۶۲۵ فوتی جدید کرونا در کشور/ شناسایی ۵۰۲۲۸، مقام‌های بهداشت و درمان: از همه‌گیری به سونامی کرونا رسیده‌ایم بیمار جدید

سه شنبه, 26ام مرداد, 1400
اندازه قلم متن

با تزریق واکسن کرونا به بیش از ۶۴۵ هزار نفر در شبانه روز گذشته، مجموع واکسن های تزریق شده در کشور از ۲۰ میلیون دُز فراتر رفت.

به دنبال پیشتازی کرونای دلتا در کشور و روند صعودی ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن و بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، متاسفانه در شبانه روز گذشته ۶۲۵ تن از بیماران کووید ۱۹ در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۵ میلیون و ۷۶۶ هزار و ۵۶۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۴ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۷۰۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار و ۲۶۵ دُز رسید.

با تزریق واکسن کرونا به بیش از ۶۴۵ هزار نفر در شبانه روز گذشته، مجموع واکسن های تزریق شده در کشور از ۲۰ میلیون دُز فراتر رفت.

افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

از دیروز تا امروز ۲۶ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۰ هزار و ۲۲۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۱۶۳ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۲۴۳ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۹ هزار و ۱۰۸ نفر رسید.

خوشبختانه تا کنون سه میلیون ۷۸۶ هزار و ۴۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

۷ هزار و ۴۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۲۷ میلیون و ۳۸۰ هزار و ۶۷۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

*****

مقام‌های بهداشت و درمان: از همه‌گیری به سونامی کرونا رسیده‌ایم

درحالی که فرمانده عملیات مقابله با کرونای تهران از ادامه روند افزایشی کرونا در هفته دهم موج پنجم کرونا خبر داد، یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که از پاندمی عبور کرده‌ و به سونامی کرونا رسیده‌ایم.

شمار جان‌باختگان بنابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت در روز دوشنبه به ۶۵۵ نفر رسید و این درحالی است که تهران و مشهد در چند روز گذشته هر یک بیش از ۲۰۰ مرگ روزانه در اثر کرونا را نیز ثبت کرده‌اند.

امیرمسعود هاشمیان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با اشاره به وضعیت وخیم کرونا در مشهد گفت که از پاندمی کرونا عبور کرده‌ایم و به سونامی رسیده‌ایم، اورژانس‌ها مملو از بیماران بدحال است، حجم بیماران به قدری زیاد است که هیچ اورژانسی جوابگو نیست و همچنین کمبود اکسیژن، تخت و برانکارد وجود دارد.

هاشمیان  با بیان اینکه «درمان قطعی دیگری جز واکسیناسیون وجود ندارد و اکنون باید راهکارهای کنترل را مدنظر داشته باشیم»، گفت که مردم باید اطلاع داشته باشند که این موج کرونا نسبت به موج‌های دیگر خطرناک‌تر است، قدرت سرایت ویروس بسیار شدیدتر شده و حتی باوجود داشتن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، باز هم مبتلا می‌شوند.

علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونای تهران نیز گفت که در هفته‌های نهم و دهم موج پنجم کرونا در کشور و استان تهران قرار داریم و همچنان شاهد افزایش آمارها هستیم و هنوز به قله این اپیدمی نرسیده‌ایم.

زالی افزود که تعداد بستری‌ها، مراجعین و ابتلا در هفته جاری ۹/۷ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است، افزود که در حال حاضر ۹ هزار و ۸۶۰  بیمار کرونای بستری در استان تهران داریم که از این تعداد دو هزار و ۷۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

طاهره چنگیز، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز گفت که تعداد بیماران بستری در ۲۲ شهرستان تحت پوشش این دانشگاه، از سه هزار و ۳۰۰ بیمار فراتر رفته و روند ابتلای بیماران همچنان رو به افزایش است.

چنگیز تاکید کرد که تمام ظرفیت‌های بیمارستان‌های اصفهان از بیماران کرونا پر شده و حتی از راهروها و فضاهای دیگر بیمارستان برای بستری بیماران استفاده می‌شود.

از سوی دیگر معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان از بستری شدن ۲ هزار و ۶۶ بیمار کرونا خبر داد که حال ۳۷۵ نفرشان وخیم است.

انوش دهنادی مقدم همچنین از کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های این استان خبر داد و با وجود فعالیت دو کارخانه تولید اکسیژن مایع در استان، از تهران و اصفهان نیز برای بیماران کرونا اکسیژن وارد می کنیم.

همزمان شهرام حبیب‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، وضعیت کرونا در این استان را بحرانی عنوان کرد و گفت: طی روز گذشته ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کرونا به مراکز درمانی استان اردبیل مراجعه کردند که با احتساب احتمال ابتلای اعضای خانواده‌هایشان، روزانه با حدود ۳۰ هزار مبتلا به کرونا مواجهیم.

دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران و بابل گفتند که با بستری ۶۳۳ بیمار کرونا طی شبانه روز گذشته، شمار بیماران کرونای بستری این استان به ۳هزار و ۷۰۰ نفر رسید و بنابر آمار رسمی دست‌کم ۳۷ بیمار کرونا نیز جان‌باختند.

جانشین ستاد کرونا استان قزوین نیز با بیان اینکه ۹۰۰ نفر در بیمارستان‌های سطح استان قزوین بستری هستند گفت که ۱۰۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان قزوین پر شده است.

از سوی دیگر علی‌رضا صداقت، مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا مشهد با اشاره به اینکه استهلاک روحی و روانی که برای درمانگران به وجود می‌آید شاید حتی از ابتلا به کرونا بدتر باشد، گفت که در این شرایط «حتی میل به خودکشی در بین درمانگران افرایش یافته و امید به زندگی کاهش پیدا کرده» و واقعا جای نگرانی دارد.

 مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کرونای بیمارستان امام رضا مشهد تاکید کرد در شرایطی قرار داریم که هم در تصمیمات مدیریتی از طرف مسئولان و هم در تصمیمات شخصی خطا پشت خطا انجام می‌دهیم.

از: ایران اینترنشنال

*****

افزایش ابتلا و جان‌باختن کودکان و نوزادان در اثر کرونا در استان‌های مختلف

دست‌کم دو کودک هفت ماه و سه ساله روز دوشنبه در اثر ابتلا به کرونا در استان‌های خراسان شمالی و بوشهر جان‌باختند.

رضا علی یوسفی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان در خراسان شمالی روز دوشنبه بیست و پنجم مرداد ماه گفت که یک کودک هفت ماهه بر اثر کرونا در این شهرستان جان خود را از دست داده است.

یوسفی افزود که راز و جرگلان نزدیک به ۷ درصد جمعیت استان خراسان شمالی را دارد اما درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در این شهرستان نسبت به کل فوتی‌های کرونا در خراسان شمالی ۲۷ درصد است.

همزمان حسن فرشیدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان نیز گفت که یک کودک ۳ ساله در بین جان‌باختگان روز دوشنبه کرونا در هرمزگان بوده است.

طی چند روز گذشته روسای بیمارستان‌های ویژه کودگان در چند شهر ایران از افزایش کودکان و نوزادان مبتلا به کرونا گزارش دادند.

فرهاد چوبدار، رییس بیمارستان کودکان علی‌اصغر در تهران، گفت: در مقایسه با موج‌های قبلی کرونا، میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل دو برابر شده است.

چوبدار، درباره میزان مراجعه روزانه کودکان مبتلا به کرونا به بیمارستان ویژه کودکان علی‌اصغر تهران، نیز اعلام کرد که روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مراجعه داریم که برخی حتی با آزمایش منفی، سی‌تی اسکن مثبت پیدا می‌کنند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.