وزیر صنعت ایران: نرخ رشد اقتصادی به منفی ۲.۲ درصد رسیده است

پنجشنبه, 9ام مرداد, 1393
اندازه قلم متن

Doctor Raising Arrow

محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت جمهوری اسلامی ایران، نرخ رشد صنعت در دولت محمود احمدی‌نژاد را منفی ۱۲ درصد اعلام کرد و خبر داد که نرخ رشد اقتصادی ایران از منفی ۵.۸ درصد به منفی ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آقای نعمت زاده روز چهارشنبه هشتم مرداد گفت: «در دولت قبل نرخ رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصد بود، این رقم در دولت تدبیر و امید ابتدا به منهای شش درصد و اکنون به منهای ۲.۲ درصد رسیده است».

وی رشد منهای ۱۲ درصد برای صنعت، رکود یا توقف ۵۰ درصد واحدهای صنعتی و وجود ۱۰ هزار طرح نیمه تمام را از ویژگی‌های وضعیت اقتصادی دولت گذشته خواند.

بانک مرکزی ایران در تیر ماه امسال اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم سال گذشته بدون محاسبه نفت منفی ۴.۲ درصد و با احتساب نفت منفی ۳.۳ درصد بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از واردات بی رویه برخی کالاهای اساسی انتقاد کرد و خبر داد که در سال گذشته ۲.۱ میلیارد دلار به واردات برنج و ۱.۶ میلیارد دلار به واردات انواع روغن اختصاص یافته است.

آقای نعمت زاده گفت: «در مقطعی از زمان ۲.۵ میلیون تن شکر وارد کشور شد و کارخانه های شکر ما دچار رکود شدند درحالی که می توانستیم از ارزی که صرف واردات شد، برای خروج واحدهای تولیدی از رکود استفاده کنیم».

انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر پارسال اعلام کرد که ایران در سال ۱۳۹۱ در بین سه واردکننده عمده شکر دنیا قرار گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: « اکنون برخی صادرکنندگان ما کالای خود را با برند غیرایرانی صادر می کنند تا کالایشان به فروش برسد و این نتیجه بی‌تدبیری در داخل کشور و شرایط تحریم‌های بین‌المللی است».

به گفته آقای نعمت زاده، از اواخر سال ۸۹ شرایط تحریم، رکود اقتصادی و تهدید، بانک‌های ایران را تحت‌الشعاع قرار داده و مشکلاتی در پرداخت تسهیلات به صنعتگران بوجود آورده است.

وی با تاکید بر ضرورت فعال شدن بیمه‌های صادراتی کشورهایی مانند کره، چین و ژاپن افزود: «رویه گذشته مبنی بر اینکه پولی در اختیار کشوری دیگر گذاشته و در مقابل تجهیزات اخذ شود باید از طریق فعال کردن بیمه های صادراتی اصلاح شود».

در سال‌های گذشته برخی کشورها از جمله چین، با ایران توافق کرده بودند که در ازای خرید نفت، به ایران کالا صادر و یا پروژه های ایران را فاینانس کنند.

چین تا آبان پارسال ۳۰ میلیارد دلار به ایران بدهکار بوده و از آن زمان تاکنون ایران روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور صادر کرده ‌است.

آقای نعمت زاده همچنین از ارائه لایحه حمایت از تولید به مجلس و بازنگری عمده در قوانین مربوط به واردات و صادرات خبر داد.

وی با اشاره به همکاری این وزارتخانه برای اجرای طرح های تحقیق و تقحص مجلس گفت که برخی از نمایندگان نسبت به فعالیت های دولت کم لطفی می‌کنند اما دولت راه تعامل با مجلس و برطرف شدن مشکل را در پیش گرفته است.

برخی از نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته آقای نعمت‌زاده را به استیضاح تهدید کرده بودند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.