این ضایعه، به دلیل نبود تلفن و قطع ارتباط زندانیان سیاسی با دنیای بیرون و خودداری کردن مسئولان از انتقال خبر به او، این مهم تا ۲۷ شهریورماه که زندانیان ملاقات داشتند اتفاق نیفتاد.

آقای شیرزاد درحالی روز چهارشنبه از این واقعه مطلع شد که به دلیل گذشت زمان خانواده ناچارا در غیاب او مراسم خاکسپاری متوفی را برگزار کردند.

این زندانی سیاسی کماکان مترصد مرخصی است تا لااقل بتواند در مراسمات سوگواری در کنار خانواده خود باشد.

تا زمان تنظیم این گزارش مسئولان زندان کماکان برای تحقق این مهم همکاری مناسبی نداشته اند و مراجعه نزدیکان وی به دادستانی نیز با مخالفت دادستان جهت اعزام به مرخصی کوتاه مدت روبرو بوده است. این در حالی است که آقای شیرزاد با وجود سپری کردن بیش از ۵ سال و پنج ماه از محکومیت خود، بدون یک روز مرخصی در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد و قانونا مرخصی شامل حال او می شود.

با وجود اینکه غلامرضا ضیایی رئیس سابق زندان رجایی شهر کرج از راس سرپرستی این زندان عزل شده است به نظر می‌رسد تاکنون هیچ بهبودی در وضعیت زندانیان سیاسی  بخصوص وضع ارتباطی و مرخصی آنها حاصل نشده و محرومیت هایی که توسط وی برای زندانیان سیاسی وضع شده است کماکان ادامه دارد.

لازم به یادآوری است، سعید شیرزاد که اکنون در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد در خردادماه ۹۷ حکم محکومیت قطعی خود به تحمل ۵ سال حبس تعزیری را دریافت کرد، با فاصله اندکی ۱ سال حبس تعلیقی نامبرده از بابت پرونده ای قدیمی به اجرا درآمد و محکومیت وی به ۶ سال حبس افزایش یافت. این در حالی است که در تاریخ ۲۱ فروردین ماه سال جاری دوران محکومیت ۵ ساله وی با احتساب ایام بازداشت به پایان رسیده است.

علاوه بر محکومیت مورد اشاره با توجه به اینکه آقای شیرزاد در ماجرای انتقال اجباری زندانیان سیاسی به بندی امنیتی در زندان رجایی شهر کرج بعنوان معترض نقش فعالی داشت دو پرونده دیگر نیز علیه این زندانی از بابت اتهاماتی چون توهین به رهبری و اخلال در نظم زندان مفتوح شد. وی در این پرونده توسط شعبه ۱۱۶۲ دادگاه کیفری ۲ تهران به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

آقای شیرزاد از بیماریهای متعددی نیز در رنج است. این خبرگزاری پیش از این نیز از ادامه محرومیت دسته جمعی زندانیان سیاسی بیمار رجایی شهر کرج از دریافت خدمات درمانی خبر داده و به شرح وضعیت بیماری این زندانیان پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.