نرخ رشد صنعتی منفی ۴ درصد شد

دوشنبه, 27ام بهمن, 1393
اندازه قلم متن

sanat

سهم ۱۶ درصدی صنعت از کل اقتصاد ایران؛

در بخش اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در سال ۹۲ هیچ‌گونه مبلغی به بخش صنعت پرداخت نشد. طرح آمایش صنعتی و معدنی نیز از زمان شروع طرح تا پایان خرداد سال ۹۲، حدود ۲۷ درصد عملکرد داشته و تقریبا ۴۷ هزار میلیارد ریال به واحدهای تولیدی پرداخت شد، همچنین حکم اختصاصی بخش صنعت در قانون برنامه پنجم توسعه به استثنای ماده ۱۵۹ فاقد عملکرد بوده که باید در سال‌های باقیمانده برنامه و به خصوص تدوین لایحه برنامه ششم مورد اهتمام دولت قرار گیرد.

در سال ۹۲ نرخ رشد بخش صنعت به رغم بهبود نسبی در مقایسه با سال قبل، منفی بوده به طوری که این نرخ منفی ۴ درصد گزارش شده، ضمن اینکه سهم بخش صنعت از کل اقتصاد نیز با کاهش اندکی نسبت به سال قبل از آن به حدود ۱۶ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادایران آنلاین، مشخصه بارز تولید صنعتی در سال ۹۲ کاهش شدید تولید خودروهای سنگین و افزایش در برخی محصولات پایین دستی پتروشیمی بوده است.
میزان سرمایه‌گذاری صنعتی تحقق یافته در سال ۹۲ حدود ۸۲ هزار میلیارد ریال بود که به رغم بهبود نسبی در مقایسه با سال ۹۱ از تغییرات چشمگیری برخوردار نبوده است.
در این سال براساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود ۷۱ هزار میلیارد ریال منابع سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی بخش صنعت اختصاص یافت که نسبت به سال قبل حدود ۴۸ درصد رشد را نشان می دهد.

از محل عملکرد منابع ارزی صندوق توسعه ملی در سال ۹۲ که حدود ۱۳۸۰ میلیون دلار بود، سهم بخش صنعت بیش از ۷۵ درصد بوده و در بخش تسهیلات ریالی صندوق نیز حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، معادل ۶۰ درصد کل تسهیلات ریالی تسهسلات ریالی صندوق در این سال به بخش صنعت پرداخت شده است.

متغیرهای اشتغال صنعتی، رشد بهره وری سرمایه و نیروی کار در بخش صنعت، صادرات صنعتی، صادرات محصولات صنعتی با فناوری بال (هایتک) در سال ۹۲ از عملکرد مناسبی برخوردار نبوده و بعضا با کاهش مواجه بوده‌اند.

در بخش اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در سال ۹۲ هیچ‌گونه مبلغی به بخش صنعت پرداخت نشد. طرح آمایش صنعتی و معدنی نیز از زمان شروع طرخ تا پایان خرداد سال ۹۲، حدود ۲۷ درصد عملکرد داشته و تقریبا ۴۷ هزار میلیارد ریال به واحدهای تولیدی پرداخت شد.
همچنین حکم اختصاصی بخش صنعت در قانون برنامه پنجم توسعه به استثنای ماده ۱۵۹ فاقد عملکرد بوده که باید در سال‌های باقیمانده برنامه و به خصوص تدوین لایحه برنامه ششم مورد اهتمام دولت قرار گیرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.